Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laptop opnieuw opzetten - Win XP of Win 7...?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Laptop opnieuw opzetten - Win XP of Win 7...?

Al weer een tijd geleden begon mijn laptop problemen te vertonen waardoor deze alleen in safe mode redelijk werkt. Alleen in die modus kan ik er weinig mee behalve een beetje internetten. Nu wil ik hem eigenlijk eindelijk weer helemaal opnieuw installeren maar ik twijfel of ik er Windows XP of Windows 7 op zal zetten.

Toen ik de laptop kocht - denk zo'n 2 of 3 jaar geleden - had ik het idee dat niet alles goed werkte onder Win7. Ik was er zelf ook nog helemaal niet bekend mee dus heb hem naar XP gedowngraded.

Mijn vraag is eigenlijk als ik nu EQMOD, Stellarium, Shoestring Focuspall, etc. er op wil zetten verwachten jullie dan dat alles zonder problemen op Windows 7 zal draaien?

Ik heb zo veel mogelijk opgezocht maar vind maar weinig informatie hierover bij de desbetreffende programma's.Stellarium zegt dat het op 'Windows' draait, op de EQMOD site vind ik niets (maar verwacht wel dat dit Win& compatibel is), en op de Shoestring site staat nergens iets over Win 7.

Graag jullie advies.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Stellarium draait feilloos onder Windows 7.
    Bushnell Spacemaster 60mm F/5, Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Orion Starblast 4.5" F/4, Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

EQMOD werkt uitstekend op Win7.

Commentaar

Ik draai Windows 7, en stellarium, pixinsight, phd, nebulosity, astra image etc werkt er prima op. Gelet op het feit dat XP niet meer actief ondersteund wordt door Microsoft, zou ik zeggen: windows 7 - je moet er toch een keer aan geloven nietwaar?
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
          Gelet op het feit dat XP niet meer actief ondersteund wordt door Microsoft, zou ik zeggen: windows 7 - je moet er toch een keer aan geloven nietwaar?
          Ben ik het niet mee eens ik krijg op mijn XP laptop nog steeds updates van Microsoft.

Ondersteuning voor bepaalde versies van Windows wordt beŽindigd

• Ondersteuning voor Windows XP wordt beŽindigd op 8 april 2014.
          • De ondersteuning voor Windows Vista met Service Pack 1 (SP1) is geŽindigd op 12 juli 2011.
          • De ondersteuning van Windows XP met Service Pack 2 (SP2) is beŽindigd op 13 juli 2010.*

Wanneer u na beŽindiging van de ondersteuning een van deze versies gebruikt, krijgt u geen beveiligingsupdates voor Windows.

Bovenstaande is van Microsoft

Tevens is het mijn ervaring dat er voor Win 7 nog maar weinig drivers zijn voor bijvoorbeeld mijn astro camera's
          Last bewerkt door sidney; 18-10-12, 10:06. Reden: extra info

Commentaar

Windows XP wordt actief ondersteund tot 8 april 2014.
            Windows 7 installeren heeft alleen zin als je minimaal 2 Gb intern geheugen hebt, maar liefst 4 Gb. Dit is makkelijk bij te plaatsen Een dualcore processor is ook aan te bevelen. Deze kun je (vaak) niet upgraden.
            "If you choose not to decide, you still have made a choice"
            Skywatcher 120/600 op EQ3-2 -- Tasco 114/900 Newton -- 10" Dob

Commentaar

@sidney: dat zijn security updates. Functionele updates worden niet meer uitgebracht. Dus die nieuwe kleurenprinter die midden dit jaar wordt uitgebracht zal niet meer optimaal werken als de leverancier geen xp driver uitbrengt: Microsoft doet dit ook niet.
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

@ Dieseltijger,daar heb je gelijk in maar bijvoorbeeld Stellarium 11.04 de nieuwste heeft totaal geen problemen met mijn oude XPtje en 11.04 is een maand oud.

@bobhage, mijn vrouw heeft voor haar hobby een Win 7 mini computer maar dan de 32 bits versie werkt uitstekend met slechts een gig intern en een singlecore processor.
                Het is dit ding:
                http://www.dixons.nl/computers/mini-...l#.UH_JwXbl1F5
                En ja je kan er geen spelletjes op spelen maar voor gewoon werk perfect.
                Last bewerkt door sidney; 18-10-12, 10:21.

Commentaar

Zo te horen loopt het meeste (zo niet alles) tegenwoordig prima op Win 7. Ik denk dat DieselTijger het prima omschrijft door te zeggen: "windows 7 - je moet er toch een keer aan geloven nietwaar?"

Ik moet maar eens met mijn tijd mee en dan kan ik hopelijk Windows 7 ook wat beter leren kennen. Ook handig in mijn werk (technisch support).

Tja en astrocameras heb ik niet veel. Ik heb een DSI die ik gebruik om te volgen en die werkt al dat heb ik al getest op mijn desktop. Heb ook nog een Philips webcam (de SPC900 heet hij geloof ik) en ik hoop dat ik die ook weer aan de praat krijg. Verder gebruik ik de Canon software voor controle van de EOS 450D en dfie lijkt ook compatibel.

Commentaar

Voor de DSI is eventueel wel een Win 7 software zie: http://www.meade.com/support/downloads.html

Commentaar

Alle ondersteuning voor de spc900nc en Canon is aanwezig in Windows 7. Het werkt perfect, evenals Windows zelf trouwens. Inmiddels ben ik aan het upgraden naar Windows 8 maar dat mist nog wel enkel drivers... Overigens werkt Windows 8 weer sneller dan Windows 7.
                      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Oh god Windows 8...

Ik denk dat ik nu nog maar ff bij 7 blijf. Als Win 8 echt de markt op gaat dan wordt het weer lachen want dan willen alle klanten die versie hebben. Gelukkig loopt het bedrijf waarvoor ik werk altijd heel erg achter met hun software dus voorlopig hoef ik Win 8 niet te ondersteunen.

Commentaar

Mijn imaging laptop draait als een zonnetje onder Win7.
                          Eigenlijk zelfs stabieler dan op XP SP3.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Waarom maakt je niet twee partities aan op je harde schijf en zet je zowel Windows XP als Windows 7 erop. Bij het opstarten kun je dan kiezen waarmee je opstart.Als een programma niet goed werkt op Windows 7, kun je het installeren onder XP.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Niet te geloven dat ik dit als Macgebruiker m'n strot uitkrijg, maar goed:

Windows 7 werkt vele malen prettiger dan XP. Installeer gewoon Win7, en draai eventueel XP in een VM als je cruciale software hebt die niet onder Win7 draait. Maar ga wel omkijken naar alternatieven: software die nu nůg niet aangepast is voor Win7 wekt niet bepaald in de ondersteuning die de maker voor z'n product biedt!

.tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.
                              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                              X