Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Baanelementen nieuwe kometen / service disruption Minor planet center

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Baanelementen nieuwe kometen / service disruption Minor planet center

Voor wie er gebruik van maakt: De baanelementen die normaliter worden verstrekt door het minor planet center zijn vanwege IT-problemen al geruime tijd niet bijgewerkt.Veel software pakketten (waaronder bijv. Stellarium en Guide) gebruiken deze bestanden voor actuele posities van kometen en astero´den.
    Van een hele rits nieuwe (maar gelukkig allemaal zwakke) kometen zijn de baanelementen momenteel dus niet beschikbaar in het voor deze en andere software benodigde formaat.

Gisteravond ben ik dus maar aan het coderen geslagen om een tijdelijk alternatief aan te kunnen bieden voor banen van kometen (o.b.v. data van NASA JPL in een ander formaat)
    Voor wie interesse heeft zijn actuele baanelementen van kometen in MPC- en Guide (Project pluto) formaat vanaf nu beschikbaar op:

http://astro.vanbuitenen.nl/cometelements?format=mpc

http://astro.vanbuitenen.nl/cometelements?format=guide
    Last bewerkt door giddgvb; 22-09-19, 14:49.

De baanelementen heb ik nog nooit gebruikt, dus over je werk kan ik helaas geen zinnig woord zeggen. Ik kwam wel terecht op je webpagina via deze post. Ik meen me te herinneren dat je ook de SW Heritage 130P hebt? Is dat de 5" telescoop waar je naar verwijst op je home pagina? Het zou me waanzinnig wijs zijn mocht ik met mijn SW Heritage hier een daar een komeet kunnen meepikken. Helaas heb ik geen flauw idee hoe ik daar het best aan kan beginnen. Mocht je tips hebben of ergens een goede infobron kan aanwijzen, dan wil ik me daar wel eens in verdiepen.
    Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Bedankt voor het rekenwerk.
      Zijn dit de baanelementen voor het epoch 14 mei 2019?

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
      Het zou me waanzinnig wijs zijn mocht ik met mijn SW Heritage hier een daar een komeet kunnen meepikken. Helaas heb ik geen flauw idee hoe ik daar het best aan kan beginnen.
      Gewoon afwachten tot hier op Astroforum melding wordt gemaakt van een heldere komeet . Dan is de kans groot dat die komeet ook met een SW Heritage of verrekijker waarneembaar is.
      De laatste tijd zijn er weinig heldere kometen.

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
      Mocht je tips hebben of ergens een goede infobron kan aanwijzen, dan wil ik me daar wel eens in verdiepen.
      Behalve astro.vanbuitenen.nl is ook goede informatie over actuele kometen te vinden op de website van de Japanner Seiichi Yoshida, die regelmatig wordt bijgewerkt:
      "Weekly Information about Bright Comets".

Wie de taal van Goethe beheerst kan op de website van de oosterburen kijken:
      http://fg-kometen.vdsastro.de/
      Gele pijl omhoog betekent: deze komeet wordt helderder.
      Zwarte pijl omlaag betekent: deze komeet zwakt af.

Comet Section of the British Astronomical Association: hier
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Fabricius Het is een mix van de MPC elementen van 14 mei en alle daarna gepubliceerde elementen vanuit JPL horizons. (Epoch kolom toont de betreffende datum)

Toxmose Ik heb inderdaad o.a. een SW 130P Heritage en die is heel geschikt voor komeetobservaties. Op het moment zijn er helaas uitzonderlijk weinig (als in geen) goed waarneembare kometen dus het is even geduld hebben. Vanaf half september wordt C/2018 W2 (Africano) waarschijnlijk helder genoeg, en rond de jaarwisseling C/2017 T2 (PANSTARRS). Ik post er tegen die tijd nog wel wat info over...

Commentaar

Gideon, bedankt voor al je werk!

Ik heb net in Guide eerst de baanelementen op de standaard manier geŘpdatet. Dan zie je inderdaad enkel de kometen t/m ergens in 2018.
          Als ik kijk welke bestanden er gewijzigd zijn, dan komen er drie (tekst)bestanden met baanelementen van kometen bovenaan te staan:
          now_comt.dat, comets.dat en soft02cm.txt.

Die laatste is volgens mij het van MPC gedownloade bestand. In welke van de andere twee bestanden moet ik jouw gegevens plakken (of verwijderen en jouw bestand hernoemen naar het verwijderde bestand)? Ik zie in Guide zelf geen mogelijkheid om een extern bestand in te lezen.

Commentaar

GuusGilein

In guide: Extras -> Asteroid/Comet options -> Add MPC comets/asteroids. (zoals gebruikelijk)
            Maar dan de link 'Add MPC comets/asteroids' helemaal onderaan. (En dus NIET de 'Click to download...' link bovenaan)
            Die link geeft een file dialoog waarmee je het bestand kunt selecteren met daarin de inhoud van http://astro.vanbuitenen.nl/cometelements?format=guide.

