Announcement

Collapse
No announcement yet.

Achterhoekweekend 2018 op 16, 17 en 18 maart

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik heb er erg zin in. Hoop op mooi helder weer en een droog veld...

Maar wat ga ik meenemen? Wat ga ik doen? Ga ik ook nog fotograferen terwijl ik waarneem? Door allerlei drukte nog helemaal niet aan voorbereidingen toegekomen... Echt waarnemen heb ik ook al heel lang niet meer gedaan...
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Ik zie zaterdag overdag 1° en in de nacht -5°. Dat doet een flinke aanslag op het vermogen van je spanningsbron. Zorg in ieder geval dat je goede accucapaciteit hebt of kunt switchen met twee powerunits. Ik heb te vaak op waarneemavonden gezien, dat de bekende 17 ah powertanks het na een uur of twee voor gezien houden als de temperatuur richting vriespunt gaat. Zelf gebruik ik een 37 ah gelaccu. Tijdens de koude nationale sterrenkijkavonden enige tijd geleden was dat ruim voldoende. Maar goed, ik gebruik zelf alleen een HEQ5-Pro montering. De fotografen onder ons met computers en ander extra randaparatuur hebben natuurlijk wel meer power nodig, Denk in ieder gegal even goed na, dat je met je stroomvoorziening tegen de koude tmeperatuur opgewassen bent.
      ''Waarnemen samen beleven''

Comment

Originally posted by EdwardP View Post
        Denk in ieder gegal even goed na, dat je met je stroomvoorziening tegen de koude tmeperatuur opgewassen bent.
        Mijn StarAdventurer draait op een powerbank van 5000mAh (zo eentje die voor mobieltjes opladen bedoeld is)... Tijdje terug met -10 geen probleem mee gehad. De batterij van de camera deed het ook nog prima, toen ik na 4 uur het niet meer trok. Ik denk dus dat ikzelf de bottleneck ga zijn zaterdag-nacht... Oh en de C8 draait op een 9V blokbatterijtje...

Is er nog stroomvoorziening op het veld eigenlijk. Kan me herinneren dat dit de vorige keer wel was (of fantaseer ik er nu op los?)
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Jaaaaa! Ook hier zinin! Ik neem alleen de 40cm dob mee en ga als het inderdaad opklaart lekker lentemessiers happen.

Vanaf hoe laat zijn we eigenlijk welkom op vrijdag?
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Originally posted by reflector View Post
            Koud wordt het zeker! Tot mijn verbazing zie ik voor zaterdag ook overdag temps onder nul staan en dat voor half maart! Helaas zijn de modellen nog niet zo optimistisch over de kans op zon, ik zou zelf wel een goede kans geven gezien de windrichting. Even afwachten dus.
            Zowel GFS als ECMWF maken het hoog boven Scandinavië dat naar Schotland trekt van simulatie tot simulatie een beetje krachtiger...er zit nog een kans op een vrij mooie nacht van zaterdag op zondag als zich dat doorzet.

In de reeks "GFS ziet het alvast volledig zitten"

Click image for larger version  Name:	gfszazo.jpg Views:	1 Size:	261.4 KB ID:	1372526

Maar dat betaal je met koude nachten met een ijzige noordooster.

Het is natuurlijk wachten op modellen met een wat subtielere fysica om te zien welke prut er zich in dat gapend zwart gat ontwikkelt of niet. En in ECMWF is het hoog momenteel wat minder krachtig en krijg je die prut rechts over Duitsland nog over het hoofd.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Duim duim duim.... Wind uit het noordoosten wordt (tot op zekere hoogte) tegengehouden door de bomenrij aan die kant.
              Ik twijfel nog of ik de Polarex of de 25cm Propdob meeneem. Opening vs. windvastheid. Hmmm...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Dilemma, wat neem ik mee.
                De 60cm of toch maar de verrekijker ;-)
                24” f3.7 Encased GoTo Dobson

Comment

Originally posted by oetie View Post
                  Jaaaaa! Ook hier zinin! Ik neem alleen de 40cm dob mee en ga als het inderdaad opklaart lekker lentemessiers happen.

Vanaf hoe laat zijn we eigenlijk welkom op vrijdag?
                  Volgens mij is de accommodatie vanaf 16:00 open. Maar ik wil er al wat eerder zijn. Er is nog wat werk te doen met afplakken van toiletramen, de lichtreclame etc. Hebben Patrick en ik vorig jaar gedaan, toen we wat vroeger waren. Vorig jaar lukte dat goed, en hadden we nauwelijks last van storende lampen. Volgens mij zijn ze vrij flexibel om op deze camping dit al wat eerder op de dag toe te staan.
                  ''Waarnemen samen beleven''

Comment

Oké ik vind het prima maar ik neem aan dat je dat wel even langs de eigenaren speelt? Niet dat we meteen gedonder krijgen over het afplakken (hoewel ze daar inderdaad tot nu toe nog nooit moeilijk over hebben gedaan).

@andrea8x8

Click image for larger version

Name:	latest?cb=20160618185223.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	1372639
                    What happens in Cygnux X-1
                    Stays in Cygnux X-1

Comment

Ik heb het nog nooit gevraagd of dat afplakken mag. Gewoon 2 lagen vuilniszakken er overheen met gaffa tape en klaar.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Goed idee Edward. (Toch inderdaad maar eerst even vragen/melden, wel zo netjes).

Comment

Inderdaad. In het verleden hebben wij het ook gevraagd maar dat is geen vrijgeleide om het elk jaar zonder overleg te doen.

Edward - Ik ben er morgen waarschijnlijk rond half 4 om nog e.a. te regelen.
                          Stays in Cygnux X-1

Comment

Ik weet niet hoe uitgebreid de keukeninventaris is, maar ik kan nog een flinke koffiezetter meenemen (komt mega-goeie filterkoffie uit).
                            En 2 tosti-ijzers!

Comment

Doen! Wat voor een koffie moet ik halen voor in die koffiezetter?
                              Stays in Cygnux X-1

Comment

Gewoon olderwetse filterkoffie, Douwe Egberts rood ofzo.

Ik ben al een beetje aan het inpakken. Het is ongeveer 93 jaar geleden dat ik voor het laatst heb waargenomen, dus het is even opletten dat ik niks vergeet. De trusses of zoiets. Of mijn jas . Het wordt me wel iets te guur/koud om met de brommer te komen, dus ik heb in ieder geval wat meer ruimte voor extra spulletjes in de auto.

In verband met logistieke chaos hier op vrijdagmiddag denk ik trouwens dat ik er tussen 18:00u en 18:30u ben.
                                Zin in!

Comment

Working...
                                X