Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probeerseltje!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probeerseltje!

Hallo allemaal,

Op verzoek van 'jaap' in dit topic heb ik een klein gidsje samengesteld met zomaar wat aardige objecten die in deze tijd van het jaar zichtbaar zijn. Het is geen complete opsomming en het is ook niet bedoeld om compleet te zijn. Gewoon wat pareltjes die mijns inziens de moeite waard zijn om bekeken te worden.

Het gidsje "oktober 2007" kan in MS Word of PDF formaat worden gedownload op deze pagina van mijn site. Gratis ende geheel voor niets, uiteraard.
    Helaas kan ik geen plaatjes van DSO's toevoegen omdat ik daarmee gegarandeerd iemands copyright schend. Mocht je toch plaatjes willen toevoegen dan kan je die in de MS Word versie zelf invoegen in de daarvoor aanwezige ruimte. Die ruimte kan je trouwens ook benutten als je een schets van het object wilt maken!

Voor wie een Autostar of NexStar bestuurde telescoop bezit zijn er op die pagina ook bijpassende tours te downloaden. Die tours beginnen per sterrenbeeld met een 'synchronisatie ster' om je GOTO's nog beter te laten zijn. De naam van die ster verschijnt in hoofdletters op de display van de controller.
    Zie voor een uitleg van het synchroniseren de handleiding van je controller (voor Celestron weet ik namelijk niet welke knoppen je moet gebruiken... Bij Autostar is het GOTO naar de synchronisatie ster, [ENTER] drie seconden ingedrukt houden, loslaten, ster centeren en weer op [ENTER] drukken). Helaas moet je voor Celestron telescopen wel aparte software downloaden op de website van de fabrikant om de tours überhaupt te kunnen gebruiken...

Zelf bewaar ik de gidsen als ik ze geprint heb in plastic insteekhoesjes. Goede bescherming tegen dauw en ze gaan veel langer mee.

Veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar wat jullie van deze try-out vinden!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Wauw! Heel mooi.
    Suggestie: wie wil er zijn foto's aan Victor leveren van objecten? Dan schendt hij geen enkel copytight.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Goed initiatief Victor.
      Ziet er goed uit alleen heb ik een opmerking over de pagina scheiding.
      Kijk als voorbeeld maar eens (in Word) naar de planetaire nevel en ook bij dubbelsterren.
      Dat is nl onhandig als het over 2 bladzijden wordt verdeeld.
      maar verder

Commentaar

Re: Probeerseltje!

Origineel geplaatst door Clearskies
        Voor wie een Autostar of NexStar bestuurde telescoop bezit zijn er op die pagina ook bijpassende tours te downloaden. Die tours beginnen per sterrenbeeld met een 'synchronisatie ster' om je GOTO's nog beter te laten zijn.
        ...
        Veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar wat jullie van deze try-out vinden!
        Heb enkele weken geleden deze 'synchronisatie ster' tip van Victor geleerd en moet zeggen dat werkt echt super!! Je krijgt de objecten van een tour bijna altijd midden in beeld.

Ook heb ik toen de Andromeda tour doorlopen. Dit is heel leuk, want je kunt vooraf lezen wat je gaat zien en daarna is het object ook veel sneller te spotten.

Hay
        The Big Bang is fun

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
          Goed initiatief Victor.
          Ziet er goed uit alleen heb ik een opmerking over de pagina scheiding.
          Kijk als voorbeeld maar eens (in Word) naar de planetaire nevel en ook bij dubbelsterren.
          Dat is nl onhandig als het over 2 bladzijden wordt verdeeld.
          maar verder
          Thanks Henk!
          Welke Word-versie gebruik je? Bij mij wordt het namelijk wel goed weergegeven... Voor de zekerheid heb ik nu overal waar een nieuwe pagina bedoeld is een pagina-scheiding ingevoegd.

Groeten,

Victor

Commentaar

Mooie lijst, zonder goto soms misschien wat lastig uit te voeren, maar ga mijn best doen als het weer es helder is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
              Mooie lijst, zonder goto soms misschien wat lastig uit te voeren, maar ga mijn best doen als het weer es helder is.
              Ja, een zoekkaartje zou handig zijn. De Messier's en NGC's zijn gelukkig ook te vinden in de meeste atlasjes, dus daarmee moet je al een heel eind komen. De gids(en) zijn dan ook bedoeld om je vooraf informatie te geven over een object, zodat je weet wat je kan verwachten. En om per sterrenbeeld een objectenverzameling in kaart te brengen natuurlijk.
              De dubbelsterren zijn wat lastiger, maar als je atlas op de kaartjes het coördinatenstelsel weergeeft dan kan je een heel eind komen!

Commentaar

Ik gebruik Word 2002.

Commentaar

zeg clear, je verplicht me haast tot de aanschaf van een nieuwe mount!
                  - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Dat heb je weer mooi gedaan, Victor! Ga je dit voor iedere maand doen?
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Misschien...

Dit is zoals de titel zegt maar een probeerseltje, kijken of het een beetje aanslaat. Maar het idee is inderdaad dit vaker te doen, een soort seizoensgids.

Commentaar

@Victor: Ik zal de volgende keer bij het gebruiken van je tours ook de webcam erbij pakken. De gemaakte foto's zal ik je dan opsturen. Misschien vind je ze goed/mooi genoeg om in je tours op te nemen.

@MVC Berlicum: Idee voor de volgende keer "een Victor Tours Foto shoot"?

Hay
                        The Big Bang is fun

Commentaar

Victor,

Heel erg bedankt, dit is precies wat ik bedoelde! Via de Pocket Sky Atlas kan ik nu (dankzij de seizoensgids) de "krenten uit de pap" halen. Ik heb heus niet de illusie dat ik alle objecten in beeld zal krijgen, maar bij meerdere avonden helder weer... Je weet maar nooit.

Op deze manier heb ik een goed overzicht van "haalbare" waarnemingsobjecten en kan ik een avond beter voorbereiden. Zoals je al zei, je weet dan in ieder geval wat je ziet en blijf ik niet op enkele (hele) bekende objecten hangen.

Ik hoop niet dat het al te veel moeite voor je was. Verder hoop ik dat van ganser harte dat het probeersel een vast item op je website zal worden, voor mij is het in ieder geval een goed hulpmiddel.

Nogmaals bedankt. Ik zal je laten weten of het gidsje goed gewerkt heeft. Laat de clearskies nu maar komen...

Groeten,
                          Jaap
                          Jaap

10" GSO Dobson F5
                          10x50 Luxon Bino
                          7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Ik heb het lijstje in mijn skytools programma gezet (sommige aanduidingen zijn helaas onvindbaar in de database, b.v Omicron-1 Cygni
                            31 Cygni).
                            Maar zo erg is dat niet, want ik zal ze waarschijnlijk toch nooit te zien krijgen met dit kl$%^te weer hier in Nederland.
                            Maar we blijven hopen op een wonder...zucht.......
                            Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Ik kan niet wachten op die van november en december!

Omicron Cygni is gewoon de omicron ster uit de Zwaan. Is een redelijk makkelijk te vinden dubbelster, staat rechts van deneb. . Alleen die hoofdletter Sigma dingen vind ik niet in de atlas, maar wel met de coördinaten terug te vinden.

Excuus voor mijn slechte MS paint skills (is ook een zeer beperkt programma helaas).

Commentaar

Werken...
                              X