Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

skychart III

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

skychart III

Kheb het programma skychart III wat een hele hulp is.
    effe een rare vraag, hoe is de berekening van dit ding als je duizende jaren in de toekomst gaat?
    kheb de animatie eens op 100 jaar gezet en dan geforward...

Dan veranderd het noorden dus constant eerst polaris, en die komt er wel eens op terug maar dan lijkt het of onze planeet helemaal op zijn kop draait.
    en krijg je toch wel lichtelijk het gevoel dat we gewoon ongecontroleerd in space aan het rondtollen zijn.

Het gaf een heel bizar gevoel.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Even verplaatst naar digitale media.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

vraag eigenlijk is klopt dat? dat onze noord en zuid pool ooit zullen omdraaien?
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

BCP: Het antwoord wat ik nu ga geven is niet volledig maar okee, het is een eerste aanzet. Wat versta je onder het noorden? Datgene waar een kompas naartoe wijst? Datgene wat loodrecht op de evenaar staat parallel met de rotatieas van de aarde? Datgene wat wij als de ppolster zien? Datgene waar een kompas naartoe wijst wordt ook wel het magnetische noorden genoemd en dit kan in sterkte en positie varieren. Door geologisch onderzoek (stollingskristellen e.d.) kan men aantonen dat dit in het verleden heel veel verplaatst is en dat wat nu de geomagnetische noordpool is (waar dus de zuidpool van van de magneet zich naar orierenteert) in het verleden ook de geomagnetische zuidpool is geweest.
        Dan dat ding parallel met de evenaar evenwijdig aan de rotatieas aan de aarde en de poolster. Dit is niet hetzelfde maar de uitleg hoort bij elkaar. De poolster (Alfa Ursa Minoris) staat nu ongeveer in het verlengde van de rotatieas van de aarde (geografische noorden). Het wijkt ongeveer een halve graad af, wat goed waarneembaar is met een telescoop maar voor grove benaderingen uitstekend bruikbaar. Echter, dat deze ster toevallig nu in het verlengde ligt, is toeval. De as van de aarde maakt altijd een tollende beweging (precessie) met een periode van ongeveer 22.000 jaar. Hierdoor komt er met bepaalde periodes helemaal geen heldere ster in het verlengde van onze aardas en op andere momenten is dat een heldere ster. Nu is dat dus de poolster, over ruim 10.000 jaar is dat Wega, over weer een andere periode is dat Thuban (uit m'n hoofd helderste ster van de draak) etc. Het is nu dus gewoon een mooie toevallige tijd. Op het zuidelijk halfrond hebben ze bijv. niet echt een poolster op dit moment.
        Dan helemaal terug naar je eerste vraag: wat beweegt er nu? Wel, het is een beetje moeilijk om die vraag in een keer te beantwoorden want er zijn meer effecten die de positie van sterren beinvloeden. Een ster staat immers niet stil in de ruimte maar beweegt. Als je op foto's kijkt van 50 jaar geleden en je vergelijkt deze met foto's van nu dan kan je, onafhankelijk van deze eerdergenoemde precessie een andere beweging zien: de eigenbeweging. Dit is de beweging van een ster door ons melkwegstelsel. Ik hoop dat je het verhaal een beetje begrijpt. Mocht dat niet zo zijn, vraag gerust door.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Yes thanx Yigal,
          dat had ik al wel een beetje door...

het noorden bedoel ik ons huidig noorden, het topje van onze planeet wat wij nu de noordpool noemen. en in verlengde met polaris staat.

skychart laat zien dat dit idd in de toekomst niet meer zo is, dan idd wega aantoont, na zovele jaren later weer effe polaris voorbijkomen, maar dan gaat het totaal los, en kantelen we helemaal naar onder,
          wat mij dus lijkt dat onze magnetische polen omgedraaid worden.

maar idd, alles beweegt dus is het moeilijk te zeggen of wij nu in onze as zoals we nu zitten blijven tollen of dat onze planeet effectief omdraait.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

