Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over Registax4

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over Registax4

Ik heb nu al vaak geprobeerd iets fatsoenlijks uit RegiStax te trekken, maar dat is me nog niet echt gelukt. Ik zal mijn verhaal kort houden (tis al zo laat :P)

Ik selecteer 45 foto's om te stacken. Als ze zijn ingeladen klik ik op multipoint alignment, manual alignment en full image view. Dan selecteer ik 5 alignmentpoints (in dit geval de 5 helderste sterren van M45) en dan klik ik op Align. Ik verwacht dan, aangezien ik manual alignment heb aangevinkt, dat ik zelf voor elke foto die 5 helderste sterren moet aanklikken, zodat RegiStax weet hoe hij ze moet uitlijnen. Dat blijkt niet zo te zijn, hij vraagt me om op één alignmentpoint te klikken, waarna hij zelf de andere probeert te raken, met een average pixel-difference van maar liefst 83px. Resultaat: 45 Pleiaden naast elkaar Ziet leuk uit, maar is toch niet echt waar ik op doelde.

Vraag: Waar ga ik de fout in? Hoe moet ik RegiStax dusdanig instellen dat ik zelf op elke foto op de alignmentpoints moet klikken, of kan dat niet? En zonee: wat moet ik doen om toch een fatsoenlijke M45 eruit te krijgen?

Ik heb al een topic gelezen hier, volgens mij van Firefly, waar 2 links werden gepost. Helaas wordt op die links een andere versie van RegiStax gebruikt, en aangezien ik die niet heb gehad weet ik niet welke functies ik van de nieuwe RegiStax moet vergelijken met de daar gebruikte oudere versie (ik hoop dat deze zin duidelijk is )

Alvast bedankt
    Skywatcher 150/750mm

Heb je het al eens zonder die multipoint alingment geprobeerd ?

Commentaar

Net nog geprobeerd ja. Ik klik op een ster van de Plejaden, druk op Align en meteen gaat-ie weer "alignen" met een px-diff. van gemiddeld 80px.

De positie van de Plejaden verschilt nogal per foto, omdat mijn motor niet loepzuiver volgt, en ze dus langzaamaan het beeld uitfietsen. Ik compenseer dat door om de 5 à 10 minuten m'n beeld weer bij te schroeven, zodat ze weer netjes in het midden staan. Kan het zijn dat dat verschil per foto te groot is voor RegiStax? En zoja: kan daar iets aan doen, en zoja, hoe?
      Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Heb het juist eventjes geprobeerd .
        Frames selecteren - wachten tot die geladen zijn (:P) - met alingment box op je geselecteerde ster klikken - manual alingment klikken - en de knop aling klikken .
        Dan zie ik ook dat vensterje "point at the alingment feature and leftclick" .
        Dan is het klikken tot er een ventstertje alingment completed verschijnt .

Commentaar

OK dat werkt wel. Best raar, misschien moet ik niet meteen op manual alignment duwen maar eerst een alignmentbox aanmaken, weet ik het :P Het werkt nu Bedankt!
          Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Werken...
          X