Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lijst met dubbelsterren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lijst met dubbelsterren

Vor de liefhebbers op internet opgespoord, een lijst met de 100 (schijnbaar) mooiste dubbelsterren.

Kan je in plaats van een Messier marathon ook eens een dubbelsterrenmarathon doen
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Ik denk; dit trekt me toch een paar pageviews, maar blijkbaar niet echt... Niemand die dubbelsterren leuk vind?

Commentaar

Ik kijk niet zo snel in dit gedeelte van het forum, maar dubbelsterren vind ik zeker wel leuk! Ik ben en blijf helemaal dol van Albireo. Het leukste zijn de dubbelsterren waarbij je wat moeite voor moet doen om te onderscheiden, en dat is natuurlijk bij elke telescoop weer anders. Denk dat ik de lijst uitprint voor morgen! Als het al opklaart dan verwacht ik niet veel van de DSO's.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
        Ik denk; dit trekt me toch een paar pageviews, maar blijkbaar niet echt... Niemand die dubbelsterren leuk vind?
        Dubbelsterren zijn cool. Ik wilde je eigenlijk vragen of ik de lijst op 'onze' sterrenhemelwebsite mag zetten (hemel.waarnemen.com), maar ik was er nog niet aan toegekomen. Wat ik me afvroeg is hoe je hebt bepaald welke nu precies de 100 mooiste zijn...

Wat ik zelf dan nog wil toevoegen is het spectraaltype van de sterren. Dat zegt immers iets over de kleur van (en dus het kleurcontrast tussen) de sterren.
        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Da's eigenlijk heel simpel: ik heb het niet bedacht . Zoals in het eerste berichtje staat komt de lijst van een website af. Om precies te zijn de amerikaanse website van de dubbelsterrenvereniging (echt waar, die bestaat) Ik ben alleen de link kwijtgeraakt, en kan hem niet meer boven water toveren. Je kan bij die vereniging zelfs (net als bij Messier-objecten) een certificaat krijgen als je een bepaald aantal observaties gedaan hebt!
          Edit: ik heb hem al: http://www.astroleague.org/al/obsclubs/ ... star2.html

Commentaar

Hier staan nog meer lijstjes, Sluys.
            http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6803

Mocht je er wat mee kunnen, dan kun je de mijne in ieder geval gebruiken.

Persoonlijk ben ik niet zo in-to dubbelsterren. Ik vind het wel leuk om er af en toe eens eentje mee te pakken, maar om nou een hele avond dubbelsterren te gaan bekijken...
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Voor de liefhebbers heb ik er nog wel een paar(...) op m'n site staan. Ik heb ze niet geteld, maar het zal ergens rond de 2500 liggen.

Zie hier.
              De pagina is nu nog in het Engels maar zal na de volgende site update in het Nederlands zijn.
              De meeste observatie gidsen bevatten zowel een categorie "Sterren" als "Dubbelsterren". Het verschil zit 'm in 'mooie dubbels' vs. 'gewone'.
              Trouwens, wie op dit forum bezoekt de site/pagina regelmatig? Bezoek genoeg uit Nederland maar zelden reacties.

@ Nop: Ik heb toch maar besloten de gidsen ook in het Nederlands te behouden!

Groeten,

Victor
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik kom regelmatig op je site en heb een verwijzing naar jou website staan bij mijn linkenpagina op mijn eigen site. Persoonlijk vind ik jou lijstjes voor nu nog té uitgebreidt, omdat ik nog niet zo lang bezig ben met waarnemen. Maar ik weet zeker dat ik ze wel ga gebruiken (als het ooit nog helder wordt).
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                X