Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vertaling NL versie 3 Cartes du Ciel / SkyCharts

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vertaling NL versie 3 Cartes du Ciel / SkyCharts

Dag beste mensen,

Ik ben zo eigenwijs geweest een vertaling te maken voor Cartes du Ciel / SkyCarts, gemaakt door Patrick Chevalley. Ik heb het hier over de Beta versie 3. Voor versie van CdC 2.76 bestond al een Nederlandse vertaling van Arjen Hofland.

Ga voor Cartes du Ciel / SkyCarts / Sterrenkaarten naar http://www.ap-i.net/skychart/nl/start.

Voor de mensen die niet weten wat Cartes du Ciel is: het is een gratis planetarium programma. Je kunt er zoekkaarten mee samenstellen en kiezen welke objecten je er op afgebeeld wilt hebben. Je kunt er voor kiezen het programma met verschillende catalogi uit te breiden. (grootste catalogus die ik zelf gebruik bevat 500 miljoen sterren). Ook kun je via het Internet de baanelementen voor nieuwe kometen en planetoÔden bijwerken.

Ook kun je zelf je animaties maken om de hemelbewegingen van planeten, planetoiden en kometen af te beelden.

Heb je een handmatig aangedreven montering, dan kan het programma zeggen hoevaak je de knop op je montering moet ronddraaien om van het huidige naar een volgend object te gaan. Is je telescoop electronisch aangedreven, dan kun je je telescoop in de meeste gevallen besturen vanuit dit programma.

Het is Beta software, de werking kan hier en daar nog onverwachte resultaten geven. (de animaties gaan momenteel niet goed) Ik denk toch dat iedereen dit programma voor het allergrootste deel met veel plezier zal kunnen gebuiken. De ontwikkelingen gaan vlot, check zo nu en dan even!

Doe er je voordeel mee, groeten,

Marc

PS: Kan de link in de Sticky voor "gratis software" voor Cartes du Ciel worden uitgebreid voor de Beta versie?
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

He dat is toppie Marc

Ik bezit de ouwe versie in het nederlands

Ben zelf niet zo'n talen knobbel
    Dus dat komt nu mooi uit

Bedankt voor het vele werk
    EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
    Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Goed werk Marc, heb je de linux vertaling ook gemaakt? Ik zag in de source nog geen language file staan. Het zou te gek zijn als die ook zou werken.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wanneer kunnen we de officiŽle versie 3 verwachten?
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Voor de heer Yerbouti, eh Nop: Ik heb geen Linux versie paraat om de taalmodule op te testen. Maar ik heb ook geen redenen aan te nemen dat er verschillende taalmodules zijn. De taal modules kun je hier vinden. Ik heb inmiddels (miniscule) wijzigingen in de vertaling aangebracht, maar deze zijn nog niet bijgewerkt op de website. Als er belangstelling is kan ik ze uploaden (al weet ik nu niet waar, het is geen foto natuurlijk).

Wanneer de officiŽle versie 3 uitkomt weet ik niet. Het aantal bugs is in iedergeval onder WindozeXP momenteel beslist klein te noemen: met de nieuwste snapshot versie ken ik momenteel geen problemen. De bug die ik eerder beschreef, is bij de huidige snapshot versie opgelost.
          De laatste snapshot versie vindt je hier. De laatste snapshot versie moet je uitpakken in de map waar je je volwaardige pakket van Cartes du Ciel geÔnstalleerd hebt.
          Zelf vermoed ik dat de officiele versie niet lang op zich zal wachten, maar Patrick Chevalley heeft zich er bij mijn weten nooit over uitgelaten. Ik gebruik lekker de nieuwste snapshot versie, en voor die paar huis tuin en keukendingen die ik er gewoonlijk mee doe (USNOA sterrendatabase van 6,5 GB, PGC catalog, 60 MB gecomprimeerde data van meer dan 20.000 planetoÔden, kometen) is het goed genoeg.

PS: als je een oude installatie hebt, hoef je die er niet af te gooien. Is nergens voor nodig. Gewoon versie 3 in dezelfde installatiemap zetten. De oude versie (onder Windoze) heet ciel.exe, de nieuwe cdc.exe. Kun je nog kiezen ook, als je onverhoopt toch bezwaren in versie 3 tegenkomt.

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Hallo Marc, ik probeer de nederlandse vertaling op mijn pc te zetten maar ik kan nergens een nederlandse tekst file vinden. Als ik de link die je aangeef in je mail klik krijg ik een melding dat die pagina niet bestaat. Zou je indien mogelijk een link kunnen opgeven of de taal module naar mij mailen ??. Renedata apenstaart yahoo.com. Bijvoorbaat hartelijk bedankt.

Commentaar

Beste Marc, nogmaals hartelijk bedankt voor de info. mvgr Renee

Commentaar

Werken...
              X