Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor de Pi 3, 4 minicomputer, Astroberry 2.0.0

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor de Pi 3, 4 minicomputer, Astroberry 2.0.0

Er is een nieuwe versie 2.0.0 van Astroberry uitgebracht. Dit is een compleet geinstalleerde "image" voor de Raspberry Pi 3 en 4 minicomputers. Het maakt het installeren van software op de Pi3 en 4 een stuk gemakkelijker.

Link:

https://www.astroberry.io/

Details:

https://github.com/rkaczorek/astroberry-server

Naast de bekende voorgeinstalleerde softwarepakketten zijn nu ook CCDCiel en ASTAP zijn geinstalleerd.

Han

Een late reactie. Helaas staat er op het forum niet veel over Astroberry. Ik gebruik nu de 2.0.1. versie en ik moet zeggen dat ik het heel erg handig vind. Wat mij betreft een blijvertje!

In het begin was het heel even stoeien met de instellingen, maar na een paar weekjes begin ik er nu echt handig in te worden. Ik kan nu de hele setup laten draaien en alles vanuit huis aansturen. Ik had hiervoor nog geen ervaring met EKOS of andere Linux systemen voor astrofotografie, dus het kan zijn dat ik verrast ben door dingen die al bestonden zoals EKOS. Er hangt nu standaard een RPI aan mijn telescoop met Astroberry en de hele setup stuur ik nu vanuit huis aan.

Als extra heb ik overigens ook en Ipolar gekocht en dit verkort de setup -tijd aanzienlijk. De boel opzetten en 'polar alignen' kost nu nog maar een paar minuten.

Vooral dingen als 'plate solving' werken erg fijn en zijn heel makkelijk om te leren. Het is bijna (let wel "bijna" ) zo dat ik het zwoegen buiten een beetje aan het missen ben en soms voelt het bijna als 'valsspelen'. De GOTO van mijn NEQ6-r pro is nu met plate solving met een paar muisklikken ingesteld. Ik kan dan de mount met K-Stars gewoon naar het doel laten gaan. Elke keer 'spot on' op het doel. Nog een keer solven om zeker te zijn dat ik goed sta. Dan kan ik de sessie starten. Erg makkelijk en ik kan vanuit huis naar af en toe kijken of alles goed gaat.

Het enige dat ik nu nog wat beter onder de knie moet krijgen is het guiden. Volgens mij doet de software dit automatisch als ik dit instel, maar ik wil dit via PHD2 laten verlopen. Ik heb al exposures van 5 en 10 minuten gedaan en deze zien er goed uit. Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of dat nu guided of onguided is. Ik ben nog benieuwd naar hoe lang ik kan gaan als ik de guiding optimaal heb.

Ik heb ook maar een bescheiden bedrag gedoneerd in de hoop dat ze het nog beter maken en dit blijven ontwikkelen.

Al met al zeker een aanrader voor astrofotografie!

Benieuwd naar de meningen van anderen hierover.
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Commentaar

Ik heb ongeveer een half jaar gebruik gemaakt van Astroberry op een RPi 3B en heb het altijd top gevonden. Die setup heb ik echter verkocht en maak tijdelijk gebruik van een oude laptop en heb daar zelf alles op ge´nstalleerd, heeft toch wat meer juice dan een RPi. Tip voor de RPi gebruikers; kijk eens naar INDIstarter. Hiermee kun je de indi server starten op de RPI en wordt niet de grafische interface van Kstars opgestart, scheelt toch weer wat performance.

Voor het guiden heb ik enkel gebruik gemaakt van de internal guider van EKOS. Met de default instellingen zat mijn Atlas EQ-G op een RMS van 0.7.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maart Bekijk bericht
        Ik heb ongeveer een half jaar gebruik gemaakt van Astroberry op een RPi 3B en heb het altijd top gevonden. Die setup heb ik echter verkocht en maak tijdelijk gebruik van een oude laptop en heb daar zelf alles op ge´nstalleerd, heeft toch wat meer juice dan een RPi. Tip voor de RPi gebruikers; kijk eens naar INDIstarter. Hiermee kun je de indi server starten op de RPI en wordt niet de grafische interface van Kstars opgestart, scheelt toch weer wat performance.

Voor het guiden heb ik enkel gebruik gemaakt van de internal guider van EKOS. Met de default instellingen zat mijn Atlas EQ-G op een RMS van 0.7.
        Goed idee. Ik heb het iets anders gedaan. Astroberry werkt ook 'gewoon' met een INDI server. Ik heb nu KStars met EKOS op mijn laptop geinstalleerd en deze maakt nu draadloos contact met de INDI server. Nu heb ik dus de performance van mijn laptop, en nog steeds draadloze bediening van mijn setup. Ik heb de boel uitgebreid getest met het maken van een uitgebreide dark library - de camera is gekoeld - en dit ging prima.

Ik kan astroberry nu gebruiken als accesspoint als ik niet in de tuin aan het fotograferen ben. Anders maakt de hele setup gebruik van de Wifi thuis.

Werkt als een zonnetje!
        Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Commentaar

Werken...
        X