Om te testen: Tables -> Current comets -> magnitude limit: 19
            Als C/2019 N1 (ATLAS) er tussen staat ben is het gelukt.
            (Een nieuwe komeet die net gisteren is bevestigd. Mogelijk te observeren eind 2019)

Commentaar

Nee, het lukt niet om het zo in te lezen. Op zich gaat de hele procedure goed, en ik zie C/2019 N1 (ATLAS) in jouw bestand staan, maar in Guide kom ik niet verder dan C/2019 F2 (ATLAS).
              Ook in die twee door mij genoemde bestanden met baanelementen, die wel zijn bijgewerkt na het inlezen van jouw bestand, komt N1 niet voor. Apart!
              Ik ga er vanavond wel verder mee spelen.

Commentaar

Hoi GuusGilein,

Vreemd. Bijgaande een .gif van wat ik doe. Hopelijk helpt dat!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: guide_comets.gif views: 0 grootte: 2,13 MB id: 1422466
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Dat ziet er een stuk eenvoudiger uit dan met Starry Night. Kometen toevoegen gaat daar alleen via een omslachtige editor waarin je alle parameters stuk voor stuk moet ingeven. De automatische update bij elke opstart laat nooit zien of- en wßt er geupdate wordt. Zo heb ik ook 46P/Wirtanen manueel moeten toevoegen. Soit...
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Heel apart, ik doe precies hetzelfde als jij, enkel op het eind sluit jij af met het kruisje rechtsboven terwijl ik op OK klik. Maar zelfs als ik dat doe gebeurt er niets.
                    En we hebben toch echt dezelfde Guide9 versie

Ik heb het nu op een andere laptop geprobeerd, hetzelfde resultaat. Zou het zijn dat Guide9 van slechts een bepaald aantal kometen de baanelementen verwerkt, bijvoorbeeld 1000 stuks? Dat had ik een keer in een ander kometenprogramma. Voordat je daar achter bent .....

Commentaar

Vreemd. Tsja dan zou ik het ook niet meer eten :-S
                      Zelf gebruik ik guide niet veel. Ik heb Cartes dus Ciel, Stellarium en m'n eigen kaartjes. Die werken met het mpc formaat....

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                        Dat ziet er een stuk eenvoudiger uit dan met Starry Night. Kometen toevoegen gaat daar alleen via een omslachtige editor waarin je alle parameters stuk voor stuk moet ingeven. De automatische update bij elke opstart laat nooit zien of- en wßt er geupdate wordt. Zo heb ik ook 46P/Wirtanen manueel moeten toevoegen. Soit...
                        Starry night ken ik zelf niet, maar 'volgens google' worden de eerste 100 kometen uit het bestand comets.txt ingelezen. Het MPC levert ook een bestand in dat formaat maar daar staan oudere kometen bovenaan dus dan zouden recente kometen niet ingelezen worden?! Klopt dat??? Zo ja is het dan misschien een idee dat ik een lijst publiceer met alleen de 100 meest actuele (i.e. heldere) kometen voor Starry Night? (Om comets.txt te vervangen)
                        Last bewerkt door giddgvb; 17-07-19, 20:32.

Commentaar

Mijn versie 6 is een oudje maar voldoet voor mij nog prima. In Preferences vond ik een aantal instellingen waaronder het aantal kometen dat bij opstart wordt ingelezen. De standaard waarde stond op 600 terwijl het Comets.txt bestand er bijna 1000 telde. De waarde is nu op 1000 gezet. Onder andere de komeet PANSTARRS (C/2017 T2) die in post #4 genoemd wordt, staat er in, al weet ik niet of de baanelementen correct zijn.

Als ik de inhoud van je eerste link in een ANSI txt bestand kopieer dan leest Starry Night geen enkele komeet. Het format zal niet juist zijn denk ik.
                          Zou je een Comets.txt bestand kunnen maken van je overzicht? Reduceren lijkt me niet nodig, en doe vooral niet te veel moeite, ik beperk me toch alleen tot de 'populaire' kometen die een avondje fotografie waard zijn ;-)

Commentaar

Neo,

De eerder genoemde links waren inderdaad in mpc- en guide formaat. Ik heb nu ook het Starry Night formaat toegevoegd:

http://astro.vanbuitenen.nl/cometele...at=starrynight

Dit zou dus hetzelfde formaat moeten zijn als Starry Night's comets.txt.
                            Ik hoor graag nog even of het gelukt is.

Commentaar

Het werkt perfect, Gideon. De nieuwe file wordt probleemloos geladen en de hemel is bezaaid met kometen als je labels activeert en dieper inzoomed.
                              Dank je wel voor het werk dat je er in gestoken hebt.

Commentaar

Werken...
                              X