Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestia hoekje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestia hoekje

Naar mijn (bescheiden) mening hoort Celestia haar eigen topic te hebben. Dus bij deze
    Om te beginnen: info en download op http://www.shatters.net/celestia/
    Voor degenen die niet weten wat Celestia is: het is een gratis programma waarin je de ruimte in 3 dimensies kan doorkruisen. Standaard bevat het progje meer dan 100.000 sterren waar je naar toe kan gaan. Maar ook dichter bij huis is het prima vertoeven: het hele zonnestelstel komt ruim aan bod. Altijd al eens boven de ringen van Saturnus willen zweven, uitkijkend richting 1 van haar manen? Geen probleem! Alle planeten, manen, asteroden, etc zijn 3D getextureerde objecten, dus kan je er helemaal omheen. Phobos heeft dan ook zijn typische vorm.

Het mooie van Celestia is dat gebruikers zelf ook dingen kunnen maken. D site om addons voor Celestia te vinden is http://www.celestiamotherlode.net/. Zo zijn er high res textures voor de aarde gebaseerd op de Blue Marble images van de NASA. Maar ook nevels etc waar je heen kan gaan en omheen kan zweven en noem verder maar op. Zelfs hele zonnestelsels/universums gebaseerd op SF boeken en films.

Zelf heb ik ook een paar objecten gemaakt voor Celestia en de best gelukte is de V 838 - Mon(ster) Nova. Deze is te vinden op http://www.celestiamotherlode.net/ca...p?addon_id=563
    Om te maken (het 3D object met texture) viel wel mee, alhoewel het natuurlijk raden is hoe zo iets in het echt eruit ziet als je eromheen zou kunnen vliegen. Het kostte me alleen wat hoofdbrekens om uit te vinden wr in het heelal dit nova overblijfsel geplaatst moet worden. Z erg thuis ben ik niet in de materie

Maar goed, kan eindeloos doorgaan over dit gratis meesterwerkje. Degenen die het programma kennen zullen zich daar wellicht iets bij voor kunnen stellen. Maar als je het niet kent, is het echt een super aanrader om eens te proberen ... en bereid je dan maar voor op diep-in-de-nacht sessies. Maar ja, dat is waarschijnlijk al een gewend iets.

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Yep, ik ben het met je eens Menno, ik wil voor Copernicus een informatiezuil maken met een running demo van Celestia. Het leuke is dat je alles kunt aanpassen met relatief eenvoudige scripting. Als je mee wilt doen, be my guest
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
      Yep, ik ben het met je eens Menno, ik wil voor Copernicus een informatiezuil maken met een running demo van Celestia. Het leuke is dat je alles kunt aanpassen met relatief eenvoudige scripting. Als je mee wilt doen, be my guest
      Ah, cool idee!! Is zeker een publiekstrekker dan zo'n zuil! En lijkt me zeker leuk om eea te maken, het Copernicus stelsel ofzo Is alleen een tijd geleden dat ik wat gemaakt heb, zou dus weer ff moeten inkomen.
      Ik kom trouwens as Vrijdag waarschijnlijk weer eens kijken, ben nog nooit op de nieuwe locatie geweest.

Commentaar

Geweldig leuk programma ja! Maar sinds de nieuwste versie doet-ie het niet meer naar behoren. Uiteindelijk een nieuwe PC gekocht, maar bij de planeten loopt -ie nog altijd bij Saturnus helemaal vast. Ik heb er de nadruk op gelegd dat er een zware grafische kaart in moest en er zit meer geheugen in enzo, maar het maakt geen enkel verschil.

Opnieuw downloaden maakte ook niets uit. Wat doe ik fout? En waarom ging het vroeger op een oudere versie dan wl goed? Ik vind het doodjammer. Wie weet raad?

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
          Geweldig leuk programma ja! Maar sinds de nieuwste versie doet-ie het niet meer naar behoren. Uiteindelijk een nieuwe PC gekocht, maar bij de planeten loopt -ie nog altijd bij Saturnus helemaal vast. Ik heb er de nadruk op gelegd dat er een zware grafische kaart in moest en er zit meer geheugen in enzo, maar het maakt geen enkel verschil.

Opnieuw downloaden maakte ook niets uit. Wat doe ik fout? En waarom ging het vroeger op een oudere versie dan wl goed? Ik vind het doodjammer. Wie weet raad?
          Welke versie heb je? Celestia 1.4.1 is de laatste officile versie en heeft bij mij nooit problemen gegeven, op mijn oude systeem (AMD 1900+ 1,6 GHz) niet en op mijn nieuwe systeem (AMD 64 X2 3800+ 2,0 GHz (dual core)) ook niet. Beta versie weet ik niet hoe die het doet.

Menno

Commentaar

Ik bedoel dus die 1.4.1 versie. Maar van een Beteversie heb ik nog nooit gehoord. Ik heb het gewoon gedownload, meerdere malen zelfs, van hun website. Maar ik vond het wel een beetje raar gaan, ik bedoel, je kon het overal vandaan downloaden. Zou ik iets verkeerds gedaan kunnen hebben dan?

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
              Ik bedoel dus die 1.4.1 versie. Maar van een Beteversie heb ik nog nooit gehoord. Ik heb het gewoon gedownload, meerdere malen zelfs, van hun website. Maar ik vond het wel een beetje raar gaan, ik bedoel, je kon het overal vandaan downloaden. Zou ik iets verkeerds gedaan kunnen hebben dan?
              Komt bij sourceforge.net vandaan en toendertijd kon je vanaf diverse plekken ter wereld downloaden. Was niet iets raar
              En of jij wat verkeerds hebt gedaan? Tja, ik weet het niet. Ik weet alleen dat Celestia 1.4.1 bij mij nooit problemen heeft gegeven.
              Misschien een optie om eens te kijken en/of informeren op het Celestia forum? Kan je vinden op http://www.shatters.net/forum/

Menno

Commentaar

Ja, maar daar verdwaal ik. Het enige dat ik zie is dat ik niet alleen sta met dit probleem, maar heb nog nergens een bevredigend antwoord kunen vinden. Mensen blijven speculeren, maar DE ultieme oplossing bestaat kennelijk niet! En de diverse computerbedrijven die ik geraadpleegd heb snappen er ook niets van. Daarom had ik mijn hoop gevestigd op een giga- 3D kaart, maar ben er niets mee opgeschoten

Commentaar

OK dan, ik heb hem er voor de -tigste keer van de computer gegooid en opnieuw gedownload. En wat denk je? Nu hoefde ik hem niet meer (zichtbaar?) via sourgeforce.net te downloaden, maar kon het eindelijk weer als vroeger, direct vanaf de homepage. En of het nou daaraan ligt...

...MAAR HIJ DOET HET!!!

Wat ben ik blij. En wat zal m'n zoontje blij zijn. Saturnus, z'n lievelingsplaneet, draait weer als een zonnetje....

Commentaar

Ok dan!! Computers zijn soms net auto's ... soms doet iets het niet of slecht ... en dan opeens zonder reden doet alles het weer ... mmm, klink meer alsof computers net mensen zijn

Menno

Commentaar

Werken...
                    X