Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Linux en sterrenkijken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Linux en sterrenkijken

Hi,

Zou graag eens willen weten wie van de astroforum.nl gebruikers ook Linux gebruiker is.

Wil hier absoluut geen "Welke distro is de beste" flame war starten, maar zou graag willen weten wie er allemaal Linux gebruikt met welke astro programma's.

Zal de aftrap geven:

Distro: (K)Ubuntu
    Astro programma's: Stellarium, kstars

groeten,
    MoreLinux
    The Big Bang is fun

MoreLinux: ik gebruik het af en toe en ik weet dat Hyperion een permanente Linuxgebruiker is.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

@Yigal: ook nog bepaalde distro en programma's?

Dat Hyperion linux gebruikt was me inderdaad ook al opgevallen, maar bij de rest van de astroforum.nl gebruikers is dat niet zo duidelijk. Vandaar mijn vraag.
      The Big Bang is fun

Commentaar

MoreLinux: het probleem op dit moment voor mij is dat ik onder de linux partitie op mijn HD nog geen internetverbinding werkend heb en zodoende nog niet sterrenknudige toepassingen heb draaien. Het is op dit moment nog een beetje freewheelen met Ubuntu+KDE. Zodra ik die werkend heb, zal ik langzaamaan denk ik programmatuur onder Linux gaan downloaden en proberen werkend te krijgen. Sterrenkundige software heeft hierbij als het gat om computertroep de tweede prioriteit (eerste is software die voor studiespul uquivalent is)
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Linux en sterrenkijken

Origineel geplaatst door MoreLinux
          Hi,

Zou graag eens willen weten wie van de astroforum.nl gebruikers ook Linux gebruiker is.

Astro programma's: Stellarium, kstars
          Doe er maar gerust de Beta van de 3.0 versie van Cartes du Ciel bij (die trouwens erg goed is, beter dan de 2.0 versie die alleen op Windows bestaat).

Kstars is niet distro-gebonden, maar je hebt wel de KDE-libraries nodig; als je alleen een op Gnome gebaseerde desktop en toolkits hebt moet je KDE bibliotheken er apart bij installeren.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dit forum, waarnemen.com en alle scriptjes en bedenkseltjes draaien op suse 9.3 . En helaas, ik heb de grafische schil uitgezet. 't Is toch maar een servertje. Maar zonder gekheid: ik gebruik thuis MacOSX, en dat is toch een linux desktop
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Dit forum, waarnemen.com en alle scriptjes en bedenkseltjes draaien op suse 9.3 .
              cool
              The Big Bang is fun

Commentaar

[…] ik gebruik thuis MacOSX, en dat is toch een linux desktop
                Uh, nee. Absoluut niet.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Net terug van een geweldige open dag in Westerbork bij de radiosterrenwacht, daarom een wat late reactie.
                  Inderdaad gebruik ik nu ongeveer 9 jaar alleen maar Linux, zij het dat ik op een laptop wel Windows XP heb staan. Wat betreft de programma's, ik gebruik meestal Kstars, maar ook XEphem, Xplns, Cartes du Ciel en Stellarium. Meer dan genoeg dus. Op de laptop draait Astroplanner, wat overigens van oorsprong een Mac-programma is. Voor precieze efemeriden draait Xorsa in Wine.
                  Verder meen ik te weten dat in de kernel van MacOS wel degelijk Linux elementen zitten, maar niet in de grafische schil. Maar van MacOS weet ik eigenlijk niet veel, dus mogelijk ben ik abuis.
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Linux is een kernel. Net zoals Mach, de kernel van Mac OS, of de *BSD kernel.

Wat de meeste mensen "Linux" noemen is GNU/Linux; de Linux kernel, met daarbij de GNU toolset, zodat een compleet OS ontstaat. Sommige delen van de GNU toolset zijn inderdaad ook in gebruik of te gebruiken op Mac OS of de *BSD varianten. Sommige GNU tools worden zelfs meegeleverd. Maar daarmee zijn ze geen van beide Linux, sterker nog, de architectuur is totaal verschillend.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

ik gebruik thuis MacOSX, en dat is toch een linux desktop
                      Oei, nu ga je een horde FreeBSD-ers wel kwaad maken (om nog te zwijgen van de makers van de Mach microkernel).
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

En ik zei nog "Geen flame war!!"
                        The Big Bang is fun

Commentaar

Rustig aan, joh. Dit is wel wat anders dan een flame war, hoor. Gewoon een paar misverstanden rechtzetten.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Ik stoei af en toe een beetje met Ubuntu...

Vond het al heel wat om dat aan de gang te krijgen inc. draadloos internet, op m'n laptop.
                            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                            Auteur:Ik

Commentaar

Ik gebruik Gentoo "If it moves, compile it" GNU/Linux (we hebben nog een laptop met Fedora, maar dat wordt binnenkort ook Gentoo). De laptop die ik het meest gebruik is een MacBook, maar na een paar maanden was ik het MacOS goed zat (ondanks het feit dat ik KDE runde) en heb ik Gentoo geinstalleerd :-) Dus nu heb ik een extreem dure linuxbak. Het nadeel van Gentoo is dat je alles zelf moet compileren, de twee grote voordelen van Gentoo zijn 1) dat je alles zelf kunt compileren, en 2) dat je alles zelf kunt compileren. Hierdoor compileer je je programma's optimaal voor jouw doel, en hoef je nooit meer een nieuwe versie van je distro te installeren, maar kun je je distro uptodate houden door regelmatig updaten.

Ik gebruik eigenlijk nooit planetariumprogramma's, al heb ik een aantal geinstalleerd, alsook Xephem. Ik heb m'n eigen set programma's, waamee bijvoorbeeld hemel.waarnemen.com wordt gemaakt. De programma's zoeken naar gebeurtenissen aan de sterrenhemel, schrijven het weg naar de maandelijkse astrokalender en maken de kaartjes erbij. (Dit is steeds meer geautomatiseerd, en het meeste gaat in een keer goed ;-), soms moet ik een kaartje handmatig aanpassen, en de tekst van de astrokalender moet ik handmatig een beetje aanpassen om wat variatie aan te brengen in de bewoording, al gebeurt ook dat al automatisch dmv random-number generators :-)).
                              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
                              X