Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stars

Stars is een planetariumprogramma dat ik geschreven heb. Het programma is in tegenstelling tot andere programma's in het Nederlands. Ook de sterrenbeelden kunnen de gewone Nederlandse benamingen worden weer gegeven. Verder laat het programma sterren zien tot magnitude 8,5 en deepsky objecten tot mag 12. Het is te downloaden vanaf:
    http://home.planet.nl/~romme102/

Wat vinden jullie er van? Gebruiken jullie de sterrenkaartjes (die je kan afdrukken) bij het waarnemen om objecten op te sporen? Wat vind je handig/onhandig aan het programma? Wat voor opties missen jullie?

Ik gebruik stars al wel aardig lang. Ik vind het echt een super programma. Ik heb wel eens geprobeerd om de achtergrond wit te maken en de objecten zwart voor het afdrukken van kaartjes maar dat is me niet gelukt. Kan dat ook met stars?

Mijn complimenten voor dit super programma

Commentaar

Origineel geplaatst door menno
      Ik gebruik stars al wel aardig lang. Ik vind het echt een super programma. Ik heb wel eens geprobeerd om de achtergrond wit te maken en de objecten zwart voor het afdrukken van kaartjes maar dat is me niet gelukt. Kan dat ook met stars?

Mijn complimenten voor dit super programma
      Gaaf, bedankt voor je compliment.
      Bij het afdrukken van kaartjes worden de sterren (en andere objecten) zwart afgedrukt. En als je wit papier in je printer doet, krijg je zwarte sterren op een witte achtergrond. Op het scherm is het niet mogelijk om de achtergrond van de sterrenkaart wit te maken en de objecten zwart.

Commentaar

Hallo

heb het even gedownload en geprobeerd, mijn programma is het niet.
        Als je bv met de muis op een ster of deepsky ga staan, krijg je geen info daar moet je een menu voor aan klikken.
        als je naar de kaart kijkt zie je dat alle objecten even groot zijn afgebeeld m33 is op de kaart net zo groot als m31 terwijl m33 wel 3x in m31 past. ook mis ik m32 en m110 die bij m31 zitten, ze zijn niet zwakker als mag 12.
        Is voor sterren magnitude 8.5 en mag 12 voor deepsky niet wat weinig?.

ik denk dat het heel moeilijk is om een programma te maken wat meer brengt als wat er al is.
        dit is een programma ook gemaakt door een nederlander. http://www.hnsky.org/software.htm
        dit is een erg goed programma wat heel veel kan en heeft een nederlandse taal plugin.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
          Hallo

heb het even gedownload en geprobeerd, mijn programma is het niet.
          Jammer, maar smaken verschillen.

Als je bv met de muis op een ster of deepsky ga staan, krijg je geen info daar moet je een menu voor aan klikken.
          Dat heb ik bewust zo gedaan, want zo krijg je alleen info als je het nodig hebt. Dat is in veel planetarium software zo.

als je naar de kaart kijkt zie je dat alle objecten even groot zijn afgebeeld m33 is op de kaart net zo groot als m31 terwijl m33 wel 3x in m31 past.
          Bij het tekenen van de objectsymbolen wordt er (nog) niet gekeken naar de grootte van heb object. Dus alle objecten worden even groot afgebeeld.

ook mis ik m32 en m110 die bij m31 zitten, ze zijn niet zwakker als mag 12.
          Als je in het menu afbeelde nvoor meer deepsky objecten kiest, zullen er meer objecten op het scherm verschijnen. m32 en m110 verschijnen dan ook. De optie meer/minder deepsky objecten zit op een onhandige plek, in een toekomstige versie zal ik ze naar de toolbar verplaatsen.

Is voor sterren magnitude 8.5 en mag 12 voor deepsky niet wat weinig?.
          Hier heb ik ook bewast voor gekozen ivm bestandsgroote. Als je de complete Tycho2 catalogus (<mag 12) in je programma wilt hebben, wordt het bestand zo'n 100 mb groot! En daarbij komt dat de hele interne werking van het programma aangepast zou moet worden.

ik denk dat het heel moeilijk is om een programma te maken wat meer brengt als wat er al is.
          Klopt, ik heb wel een paar goede ideeen, maar het grootste probleem is tijd. Omdat ik naast m'n werk nog een studie (Software engineering) doe, hou ik een beetje weinig tijd over om aan Stars te werken.

dit is een programma ook gemaakt door een nederlander. http://www.hnsky.org/software.htm
          dit is een erg goed programma wat heel veel kan en heeft een nederlandse taal plugin.
          Heb ik gedownload, maar nog niet goed bekeken.

