Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Software voor een dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Software voor een dobson

Er zijn nog al wat mensen op dit forum die een dobson hebben, ook ik heb er weer een besteld (met dank aan Demelza) de telecopen die Demelza heeft en ik weer ga krijgen zijn voorzien van settingcirkels.
    Ik ben dus weer eens gaan zoeken in mijn software archief en vond daar weer het programmaatje AstroHelper, dit is een heel eenvoudig programma wat je eventueel op een laptop kan zetten maar ook kan uitprinten http://casazza.net/astrohelper/ dit programma kan je helpen met deepsky objecten zet alleen wel je telescoop goed waterpas en goed op het noorden.
    Mocht je geen settingcirkels hebben kijk dan even op http://www.startrak.co.uk/MakingSettingCircles.htm .

Leuk, maar mij teveel werk. Ik zou niet weten hoe ik mijn Dobson waterpas moet zetten (met bierviltjes??) en op het noorden (poolzoeker in de montering?) Het werkt in principe alleen maar als:

-Je telescoop precies waterpas staat.
    -Je draaiplateau precies op het noorden staat
    -Je buis precies recht in zijn houder zit
    -De optische as precies parallel loopt met de settingcircles
    -De hoog-laag gradenverdeling exact haaks op de horizontale gradenverdeling staat

Mij te veel werk en waarschijnlijk veel te onnauwkeurig. Bovendien veranderen die coordinaten voortdurend. 10 Seconden later kloppen de opgegeven posities al niet meer.

Ik plemp liever mijn scoop hup op een harde ondergrond, sterrenkaartje erbij en zoeken maar.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prima Roel dat is jou keus, mijn ervaring is gelukkig anders en die berg werk valt reuze mee ongeveer 3 minuten, misschien kan een ander wel zijn/haar voordeel mee doen, ik merk overigens wel dat je het programma niet eens bekeken heb en dan al zo een vooroordeel.

Commentaar

Je hebt gelijk, ik heb het programma niet bekeken (draait niet op mijn Mac) maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Alt-az positiegegevens (waar dit programma gebruik van maakt) hebben nu eenmaal het nadeel dat ze elke seconde weer anders zijn. Ik vind het zelf (ook bij equatoriale monteringen trouwens) handiger om via een kaartje mijn kijker te richten dan aan de hand van getalletjes. Dat is geen vooroordeel, maar mijn eigen ervaring. Anderen zullen dat misschien juist wel onhandig vinden.

Hoe gebruik jij dit programma dan? Maak je printjes of neem je een laptop mee naar buiten?
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dit begrijp ik Roel, ik heb hem op een laptop staan, je zou het ook kunnen uit printen met tussen pozes van bijvoorbeeld 5 minuten.
          Het programmaatje is dan voor mij ook niets anders dan een hulpmiddeltje, ik begrijp best je argumenten wel die je aan geeft echter mijn ervaring is, als je een oculair neemt met een groot beeldveld laten we zeggen 1.5 graad heb je behoorlijk wat tolerantie, om de telescoop waterpas te stellen gebruik in 3 houten keggen en een waterpasje die een bubbel heeft voor de x en de y as (te koop bij Praxis) ik richt de kijker gewoon op de poolster en verdraai het draai plateau net zolang tot dat deze op noord staat.
          Het grote beeldveld compenseert in de meeste gevallen de andere fouten, in elk geval bedankt dat je deze opmerkingen gemaakt heb omdat ik nu wel denk dat het voor een aantal van ons nu wel wat duidelijker is .

Commentaar

Werken...
          X