Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe website

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe website

Hoi allemaal!

Vandaag is mijn nieuwe website voor het eerst online!

Ik heb er de beste foto's die ik tot nu toe van de maan, de planeten en andere hemelverschijnselen heb gemaakt, opgezet.

Het vakantiefoto-gedeelte is nog niet klaar, dat komt nog.

Ik hoop dat jullie de site leuk vinden:

http://www.farhorizons.nl

Neem eens een kijkje als je tijd hebt!

Congrats Arnaud met je site! Ziet er goed uit

Commentaar

Als je op een foto klikt valt je sitestructuur als het ware weg omdat de foto in de pagina van de site opent, dit associeert men met een nieuwe pagina, een 'blanke' pagina zogenaamd. Ik heb dan snel dat ik de foto weg klik, en vervolgens merk dat ik me niet meer op de site bevind. Kies er dus voor om je grote foto's te openen in een nieuwe pagina. Dit doe je door aan de

Code:
      (a href="link.htm")
      een blank page als target toe te voegen, als zo;

Code:
      (a href="link.htm" target="_blank")
      (vervang de () even voor <> want het forum laat mij, zelfs in code view, niet toe volledige tags te maken.)

Ook loopt je achtergrond niet altijd mooi mee naar beneden, wat bijvoorbeeld hier in ieder geval in Firefox als gevolg heeft dat "Saturnus, 17 december" deels buiten de achtergrond valt op je witte default achtergrond. Gezien het witte letters zijn is dat naast lelijk ook lastig lezen. Dit kan je oplossen door de div "achtergrond" een hoogte mee te geven van 100% in plaats van de, in dit geval, 613px. Dit lijkt mij al een stuk mooier.

Het benamen van je pagina's is ook fijn. Dat heb je netjes bij je index gedaan, welke "Far Horizons heet", maar de rest van de pagina's heet "Untitled Document" wat er dus op duid dat je de pagina's niet benoemd hebt. Gezien je index wel een naam heeft neem ik aan dat je weet hoe het moet, maar voor de zekerheid; Je veranderd de tekst tussen de <title> tags waar nu dus Untitled Document staat.

Qua navigatie zou het fijn zijn als ik sneller tussen verschillende onderwerpen kan wisselen, en dus niet vanuit deepsky eerst terug moet naar de home van astronomie om bij eclips te komen. Een knop naar eclips op de pagina deepsky zou dus bijvoorbeeld helpen, enzovoorts. Het is heel belangrijk over je navigatie na te denken eer je de site gaat bouwen!

Verder kan ik zien dat je er veel tijd in hebt gestoken, en het resultaat is dan ook heel niet zo slecht. Het probleem is een beetje de gebruiksvriendelijkheid.

Je foto's zijn natuurlijk allemaal weer enorm spectaculair. Dat die maanfoto slechts 50% is...
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
        Als je op een foto klikt valt je sitestructuur als het ware weg omdat de foto in de pagina van de site opent, dit associeert men met een nieuwe pagina, een 'blanke' pagina zogenaamd. Ik heb dan snel dat ik de foto weg klik, en vervolgens merk dat ik me niet meer op de site bevind. Kies er dus voor om je grote foto's te openen in een nieuwe pagina. Dit doe je door aan de

Code:
        (a href="link.htm")

Code:
        (vervang de () even voor <> want het forum laat mij, zelfs in code view, niet toe volledige tags te maken.)

Ook loopt je achtergrond niet altijd mooi mee naar beneden, wat bijvoorbeeld hier in ieder geval in Firefox als gevolg heeft dat "Saturnus, 17 december" deels buiten de achtergrond valt op je witte default achtergrond. Gezien het witte letters zijn is dat naast lelijk ook lastig lezen. Dit kan je oplossen door de div "achtergrond" een hoogte mee te geven van 100%. Dit lijkt mij al een stuk mooier.

Het benamen van je pagina's is ook fijn. Dat heb je netjes bij je index gedaan, welke "Far Horizons heet", maar de rest van de pagina's heet "Untitled Document" wat er dus op duid dat je de pagina's niet benoemd hebt. Gezien je index wel een naam heeft neem ik aan dat je weet hoe het moet, maar voor de zekerheid; Je veranderd de tekst tussen de <title> tags waar nu dus Untitled Document staat.

Qua navigatie zou het fijn zijn als ik sneller tussen verschillende onderwerpen kan wisselen, en dus niet vanuit deepsky eerst terug moet naar de home van astronomie om bij eclips te komen. Een knop naar eclips op de pagina deepsky zou dus bijvoorbeeld helpen, enzovoorts. Het is heel belangrijk over je navigatie na te denken eer je de site gaat bouwen!

