Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Starry Night of Stellarium

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Starry Night of Stellarium

Welke van de twee software programma's is het beste;

Starry Night

of

Stellarium

Stellarium heb ik zelf ook in gebruik maar is Starry Night veel beter of uitgebreider enzovoort?

Starry Night is uitgebreider (kometen, satellieten), maar uiteindelijk zou ik niet gauw de een beter noemen dan de ander. Ze dienen gewoonweg een ander doel.

Ik gebruik beide, maar voornamelijk omdat ik Starry Night gratis bij m'n Mak geleverd kreeg. Anders zou ik met Stellarium (in ieder geval voorlopig) prima toe kunnen.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dat lijkt mij vanzelfsprekend. Stellarium is freeware, terwijl je voor Starry Night al gauw veel geld moet neerleggen. Starry Night heeft een veel grotere database aan objecten, Stellarium is meer voor de beginner bedoeld, geloof ik.

Commentaar

Oke dan weet ik dat even

Commentaar

Starry Night is heel mooi om in rond te koekeloeren. Ik vind het als waarnemer totaal ongeschikt .
          We gebruiken het op de sterrenwacht op groot scherm voor tekst en uitleg. Daarvoor vind ik het schitterend! Stellarium is ook heel mooi, maar als je echt zinnige waarneeminfo voor weinig wil kan ik je Cartes du Ciel van harte aanbevelen!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik ben dus totaal een stellarium fan
            het is lekker simpel en je kan gewoon even kijken wat er waar tezien is
            ik woon in de stad dus alle erg kleine sterretjes enzo zie ik hier toch niet
            en in stellarium zit veel meer dan dat ik hier kan/wil zien.

-BaN-
            Meade LXD75 6"
            Samsung GX-1L 18-55
            Orion Shory Plus 2x Barlow
            Plossl series 500 4mm , 6.5mm
            Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Cartes Du Ciel!

Ik heb Starry Night 5.8 en Stellarium ook, maar voor het snelle werk en handige kaartjes kies ik toch Cartes Du Ciel. Niet teveel poespas en handig in gebruik

Commentaar

Op mijn laptop met Windows gebruik ik Cartes du Ciel. Bevalt prima.
                Op mijn andere computers thuis draait Linux en daar gebruik ik Xephem (spartaans, maar wel goed) en KStars, dat me iedere keer weer blijft verbazen, zo uigebreid vind ik die.
                Voor precieze ephemeriden is het dosprogramma Solex91 erg leuk. (Draait in Linux mbv Wine.) Als Xephem spartaans is dan is de gebruikersinterface hiervan echter neandertalisch.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Kan iemand Starry Night Pro Plus 6 aanbevelen?

Commentaar

Alleen als je een vlotte pc of mac hebt en een redelijk groot budget.
                    Ik heb Pro Plus besteld voor de sterrenwacht en op mijn PCtje aan het proefdraaien, maar zo langzaam als wat. Maar ja. Ik heb ook geen gamers pc of wat dan ook, het meest heftige grafische wat ik doe is af en toe een flash website bezoeken of een fotootje bekijken.
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jammer, ik heb ook maar een laptop met erg slechte videokaart.

Commentaar

Waarom pro plus? Versie 5 is ook prima voor matige laptops. Vooral de plus versie is loodzwaar, dat komt omdat het een 'echte' hemel is (één grote CCD foto).

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                          Waarom pro plus? Versie 5 is ook prima voor matige laptops. Vooral de plus versie is loodzwaar, dat komt omdat het een 'echte' hemel is (één grote CCD foto).
                          Juist die 'echte' hemel maakt het buitengewoon

Commentaar

Die echte hemel kun je wel vergeten op een laptop, tenzij je zeer snelle hebt. Mijn pc amd2.8, 512 MB. 128 mb trekt het maar net.
                            Je kan de de ccd foto functie overigens uitschakelen en dan draait het allemaal soepler, maar ja als het hiervoor juist koopt heeft dat dus geen zin!

Een leuke optie in Starry Night vind ik dat je je telescopen en oculairen, enz kan invoeren en dan kan je het FOV zien, dat wil wel eens helpen als je iets wil waarnemen (of als je een ocualair wilt kopen). Voor zover ik weet zit dit alleen op de pro en pro plus. Niet op de backyard versie.

Starry night schijnt ook goed te integreren met MAXIMdll maar hier heb iok geen ervaring mee.

Ik vindt Starry Nigth pro(plus) erg leuk om mee te spelen maar als je snel even wil kijken wat waar staat dan kan het veel eenvoudiger en goedkoper.
                            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik ben nu Starry Night 6.3 Pro Plus aan het downloaden (ja ik weet het, ik ben ook maar een arme scholier ), 5.2 gigabyte is niet niks!

Commentaar

Werken...
                              X