Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Castrator | avi, planeet, snel, klein - Download nu!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Castrator | avi, planeet, snel, klein - Download nu!

Edit 27 januari 2007:
    Zojuist heb ik een probeerversie van mij softwareprogramma, Castrator, geupload. Als er mensen eens mee willen spelen, graag! Zelf gebruik ik het nu altijd voordat ik alle planeetfilmpjes ga bewerken, maar houdt er rekening mee dat het programma niet echt goed getest is (enkel op mijn eigen pc), en ik geen die-hard softwareontwikkelaar ben (gebruik voor eigen risico dus). In principe kan er weinig fout gaan hoor, tenminste het gaat altijd goed bij mij , maar neem voor de zekerheid een backup van je orginele filmpje voordat je dit programma gebruikt.

Als je het durft, download castrator dan hierrrrrrrrr. (een zip-bestandje van 236kb met enkel een executable!)

Even in het kort wat Castrator precies doet, en een handleiding voor het gebruik ervan.
    Korte introductie
    Castrator is een programma wat avi-filmpjes met daarop opnames van planeten verkleint, zonder dat daarbij nuttige informatie verloren gaat. Bij bijna alle orginele avi-opnames van planeten neemt de planeet slechts een klein gedeelte van het beeldveld in beslag. Castrator gebruikt dit gegeven om slechts een klein gebied rond de planeet (zelf in te stellen) te bewaren in een nieuw ongecomprimeerd avi filmpje.
    Dit brengt de volgende twee grote voordelen met zich mee
    - De bewerking in bijvoorbeeld registax gaat veel sneller (zowel tracken, optimizen als stacken gaat aanzienlijk sneller)
    - Filmpjes nemen minder ruimte in beslag (afhankelijk van de grote van de planeet in het orginele beeldveld, maar gemiddeld krijg ik filmpjes die ongeveer 20% van de orginele grootte zijn geworden)

Korte handleiding
    - Zorg voor voldoende vrije schijfruimte!. Ga er vanuit dat je 50% aan schijfruimte nodig hebt voor tijdelijke bestanden (afhankelijk van de grootte van de nieuwe film).

1a - Open een avi filmpje (je kan eventueel ook meerdere filmpjes selecteren)
    1b - Het selecteren van de output directory (default is dit gelijk aan de input directory)
    2 - Testen van de instellingen. Klik herhaardelijk op deze knop om te zien hoe losse frames in het uiteindelijke filmpje er uit zullen gaan zien. Eventueel kan je nu de image radius aanpassen om de grootte van het nieuwe filmpje vast te stellen. De schuifblak center intensity threshold kan je hoogstwaarschijnlijk laten staan zoals hij staat, alleen als het tracken van de planeet niet goed lijkt te gaan, dan kan je deze instelling aanpassen.....
    3 - Gehele avi bestandje omzetten naar een nieuwe kleinere avi, met enkel de planeet in beeld. Als het invoerbestand de volgende naam heeft "20071229214912_maan_10fps.avi" dan wordt het uitvoer bestand opgeslagen als "20071229214912_maan_10fps_castr.avi". Er komt dus de toevoeging '_castr' bij. Het orginele bestand blijft behouden!!!

ps. Maak de nieuwe filmpjes niet te klein (hou wat speling over rondom de planeet...), anders gaat registax moeilijk doen als hij probeert de planeet goed te alignen.

Todo
    - Functie voor opnemen van filmpjes (ik heb al een opname programma gemaakt wat ik zelf regelmatig gebruik, met duidelijke histogrammen ed), en dan gelijk al een uitsnede van de planeet nemen en enkel dat opslaan.
    - zo af en toe bedenk ik vast nog wel wat...

Orginele bericht:

Hallo,
    Ik ben vandaag begonnen met een projectje om filmbeelden van planeetopnames (genomen met de webcam dus) kleiner te maken zonder detail verloren te laten gaan.

Ik bewaar namelijk graag alle orginele filmbeelden die ik ooit heb gemaakt, en als je bekijkt dat ik afgelopen weekend alleen al zo'n 20 gigabyte aan filmbeelden heb gemaakt, wordt dat niet gemakkelijk. Ook transport van de data is erg lastig (als je op andere pc's ermee wilt werken, of het wil backuppen op dvd's).

Als je opnames maakt van een planeet met de webcam, neemt de planeet vaak maar een klein gedeelte van het volledige beeld in beslag. Als je nu enkel een gebiedje rond de planeet bewaard in plaats van alle pixels, scheelt dat aanzienlijk in data.

Een tests met het programma zoals het nu is:

Oorspronkelijke avi-opname van mars was 764mb. Het opslaan van losse bmp's met enkel de planeet in beeld (met een ruime marge) neemt nog slechts 74mb in beslag.
    Als ik de bestanden als .png wegschrijf (lossless compressie) dan neemt het nog slechts 15 mb in beslag!

Als ik 200 gig aan orginele filmpjes zou hebben, dan wordt dat op deze manier nog slechts 4gig (zonder interessante data weg te gooien), en past het prima op een dvd.

Omdat dit een zeer specifiek stukje software zal zijn, ben ik eigenlijk benieuwd wat de animo hiervoor is...
    Evil will always triumph because good is dumb

Volgens mij heb jij nog nooit geprobeerd om de filmpjes gewoon met zip (of rar) compressie in te pakken

Dit levert namelijk vaak al een enorme reductie op. Filmpjes van 1GB per stuk nemen na het inpakken vaak slechts 20MB in beslag.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

dat snap ik wel, maar dat is toch weer een extra handeling. Als je de filmpjes daarna weer wilt processen, dan moet je ze weer uitpakken, en dat kost ook tijd en ruimte...

bovendien gaat het processen van mijn nieuwe filmpjes echt enorm veel sneller in registax. Hierdoor kan je heel goed en snel experimenteren met verschillende processing technieken (waar bijvoorbeeld resampling en drizzling erg veel tijd in beslag nam, gaat dat nu echt veel sneller! ipv 640x480 pixels resampling met 3x ben ik nu een 80x80 pixels filmpje aant resamplen.. dat scheelt een factor 48 aan te berekenen pixels! ).

