Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

stellarium

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

stellarium

ik heb als beginner veel baat gehad bij het gratis te downloaden programma stellarium. als je in google zoekt op de naam stellarium kom je vanzelf op een site waar je het gratis kunt downloaden.

Ik vind het programma grafisch echt helemaal top !! leerzaam en heel makkelijk om sterren e.d. te vinden. Ik beschik over autostar maar vind het zelf zoeken aan de hand van stellarium een stuk spannender

Wat is de mening van andere gebruikers over stellarium ?, ik ben er in ieder geval wild enthousiast over
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

huh waarom staat er nu ineens verplaatst bij mijn topic, heb toch niet verkeerds gedaan hoop ik ?

Commentaar

Geen idee wat ik vind van Stellarium. Ik heb het nooit geprobeerd, het lijkt me natuurlijk helemaal niks, want ik ben hardstikke bevooroordeeld omdat ik al jaren Cartes du Ciel gebruik. De sterrendatabase bevat 500 miljoen sterren met gegevens, Cartes du Ciel is ook gratis, en de Nederlandse vertaling voor versie 3 (beta versie) heb ik zelf gemaakt. Weet je ook meteen waarom ik zo bevooroordeeld ben!

Groeten, Marc
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Cartes du Ciel is (veel) completer, grafisch wint Stellarium het!
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hummm grappig Marc ik heb juist Cartes du Ciel een schop gegeven, ik vind Stellarium veel bruikbaarder voor een amateur-astronoom ik vind het mooi dat CdC 500miljoen sterren met gegevens heeft maar daar kan ik niet veel mee, overigens petje af voor de vertaling

@ titan; je topic is verplaats naar het hoofdstuk waar hij hoort

Commentaar

Lang een oude versie van Cartes Du Ciel gebruikt, was al een goed programma, maar ik heb zojuist versie 3 is uitgeprobeerd en wat een fantastisch programma is het toch Echt geweldig dat zoiets freeware kan zijn. Aanrader!

Offtopic: Marc, ik wil 'm in het Nederlands zetten maar krijg het via 'Setup' niet voor elkaar. Hoe in te stellen?

Commentaar

[Off-topic mode on] Ik heb Freek via een PB gemeld dat ie de nieuwste ontwikkelingsversie ook moet installeren om het Nederlands aan de gang te krijgen. Mochten jullie iets willen weten over Cartes du Ciel / Sterrenkaarten / SkyChart versie 3, open dan svp een nieuw onderwerp of stuur me een PB.
              [Off-topic mode off]

Ik ga eens kijken wat de belofte van Stellarium inhoud.

Groeten, Marc

Commentaar

Ik heb Stellarium gedownload, samen met de extra catalogi.
                En het is waar, grafisch overtreft Stellarium zeker Cartes du Ciel. Het inzoomen gaat traploos en vlot, bij CdC is dat wel wat minder.
                De minpunten: Het lijkt erop dat Stellarium hier en daar wat voorkeursinstellingen niet onthoudt. Bij het verstellen van de tijd zie ik animaties die niet kloppen, ondanks dat de geografische plaats correct is vastgelegd. Ook is het programma een keer magistraal vastgelopen. (Cartes du Ciel versie 3 is Beta, ik zal niet zeggen dat die niet vast zal lopen, maar dat heeft ie bij mij -WindozeXP- sinds 24 juni niet meer gedaan..) De sterren gaan bij Stellarium tot mag. 16, bij CdC met de USNOA catalogus tot 19. De gebruiksmogelijkheden van Stellarium zijn ten opzichte van CdC nogal beperkt. Ook de informatie die Stellarium geeft bij objecten is aanzienlijk minder uitgebreid in vergelijking met CdC.

Een voornaam verschil zit 'm denk ik in de mogelijkheden om kaarten af te drukken. Cartes du Ciel zal Stellarium hierbij overtreffen, ondermeer doordat je bij CdC de hoeveelheid sterren of andere objecten die je wilt zien gemakkelijk kunt instellen.

