Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

AstroPlanner

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

AstroPlanner

Gebruikt er iemand op dit forum / in Nederland het programma AstroPlanner ?
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Nog niet, maar ik zal het eens uitproberen, bedankt voor de tip.

Commentaar

Kan helaas geen versie downloaden. Server timeout!

Nog een tip waar ik het kan downloaden?
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Zou hier moeten kunnen. Als het niet werkt kan het zijn dat de schrijver van de software, Paul Rodman, bezig is met een update. De nieuwe 3.0 versie gaat binnenkort uitkomen. Het is geen gratis programma maar het is ook zeker niet duur, als moet eenieder dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.

Ik gebruik het programma zelf niet om te plannen, maar juist wel om te loggen. Ik observeer aan de hand van observation guides die ik zelf heb geschreven en houdt sinds een tijdje met dit programma bij welke van die objecten in die guides ik gezien heb en wat ik er van vond. Met het doel om over een paar jaar een leuke en zeer complete eigen database te hebben. Voor astrofotografische doeleinden is het denk ik ook erg geschikt omdat je in één oogopslag kan zien hoe laat een object op het hoogste punt staat. Maar eerst maar eens een camera aanschaffen...
        Voor degenen die mijn guides ook gebruiken: De AstroPlanner files zijn toegevoegd aan m'n site, 54 in totaal voor alle sterrenbeelden zichtbaar vanuit Nederland. Ik ben nog even druk aan het typen en slepen voor de update af is, maar over 1-2 uur moet het online staan. Daarna ga ik beginnen met het schrijven van observation guides voor de zuidelijke sterrenhemel. Je moet toch iets als het al zo ontzettend lang bewolkt is...

Groeten,

Victor

Commentaar

Ok,

Deze link wekt nu wel

Bedankt
          8" Skywatcher Newton (Imaging)
          4" Skywatcher Achro (Guiding)
          EQ6 Syntrek
          Canon 350D / 400D (Baader mod.)
          Philips SPC900 (Guiding)
          DSLR Focus; DSLR Shutter
          PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Voor wie met AstroPlanner werkt: Mijn site bevat nu de 54 files voor de sterrenbeelden die vanuit Nederland zichtbaar zijn: Link

Commentaar

Ik heb het bekeken, het is er ook voor OSX en dankzij de opmerking van Hyperion in de shoutbox (export naar deepskylog) en de impressies op de site en de prijs heb ik direct besloten het te kopen. Het ziet er heel fijn uit en lijkt me een prima alternatief voor andere pakketten onder windows!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, Astroplanner is inderdaad makkelijk. Ik heb er al veel plezier van gehad.
                Enkele hints voor het genereren van een Deepskylogfile: ik heb de userdefined fields gebruikt voor Observer en LimMag. Observer moet de hele naam bevatten, dus voor- en achternaam. De LimMag heb ik niet standaard vastgelegd dus daar heb ik maar iets willekeurigs voor genomen. (4.5)
                De file is te genereren via File/Export/Generic Text or Excel File. In feite is het geen CSV file, zoals de site aangeeft, maar moeten de velden gescheiden worden door puntkomma's.
                Vervolgens moeten de te exporteren velden worden aangegeven. Dat wordt dus: ID;Observer;Date;Time;Site;Telescope;Seeing;LimMag ;Obs.Notes
                Het is jammer dat Seeing niet overeenkomt met wat Deepskylog wil. In een editor heb ik de tekst die door Astroplanner werd gemaakt veranderd in een getalwaarde.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Daar bouw ik misschien tzt wel wat voor. Een online deepskylogconverter!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Da's (bijna té) makkelijk!

Je kan voor AstroPlanner 'scripts' downloaden en/of zelf maken. Daarin geef je precies aan wat je wilt exporteren. Op de AP site staan er veel, anders zijn er genoeg op het AP Yahoo forum die je willen helpen. Op die manier heb ik voor mijn site bijvoorbeeld alle objecten geëxporteerd naar NexTour files.
                    Het allergrootste voordeel van dit programma is dat de maker ervan, Paul Rodman, e-mails met vragen altijd snel en precies (en persoonlijk) beantwoord, dus bij hem kan je ook terecht.

Ik gebruik het programma voornamelijk om m'n observaties te loggen. Zelf voeg ik dan nog een omschrijving toe, alsmede weersomstandigheden en bijzonderheden. Mogelijk is dat is AP-2 een standaard. In ieder geval zijn er dan veel meer "user-defined fields" waarin je zelf van alles kan instellen. Da's ook weer een voordeel, als je een verbetering weet kan je dat aanvragen en de kans ik vrij groot dat het dan ook toegepast wordt!
                    Al met al is het 't kleine bedrag meer dan waard!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Daar bouw ik misschien tzt wel wat voor. Een online deepskylogconverter!
                      Ik heb zelf nog even gespeeld met de gedachte om het met sed te doen, maar in feite ging het vliegensvlug met de zoek en vervangfunctie van een editor.
                      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                      X