Commentaar

De nieuwe versie 1.3 staat online!

Commentaar

Weer een update van Stars, versie 1.3.1. Je kan het al een beetje aan het versie nummer zien. Het is voornamelijk een versie waar in een aantal bugs zij opgelost. Je kan Stars downloaden:
              http://home.planet.nl/~romme102/

Wat ik jammer vindt, is dat ik zo weinig feedback van gebruikers krijg. Juist feedback van gebruikers kan mij helpen het programma te verbeteren! Dus gebruik je Stars bij het waarnemen? En wat zijn je ervaringen ermee? Wat voor opties zou je in een volgende versie graag willen zien.?

Commentaar

Mooiere kleuren

Commentaar

Origineel geplaatst door Huy
                  Mooiere kleuren
                  Op zo'n antwoord zit ik echt te wachten

Commentaar

wat is het doel van het programma, wil je het altijd gratis blijven uitgeven. Btw vroeg me trouwens af in welke programmeertaal je het programma hebt geschreven...

Commentaar

Hoi!
                      Hulde voor dit initiatief! Software schrijven voor anderen is te gek, en zeker in het Nederlands. Op het eerste gezicht ziet het er bruikbaar uit. Het is lekker klein en zonder franje. Prima. Meer volgt als ik het even uitgebreid ga testen. Erg leuk
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door jonathan
                        wat is het doel van het programma, wil je het altijd gratis blijven uitgeven. Btw vroeg me trouwens af in welke programmeertaal je het programma hebt geschreven...
                        Voorlopig blijf Stars gratis, als je voor een programma geld wil vragen moet je met iets goeds komen en met meer (en betere) mogelijkheden dan gratis programma. En om zoiets te schrijven is veel tijd nodig.

Stars.exe is in Visual Basic 6 geschreven en Planets.dll in C++. Eigenlijk was het beter om de berekening van de planeten ook in Stars.exe op te nemen. Maar ik had toen net een cursus C++ gedaan en ik wou wat praktijk ervaring op doen.

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                          Hoi!
                          Hulde voor dit initiatief! Software schrijven voor anderen is te gek, en zeker in het Nederlands. Op het eerste gezicht ziet het er bruikbaar uit. Het is lekker klein en zonder franje. Prima. Meer volgt als ik het even uitgebreid ga testen. Erg leuk
                          Bedankt voor je compliment!
                          In ieder geval ben ik benieuwd naar je test.

Commentaar

Voorlopig blijf Stars gratis, als je voor een programma geld wil vragen moet je met iets goeds komen en met meer (en betere) mogelijkheden dan gratis programma. En om zoiets te schrijven is veel tijd nodig.
                            Als JIJ een programma kunt maken dat nog op een oud pc'tje of laptoptje kan draaien, dat actueel gehouden kan worden ben ik de eerste die je geldelijk gaat belonen.
                            In principe vind ik skymap het mooiste programma. Alleen teveel toeters en bellen. Wat ik wil is een programmaatje om mee te starhoppen, printen en wegwezen. Dit komt dicht in de buurt! Maar een update via internet (bijv kometen) zou erg fijn zijn.
                            Ga zo door
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als JIJ een programma kunt maken dat nog op een oud pc'tje of laptoptje kan draaien, dat actueel gehouden kan worden ben ik de eerste die je geldelijk gaat belonen.
                              In principe vind ik skymap het mooiste programma. Alleen teveel toeters en bellen. Wat ik wil is een programmaatje om mee te starhoppen, printen en wegwezen. Dit komt dicht in de buurt! Maar een update via internet (bijv kometen) zou erg fijn zijn.
                              Ga zo door
                              Skymap is ook een mooi programma, daarom heb ik ook de volledige versie gekocht. Stars is oa met Skymap getest (en dan hopen dat er geen fouten in Skymap zitten)
                              Voor Skymap (vooral de laatste versies) heb je een redelijk zware machine nodig (en min. Windows 98 ) . Maar ja, wat wil je Skymap laat sterren tot mag 15 zien (de HST catalogus is zo'n 250 MB groot).
                              Dus je zou eigenlijk op zoek moeten gaan naar een oude versie van Skymap. Dan heb je ook minder toeters en bellen.
                              Over de update van de komeet gegevens zal ik eens nadenken. Het probleem is dat ik niet zeker ben dat het formaat van de bestanden steeds hetzelfde is.

Commentaar

Werken...
                              X