Voor mij: Cartes du Ciel. Gelukkig maar. Anders had ik die vertaling voor niks gemaakt, en nog gratis ook. 8)

Groeten, Marc

Commentaar

ik heb cartes du ciel ontvangen bij aanschaf van mijn meade, als beginner is dit programma te ingewikkeld en teveel omvattend. ik heb het van mijn harde schijf gewist, kon er niets mee. ik sluit me aan bij de woorden van sidney wat heb je als amateur aan een bibliotheek van 500 miljoen sterren.
                  Het aantrekkelijke vind ik van stellarium dat het lijkt op hetgeen ik aan de hemel zie dat is voor een beginneling als ik zeer bruikbaar. met control S kan je snel en simpel screenshots maken, vervolgens printen en deze meenemen naar buiten, met de print in mijn handen navigeer ik overal zo naar toe helemaal te gek.
                  Ik heb me erover verbaasd dat een in mijn ogen grafisch perfect programma al stelarium zomaar gratis is.

Commentaar

Ik hoop dat je begrijpt dat het mij niet uitmaakt wat mensen voor planterarium programma gebruiken. Je vraagt onze mening, ik zal je in dat opzicht niet teleurgesteld hebben.

Ik kan wel toelichten wat ik heb aan 500 miljoen sterren. Ik maak foto's, en kwam er al snel achter dat ik aan de standaard catalogi niet genoeg had. Zelfs op vrij kort belichte foto's stonden al meer sterren dan bijvoorbeeld de Tycho2 catalogus in CdC liet zien. Dat konden niet allemaal supernova's zijn . Ik was dus blij dat er binnen CdC nog 2 catalogi te laden zijn (HST-GSC en USNO-A).

Via Iris (voornamelijk een fotobewerkingsprogramma) ga ik ook fotometrie doen van sterren, zo'n grote catalogus is dan echt onmisbaar. Nu ik echt lang belichte opname's kan maken, zit ik alweer aan de grens van deze catalogi.

En amateur, dat ben ik ook!

Groeten, Marc

Commentaar

Titan, ik kreeg bij mijn vorige kijker ook Cartes Du Ciel erbij. Blijkt een erg verouderde versie te zijn, ziet er helemaal niet mooi uit en werkt inderdaad nogal onhandig. Er zit nogal een groot verschil tussen die versie en versie 3, dus ik zou die is proberen als ik jou was.

Commentaar

Ik gebruik CdC 2.76 en kan me haast niet voorstellen dat deze nog (zinvol) verbeterd kan worden. Althans voor mijn gebruik niet. Qua simpelheid lijkt me het ook niet te overtreffen. Je kan het net zover uitkleden als je wilt. Dat het grafisch niet 'mooi' is zal me een worst wezen, het gaat toch om het nut van het programma. Het moois moet uiteindelijk van de sterrenhemel zelf komen.
                        Bij visuele waarnemingen kan een catalogus met veel sterren ook zeer handig zijn. Ik maak geregeld kaartjes met sterren uit de HST-GSC erop, om sommige lastige objecten te kunnen vinden. En alle info die bij objecten wordt gegeven maakt het waarnemen ervan alleen maar interessanter, vind ik.

Commentaar

Ik heb nu drie sterrenkaartprogramma's op mijn laptop staan: Stellarium, Cartes du Ciel en Celestron theSky. Stellarium vindt ik de gebruiksvriendelijkste maar tevens de beknopste. Die andere twee geven veel meer objecten weer. Stellarium kan dat volgens mij alleen als je het te vinden object als zoekdracht ingeeft.

Ik heb een computergestuurde Celestron en die ga ik proberen via de laptop aan te sturen (gewoon object aanklikken en de telescoop gaat erheen, lekker modern). En daar valt tot nu toe Stellarium af. Via het installeren van ASCOM-drivers heb ik mijn telescoop al in CdC in kunnen stellen dus dat ziet er veelbelovend uit. Ik mis alleen nog een verloopkabel om de RS232-stekker op een USB-poort aan te sluiten, daarna weet ik meer. Als dat lukt hoef ik NexRemote niet aan te schaffen.
                          ASCOM gaf bij de installatie aan dat ie theSky gedetecteerd had dus daarin zou het ook moeten kunnen, dat moet ik alleen nog uitzoeken.
                          Full WMN-member.

Commentaar

De nieuwste Stellarium (versie 0.9.0) zou ook GOTO aan moeten kunnen sturen via ASCOM. StellariumServer is ge´nstalleerd, ik kan het telescooptype etc. instellen maar ik krijg geen optie voor de telescoop in het kaartprogramma te zien.

Bij mijn vader heb ik Stellarium er ook opgezet en daar meende ik wel een icoon voor "telescoop" gezien te hebben.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
                            Full WMN-member.

Commentaar

Ik mag hopen dat je de Ascom driver zelf ook ge´nstalleerd hebt?

Commentaar

Werken...
                              X