skychart laat zien dat dit idd in de toekomst niet meer zo is, dan idd wega aantoont, na zovele jaren later weer effe polaris voorbijkomen, maar dan gaat het totaal los, en kantelen we helemaal naar onder,
            wat mij dus lijkt dat onze magnetische polen omgedraaid worden.
            BCP: Okee, nu even een botte aanname van mij (kan ik niet staven omdat ik SkyCharts III geheel niet ken) maar het kan zo zijn dat het extrapolatiealgoritme niet goed is. Het kan zo zijn dat men bijv. extrapoleert maar bepaalde effecten niet tot nauwelijks in de berekeningen heeft meegenomen of na een bepaalde tijd buiten beschouwing heeft gelaten. Wat je nu beschrijft, dat de pool wezenlijk van de processiecirkel afwijkt, lijkt mij te duiden op een numeriek algoritme wat verkeerd is gekozen (maar wellicht om snelheid wel voldoende wordt geacht). De algemene naam voor hoe dit soort algoritmes werken is numerieke wiskunde. Je kan hier een hele studie op zichzelf aan wijden dus ik houd het even simpel vandaag. Bijv. in Astronomical Algorithms van Jean Meeus wordt een sterk voorbeeld aangehaald van een commercieel verkrijgbaar programma dat de posities van sterren en/of planeten bepaalt tot op de boogseconde nauwkeurig maar een rekenkundige nauwkeurigheid heeft van (ik meen uit mijn hoofd) boogminuten. Dat dan de posities van sterren/planeten tot op die nauwkeurigheid waardeloos zijn, moge duidelijk zijn. De nauwkeurigheid van een numerieke berekening is veelal zo nauwkeurig als de onnauwkeurigste delen in de berekening.

maar idd, alles beweegt dus is het moeilijk te zeggen of wij nu in onze as zoals we nu zitten blijven tollen of dat onze planeet effectief omdraait.
            De kans dat dit gebeurt lijkt me zeer onwaarschijnlijk door de massatraagheid van onze aarde.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

goed, dus deel van men vraag was inderdaad hoe precies is de berekening van zo een programma in de verre toekomst...

Lijkt me dus niet al te precies, ja voor mij niet te wiskundig graag, het enige vak wat me altijd genekt heeft, maar heb ook nooit een boek opengedaan, tijdens men schoolcarrière, nu krijg ik er niet genoeg van :-)
              maar jouw uitleg lijkt me dat jij er wel genoeg van gesnapt hebt.
              en dus skychart wel met een paar onnauwkeurigheden moet zitten, lijkt me ook wel een beetje logisch voor consumerprogramma.

De kans dat dit gebeurt lijkt me zeer onwaarschijnlijk door de massatraagheid van onze aarde.[/quote]

Oef, dan hoef ik me geen zorgen te maken :-)
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik meen te weten dat een ompoling van het aardmagnetisch veld wel degelijk kan. Ik geloof zelfs dat men een gemiddelde periode van half miljoen jaar neemt. De magnetische pool is de resultante van allerlei chaotische processen in de aardkern die maar ten dele onder invloed staan van de aardrotatie.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

maar die ompoling van het magnetische veld is toch niet hetzelfde als het effectief omdraaien van het geografische noorden.

dat was het effect dat ik kreeg van het programma, en vandaar dat ik me afvroeg of zoiets ooit ging gebeuren.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Je hebt gelijk. Ik had het niet goed gelezen.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

geen erg, heb ik ook soms.
                      nu ook weer goed om te weten dat ons veld elke 500000 jaar omdraait.
                      dan ga ik tegen dan aangepaste kompassen op de markt brengen.. kassa!
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

BCP: Ik kan een dictaat van me volledig gaan overtikken maar als je het niet heel erg vindt, ik heb betere dingen te doen in mijn vrije tijd Dit dictaat is gelukkig ook in de boekhandel verkrijgbaar zie:
                        http://www.vssd.nl/hlf/a018.htm
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Verandert de stand van Polaris niet onder invloed van de precessie van de aarde?
                          "I canna' change the laws of physics captain!"

Commentaar

jawel, zoals eerder beschreven is.

maar mijn hele vraag was gebaseerd op de vooruitberekening van een programma, die liet inderdaad de precessie zien nu polaris, dan naar wega, zoveel jaren later weer op polaris, maar dan werd het gek.
                            na een tijdje wees onze noordpool alle kanten op, bv richting saggitarius enzovoort. Ik had erg de indruk dat onze aardas in alle richtingen rondtolde, dit gaat wel over honderduizenden jaren, en kwou weten of zo'n programma beetje klopt, en of dit ging gebeuren met onze bol.

maar hoogst waarschijnlijk niet dus.
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

jawel, zoals eerder beschreven is.

maar mijn hele vraag was gebaseerd op de vooruitberekening van een programma, die liet inderdaad de precessie zien nu polaris, dan naar wega, zoveel jaren later weer op polaris, maar dan werd het gek.
                              na een tijdje wees onze noordpool alle kanten op, bv richting saggitarius enzovoort. Ik had erg de indruk dat onze aardas in alle richtingen rondtolde, dit gaat wel over honderduizenden jaren, en kwou weten of zo'n programma beetje klopt, en of dit ging gebeuren met onze bol.

maar hoogst waarschijnlijk niet dus.
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X