Verder kan ik zien dat je er veel tijd in hebt gestoken, en het resultaat is dan ook heel niet zo slecht. Het probleem is een beetje de gebruiksvriendelijkheid.

Je foto's zijn natuurlijk allemaal weer enorm spectaculair. Dat die maanfoto slechts 50% is...
        Ai, een kenner....

Helaas ben ik nog geen website goeroe... Om eerlijk te zijn, dit is mijn eerste poging om een website te maken en mijn ervaring is zo ongeveer net iets meer dan niets.....

Ik ga deze tips vast nog wel een keer toepassen, maar voorlopig ben ik allang blij dat er iets het e-net staat. Ik heb de site in dreamweaver gemaakt, dus ik heb niet zoveel aan de html coderingen.... maar ik ga er zeker even na kijken.

Ik hoop de site in de loop der tijd wat bij te schaven. Ik neem je tips dan zeker mee.

Commentaar

Dreamweaver heeft de code-, split- (het zogenaamde onderwaterscherm) en designfunctie. Via de eerste twee kom je ook gewoon bij de htmlcode.

Voor een eerste keer is het erg netjes wat je hebt gedaan, en met veel aanklieren kom je snel verder. HTML en CSS zijn de makkelijkste code, ook al lijkt dat in het begin misschien een beetje overdreven om te zeggen.

Ik wil graag helpen, maar als ik dat elke keer zou moeten doen kost dat veel werk. Misschien dat we in de toekomst een keer kunnen ruilen, jij geeft mij een kleine cursus astrofotografie en ik jou een korte cursus html en css?
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dreamweaver heeft de code-, split- (het zogenaamde onderwaterscherm) en designfunctie. Via de eerste twee kom je ook gewoon bij de htmlcode.

Voor een eerste keer is het erg netjes wat je hebt gedaan, en met veel aanklieren kom je snel verder. HTML en CSS zijn de makkelijkste code, ook al lijkt dat in het begin misschien een beetje overdreven om te zeggen.

Ik wil graag helpen, maar als ik dat elke keer zou moeten doen kost dat veel werk. Misschien dat we in de toekomst een keer kunnen ruilen, jij geeft mij een kleine cursus astrofotografie en ik jou een korte cursus html en css?
            Hoi Steem,

Ja, de splitter had ik al gevonden, elke subpagina heeft nu een aparte titel. Ik denk dat ik een paar extra links neer zet om sneller tussen de subpagina's te surfen.

De andere punten moet ik nog even nader bekijken. Een cursus webdesignen lijkt me prima, maar ik leer het snelste als ik hier en daar dingen oppik. Zoals de tips die je me nu geeft, dan leer ik vrij snel op te pakken.

Wat had je in gedachte voor een astrofotografiecursus? Ik help je graag verder hoor! Ik weet alleen niet hoe ik je het beste kan helpen?

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Hoi,

Ik heb een aantal aanpassingen aangebracht.

* Ik heb de achtergrond van sommige pagina's groter gemaakt, zodat bijvoorbeeld Saturnus niet meer op een witte rand zou moeten komen te staan (kan ik zelf niet zien, bij mij was het in de eerste plaats al goed).
              * Elke pagina heeft nu een naam.
              * Aan de vier subpagina's (zonnestelsel, links, eclips en deepsky) heb ik telkens 3 icoontjes toegevoegt zodat je snel tussen deze pagina's kunt wisselen. Als het bevalt kan ik ze ook aan de pagina's hoger in de webstructuur toevoegen, maar da's een hoop werk, eerst maar eens kijken of het handig is....
              * De foto's hadden, volgens het oorspronkelijke idee, naar hun eigen HTML-pagina moeten openen, met extra info ect. Omdat ik last heb van RSI is het niet zo uitgebreidt, dus verwijs ik rechtstreeks naar de foto. Als je de link aanklikt download je dus gewoon rechtsreeks de foto. Dat kan ik misschien wel veranderen, maar ik maak de website in een later stadium misschien wel veel uitgebreider, dus ik laat het denk ik maar even zo... Hoe ik de coderingen die je doorgeeft zou moeten aanbrengen zie ik nog niet zo snel.

Als je tijd heb kun je de veranderingen misschien eens testen.

Wat wil je eigenlijk gaan doen met astrofotografie? planeten? maan? deepsky?