Maar blijkbaar ben ik de enige die er wat in ziet Geeft allemaal niks, ik vind het voor mezelf een leuk en zinnig project en bovendien vind ik programmeren ook leuk.

Commentaar

Zeker niert de enige maar welke tool gebruik je dan?
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Tool? Ik zit gewoon in delphi wat in elkaar te prutsen..

Het progje is nog niet af verder, maar ziet er nu zo uit:

Commentaar

Castrator? :P
            Maar het lijkt me opzich wel een nuttig programma als je veel cammed. Maar ik zou voor mezelf toch voorzichtig zijn met het comprimeren van de data, want ook al denk je dat je onnodige data weggooit, toch heeft het vaak wel effect op de totale kwaliteit van de afbeeldingen.
            Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
              Castrator? :P
              Maar het lijkt me opzich wel een nuttig programma als je veel cammed. Maar ik zou voor mezelf toch voorzichtig zijn met het comprimeren van de data, want ook al denk je dat je onnodige data weggooit, toch heeft het vaak wel effect op de totale kwaliteit van de afbeeldingen.
              Mooie naam he, zelf niet bedacht, maar vond em wel goed

In dit geval zit ik dus niet te comprimeren, enkel data rondom de planeetbol wordt weggegooid, de planeet zelf blijft zoals het was (met een bepaalde marge er omheen zoals op het voorbeeldscherm te zien is...)

Commentaar

Lijkt me zeker nuttig en ik denk als het goed werkt dat dit best veel gebruikt zal worden. Het lijkt me nog mooier als je het live zou kunnen toepassen tijdens het filmen. van de week zijn twee filmpjes de mist ingegaan omdat mijn laptop vastliep op de enorme datastroom.
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                  Lijkt me zeker nuttig en ik denk als het goed werkt dat dit best veel gebruikt zal worden. Het lijkt me nog mooier als je het live zou kunnen toepassen tijdens het filmen. van de week zijn twee filmpjes de mist ingegaan omdat mijn laptop vastliep op de enorme datastroom.
                  Das een goed idee!
                  Maar wel wat lastiger... Ik zal eens kijken wat er mogelijk is.

Commentaar

Lijkt mij ook een zinvolle toevoeging. Mijn Marsjes blijven maar klein met een 3xBarlow op een f=1200 refractor. Dus ik heb gratis veel zwart dat nu mijn hardisk bezet houdt. (Ik ga het nog wel eens met een extra Barlow proberen.)

Misschien is het slim om contact op te nemen met de maker van Registax, dan kan je idee ge´ntegreerd worden.

In ieder geval dank voor deze positieve ontwikkeling.!
                    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Goed idee, zeker als je het compressieloos kan uitvoeren door alleen te croppen. Ik begon me ook al af te vragen wanneer mijn harde schijf zou vol lopen met filmpjes en Regsistax wat sneller laten werken is zeker ook niet verkeerd.

Commentaar

Re: Castrator | avi, planeet, snel, klein - Download nu!

Probeerversie nu te downloaden (zie beginpost)

Commentaar

@MvZ

Ik heb je programmaatje eens geprobeerd en het gaat wonderbaarlijk simpel moet ik zeggen.
                          Heb wel wat opmerkingen: Soms loopt het programma vast en is dan alleen maar af tesluiten door Ctrl/Alt/Del in te toetsen.
                          Ook heb ik gehad dat er even een vreemd geluid uit mijn speakers kwam (tijdens het draaien van het programma), toen ik later windows afsloot was de windows afsluitmelodie geheel vervormd.
                          Ook heb ik de indruk dat de knoppen soms niet goed werken.

Dus er zitten kennelijk nog wat bugs in, desondanks een handig programmaatje.

Ps: draai op windows XP .

Commentaar

edit: nieuwste versie van het programma is geupload. Je kan nu iig op geen enkele knop drukken zolang het programma bezig is met een filmpje om te zetten. Ook reageert het programma nu wel tijdens de tweede fase van het maken van het nieuwe filmpje. Tussen beide fases in zit nog wel een kleine pauze, en na afloop misschien ook een kleine pauze (omdat hij tijdelijke bestanden verwijderd), maar verder moet het goed werken.
                            Ik heb hier iig nergens last van.....

orgineel:

Ik heb zelf nog nooit last gehad van een vastloper, raar. Heb ook geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Geluid uit de speakers heb ik helemaal geen diee van Het programma doet helemaal niks met geluiden.

Probeer iig niet aan knoppen te zitten tijdens dat het programma draait. Enige wat soms even lijkt op een vastloper is als het programma het filmpje in elkaar gaat zetten (de tweede progressbalk onderin beeld gaat dan beginnen). Het duurt even voordat het begint, en tijdens het maken van het filmpje reageert hij ook nergens meer op. Maar dat duurt nooit zo lang (bij mij niet althans), en daarna moet het gewoon weer werken...

Ik zal er nog even naar kijken..

Commentaar

Ik zal nog wel eens wat meer er mee werken en kijken of het regelmatig optreed of dat het toeval is geweest.
                              Van dat geluid begrijp ik ook niets mogelijk dat er iets beinvloed wordt.
                              Helaas heb ik hier allemaal geen kaas van gegeten dus kan alleen maar constateren en niet meedenken.
                              Ik laat het wel over enige dagen weten hoe de vlag er bij hangt.

Commentaar

Werken...
                              X