Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

AlignMaster pool uitlijnings software

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

AlignMaster pool uitlijnings software

Vanavond voor de eerste keer de AlignMaster pooluitlijnings software getest. Het werkt best prettig, zeker na mijn eerste ervaringen met EQAlign. Het driftalignen vond ik vrij bewerkelijk.
    AlignMaster werkt volgens het zelfde principe als de nieuwste SynScan software van Skywatcher. Na grof op de pool uitgelijnd te zijn kan je twee sterren kiezen. Deze moeten vervolgens worden gecentreerd en daarna positioneert de software ze opnieuw. Deze keer moet je ze met de Alt/Az centeren.
    Na een keer of 4 itereren stond ik al vrij nauwkeurig op de pool, en dat in ongeveer 45min.
    Het is simpele doeltreffende software, ze communiceert met ASCOM of LX200 commando's. Geen probleem met EQmod.
    Ik kreeg het echter niet op mijn Vista machine met Ascom 6 aan de praat. Op mijn XP machine werkt het perfect.

De eerste frame zag er aardig uit, maar mijn eerste echte testframe werd verstoord door de binnendrijvende wolken, het blijft dus nog een beetje spannend of het daadwerkelijk gelukt is. Maar ik denk van wel, want de testframe van 3minuten zag er al redelijk goed uit, en dat met die harde wind.

Ik ga deze software binnenkort ook gebruiken op de CP-180 van Halley opnieuw uit te lijnen, en voor de ASH montering die voor mij in aanbouw is.

Zie: http://www.alignmaster.de/
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Handig programmaatje inderdaad, ik heb t ook wel eens gebruikt. Ik vond dat de keuze uit stercombinaties soms beperkt was, maar gelukkig kun je deze aanvullen (in sterne.txt) zodat er meer keuzes mogelijk worden.

Commentaar

Hee, dat wist ik nog niet, bedankt voor de tip.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik gebruik het ook al een tijd , werkt zeer makkelijk.mede door dit programma kan ik zo goed op de pool uitgelijnd staan dat ik op 2 meter brandpunt 20 minuten subs kan maken.in dec nauwelijks correcties nodig dus ieq45 ioptron montering loopt heel soepel dan.
        goedkoop en waar voor je geld.
        Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
        Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

nauwkeuriger dan via de poolzoeker?
          want ik heb altijd ruizie met dat ding..
          gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
          See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Commentaar

Ik dacht dat ik goed op de pool stond met de poolzoeker ja. Echt niet, bij lange na niet zelfs.......
            Ik ga dit ook testen met de NEQ5/PICgoto setup, daar is het ook perfect voor, want die poolzoeker is veel minder goed dan die in de HEQ5pro.....

Commentaar

Kijk, eens het roberen aard.
              Als het eens de komende tijd eens helder wil worden...

Commentaar

Even kijken of ik het goed begrijp,met Alignmaster doe je dus een pooluitlijning (alt en az),en daarna doe je een (zeg maar)drie ster uitlijning met EqMod en CdC?
                Skywatcher 8"photonewton-heq5pro-Atik 314c-lid van sterrenwacht Halley

Commentaar

Precies andersom.

Commentaar

Het werkt erg goed! Alleen gebruik ik de software van skywatcher, logisch... is gratis.
                    En dat levert voor mij erg goede resultaten! Maar 3min zonder autoguiding heb ik nog niet voor elkaar gekregen...

Twan
                    Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Jouw brandpunt is langer, dat kan mee hebben gespeeld.

Commentaar

Moet je die correctie op bijde sterren uitvoeren,of maar op 1 ster ?

Commentaar

Het werkt met twee sterren die je kan kiezen uit een lijstje.
                          De eerste centreer je met de RA en DEC assen, de tweede ook (je kan indien gewenst een goto commando geven) Daarna zet de software de tweede ster op een andere positie en moet je nogmaals de ster zo goed mogelijk centreren, maar nu met de azimuth. Daarna zet de software de ster weer ergens neer en moet je de ster centreren met de altitude. Gewoon zo dicht mogelijk in de buurt van het kruis centrum zetten de eerste keer. Na een paar keer overnieuw doen wordt het beter en beter.

Commentaar

Mijn motoren zijn nogal langzaam, maximaal ca 10 graden per minuut. Moet ik dan lang wachten omdat Alignmaster gaat slewen tussen de beide sterren, of werkt het anders?
                            "Hello Spaceboy"

Commentaar

En weet je misschien of Alignmaster werkt met Equinox 2000 of Equinox van 2012? Het verschil is namelijk wel 10 boogminuten. Voor een echt nauwkeurige poolafstelling is dat van belang.
                              "Hello Spaceboy"

Commentaar

Werken...
                              X