Commentaar

Ik heb je astronomie foto's vol bewondering bekeken, erg mooi hoor!
                Ik hoop ook ooit zelf iets van ons zonnestelsel te kunnen zien met mn scoopje (als het tenminste een keer helder wordt)

Commentaar

Code:
                  (a href="link.htm")

Code:
                  Wees spaarzaam met het openen van links in nieuwe vensters. Het is geen goed gebruik om zoveel invloed op de interface van de gebruiker uit te oefenen. Laat die zelf maar kiezen of een link in hetzelfde venster, een nieuw venster of in een tab geopend moet worden.

Daarnaast is de target attribuut "deprecated", wat wil zeggen dat-ie op de nominatie staat om uit de standaard te worden verwijderd. Nieuwe vensters openen moet je bij voorkeur met JavaScript oplossen.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                    Wees spaarzaam met het openen van links in nieuwe vensters. Het is geen goed gebruik om zoveel invloed op de interface van de gebruiker uit te oefenen. Laat die zelf maar kiezen of een link in hetzelfde venster, een nieuw venster of in een tab geopend moet worden.
                    Je kan ook target="_parent", zodat de foto's in hetzelfde venster geopend worden. Anders heb je dadelijk 12 tabs openen staan

Nieuwe vensters openen moet je bij voorkeur met JavaScript oplossen.
                    Maar let op: niet iedereen heeft JavaScript.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
                      Ik heb je astronomie foto's vol bewondering bekeken, erg mooi hoor!
                      Ik hoop ook ooit zelf iets van ons zonnestelsel te kunnen zien met mn scoopje (als het tenminste een keer helder wordt)
                      Hoi Wolfje,

Bedankt! Een van de redenen voor het openen van de website is het aanmoedigen van anderen om ook te gaan kijken/imagen, door te laten zien wat er allemaal mogelijk is.
                      Dus ik ben heel benieuwd naar je ervaringen om het zonnestelsel te zien.

Veel plezier! Het wordt heus wel weer helder, gewoon een kwestie van geduld, de ergste maanden zijn bijna voorbij!

Commentaar

Ik was al heel erg gemotiveerd maar inderdaad je site heeft mij enorm aangemoedigd, nu wachten tot het weer beter wordt

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                          Je kan ook target="_parent", zodat de foto's in hetzelfde venster geopend worden. Anders heb je dadelijk 12 tabs openen staan
                          Als de gebruiker daarvoor kiest, moet-ie dat lekker zelf weten. Het is niet de taak van de webmaster om aan de gebruiker op te leggen hoe-ie z'n browservensters en -tabs gebruikt.
                          Nieuwe vensters openen moet je bij voorkeur met JavaScript oplossen.
                          Maar let op: niet iedereen heeft JavaScript.
                          Juist. En met reden. Iemand die JavaScript uitzet wil niet met dit soort dingen worden lastiggevallen.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                            Congrats Arnaud met je site! Ziet er goed uit
                            thanx!

Commentaar

Daarnaast is de target attribuut "deprecated", wat wil zeggen dat-ie op de nominatie staat om uit de standaard te worden verwijderd. Nieuwe vensters openen moet je bij voorkeur met JavaScript oplossen.

,xtG
                              .tsooJ
                              Het mooist zou zijn als je geheel binnen de site blijft, maar als je perse grote foto's wil tonen, vind ik een nieuw venster de volgende beste oplossing. Het is allemaal leuk en aardig dat je de gebruiker zelf wil laten beslissen, maar het is een normale gewoonte een link aan te klikken zonder er voor te kiezen of je die al dan wel of niet in een nieuw venster wil openen. Met een fullsized foto welke een horizontale en verticale scrollbar opleverd, oogt het toch echt alsof je een nieuw venster hebt geopend. Vanzelfsprekend klik je die vervolgens weg, om er achter te komen dat je de hele site verlaten hebt terwijl je dat helemaal niet wou. Met een nieuw venster moet de gebruiker hooguit een extra venster sluiten, maar ik kan me niet voorstellen dat je regelmatig voor één foto op een site komt.

Dat de target attribuut als standaard word verwijderd is niet erg zolang hij wel blijft werken. Je hebt daarna nog genoeg tijd het eventueel te wijzigen. Overigens lijkt het mij sterk dat men dit gaat doen. Zo maakt men het de designers lastiger, en als ze het toch met een javascript op kunnen lossen is dat gewoon onzin.

Origineel geplaatst door Arnaud
                              Wat wil je eigenlijk gaan doen met astrofotografie? planeten? maan? deepsky?
                              Dat is een goede, maar ik denk dat ik met mijn telescoop het beste kan beginnen met de maan, planeten en dubbelsterren. Volgende week arriveert mijn Canon 400D. Aardig dat je me zou willen helpen. Ik zal zo direct even de veranderingen op je site bekijken.
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X