Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Autofocus voor de Maan, Zon en planeten in CCDCiel 0.98

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Autofocus voor de Maan, Zon en planeten in CCDCiel 0.98

Ter info:

De laatste versie van CCDCiel (freeware) introduceert autofocus voor de de Maan, Zon en planeten. Het principe is gelijk als bij autofocus voor sterren . Voor planeten meet het echter de scherpte van de opname i.p.v. de half flux diameter van de sterren.

Gebruikers terugkoppeling wordt gewaardeerd.

Han

Ben benieuwd Han! Zojuist even de installatie gedaan op een Linux Mint Cinnamon 18.2 systeem en dat loopt goed zo te zien. Ik wil CCDCiel gaan testen met de ASI290mm en Mak180 met Starizona Microtouch autofocuser voor planeten en maan. Maar eerst upgraden naar Mint Cinnamon 19.2 op dat systeem zodat ik tot april 2023 verder kan. Ik zal voor terugkoppeling zorgen.
    Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
    Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Commentaar

Kees,

Mooi ! Het algoritme is getest op de Maan met of zonder rand. Focuseren werkt ook goed op de Zon rand. Helaas zijn er momenteel geen zonnevlekken voor meer testen. Een focus test op Venus was ook succesvol. Testen met Jupiter of Saturn moet nog even wachten tot deze zichtbaar zijn. Dat kan lastiger zijn door de seeing.

Het algoritme meet het verloop (slope) tussen donkere en lichte pixels. Deze wordt minder bij beelden die uit focus zijn. Als de curve minimaal is dan is het beeld het scherpste.

Met Linux Mint Cinnamon ben ik niet bekend. Win10 of Lubuntu wordt hier gebruikt.

Han

Maan:
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AF_moon_lowcontrast.png views: 116 grootte: 233,9 KB id: 1437481

Zon:
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AF_sun.png views: 120 grootte: 215,3 KB id: 1437480

Commentaar

Kees en Han, bedankt voor de tip en voorbeelden. Lijkt me een fraaiere interface dan SGP (niets slechts hierover, maar vaak verwarrend:doolhof). Ook ik ga het uitproberen als de hemel opentrekt!

Wim Engels

Commentaar

Vandaag heb ik een video geupload die het autofocussen op de Maan demonstreert:

https://youtu.be/8eWxTQTmYBk

Han

Commentaar

Werken...
          X