Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

StellarMate OS en RaspberryPi

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
    Ik maak zelf trouwens ook gebruik van Ekos maar dan heb ik alles zelf ge´nstalleerd ipv via Stellarmate. En ik heb ook een SkyWatcher HEQ5-Pro. Je kunt deze via een seriŰle kabel en een serieel-USB converter aan je RPi koppelen maar een kabel zoals deze

https://www.teleskop-express.de/shop...Q5-Mounts.html

werkt nog beter met INDI. Je kunt dan de EQMod driver gebruiken en je hebt de handcontroller dan niet meer nodig.

Welke guide scope heb je? En welke DSLR camera precies?
    Hallo, ja ik heb de Sky-Watcher EVOGUIDE-50ED, maar wat ik me afvraag is hoe heb je dat dan allemaal gedaan zonder Stellarmate, gewoon alle software bij elkaar gezocht en het dan zelf op een Raspberry gezet of zo, trouwens de handcontroller vind ik vaak gemakkelijk hoor, dus die wil ik eigenlijk niet kwijt, want ik had die serieel-USB converter al gezien.
    Ik moet wel zeggen ik heb de SynScan hand controller versie 5, dus die met ingebouwde serieel-USB converter, dus ik heb alleen maar een usb kabel nodig voor in de Stellarmate en klaar.
    De camera is een Canon EOS 250D, met de nieuwe DIGIC 8-beeldprocessor, leuk hoor CR3 files die nog geen ondersteuning heeft in de software, die had ik me dit jaar nieuw gekocht, maar niet echt voor de astrofotografie, maar meer voor mijn foto en film hobby die ik al had, alleen door de grote bedragen die deze mooie hobby kost wilde ik de kosten voor nu even wat beperken door die camera te gebruiken, maar ik wil me achter een paar maanden een echte astrocamera kopen, maar ja alles op zijn tijd, de hobby is al duur genoeg zo, misschien brengt me de Kerstman wel iets leuks, ik weet het allemaal niet
    Ik moet wel zeggen de Canon EOS 250D extreem ruis arm is, dat heb ik nu al bemerkt, misschien omdat ze nieuw is ik weet het niet, maar dat viel me wel op tegenover al mijn andere camera's die ik heb gehad.

Commentaar

Ik werk al sinds voor 2000 met Linux en weet mijn weg daarin goed te vinden. Dus heb ik een Raspberry Pi3 gekocht, er Ubuntu MATE op gezet en KStars en INDI ge´nstalleerd. Vervolgens ontdekt dat een RPi3 toch wel traag is dus heb ik een Minis Forum mini-pc gekocht en daar op weer Ubuntu MATE etc ge´nstalleerd. Werkt als een trein.

Ja CR3 is nog erg nieuw en nog lang niet alle software ondersteunt het. In het geval van Ekos wordt de ondersteuning voor bestandsformaten voor foto's door een library genaamd libraw verzorgd. Voor zover ik kan zien is dat nog niet het geval dus is het een kwestie van wachten.

Wat de SynScan handcontroller betreft: goed dat je de USB-versie hebt! Ik wist niet dat die bestaat maar het scheelt inderdaad een kabel en dat is prettig. Vergeet niet de SynScan in PC-direct mode te zetten voor je INDI start, anders werkt dit niet goed!

En ik weet dat ik vroeg welke guide scope je hebt maar ik wilde eigenlijk vragen welke guide camera je hebt.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
        Ik werk al sinds voor 2000 met Linux en weet mijn weg daarin goed te vinden. Dus heb ik een Raspberry Pi3 gekocht, er Ubuntu MATE op gezet en KStars en INDI ge´nstalleerd. Vervolgens ontdekt dat een RPi3 toch wel traag is dus heb ik een Minis Forum mini-pc gekocht en daar op weer Ubuntu MATE etc ge´nstalleerd. Werkt als een trein.

Ja CR3 is nog erg nieuw en nog lang niet alle software ondersteunt het. In het geval van Ekos wordt de ondersteuning voor bestandsformaten voor foto's door een library genaamd libraw verzorgd. Voor zover ik kan zien is dat nog niet het geval dus is het een kwestie van wachten.

Wat de SynScan handcontroller betreft: goed dat je de USB-versie hebt! Ik wist niet dat die bestaat maar het scheelt inderdaad een kabel en dat is prettig. Vergeet niet de SynScan in PC-direct mode te zetten voor je INDI start, anders werkt dit niet goed!

En ik weet dat ik vroeg welke guide scope je hebt maar ik wilde eigenlijk vragen welke guide camera je hebt.
        Nou mijn guide camera is een Zwo asi120mm-s, dus een redelijk goedkope mono camera met usb 3.0, wat ik nog wilde zeggen is dat voor mijn Linux echt geheel nieuw is, dus het is echt wel even wennen hoor, ik heb vroeger wel eens iets in Amiga basic geschreven, en daarna ook iets met Amos gedaan, maar daarna heb ik eigenlijk nooit meer iets gedaan in die richting, en ja vroeger had je ook nog Dos voor de windows tijd he, maar al snel ben ik naar windows 3.1 gegaan en zo verder tot windows 10 he, Linux is een nieuw begin voor me, maar ik hou van uitdagingen.
        Ik heb wel nog als hobby extreme pc's bouwen, ook voor me zelf heb ik een speciale pc gebouwd (workstation) voor mijn videobewerking en foto bewerkingen op uit te voeren, maar ook deze werkt wel op windows 10 pro, dus ik heb niks wat met Linux werkt, O ja ik weet wat, mijn telefoon en mijn router en mijn Nas werken ook met Linux, o ja en mijn sat receiver ook, mmmm dus toch wel veel wat op Linux werkt he als je er zo overnadenkt , zelfs mijn afstandbedienbare thermostaat in huis werkt met Linux

Maar om even terug te komen op de Raspberry Pi, ik heb de 4 genomen vanwege usb 3.0 en de nieuwe Processor met zijn 4 Gb geheugen, en ik denk dat het geheugen het belangrijkste was als als ik eerlijk moet zijn.
        En al die voordelen hebben natuurlijk ook zijn nadelen, hoger stroom verbruik, maar nog veel belangrijker is natuurlijk de temperatuur, die is vaak zeer hoog is bij een Raspberry Pi 4, zie foto's die zijn gemaakt na het opstarten van de Stellarmate Os, terwijl de Raspberry niks was aan het doen was, er was niet eens iets op aangesloten, en toch liep de temperatuur steeds verder op, zie foto's

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG5.jpg views: 114 grootte: 23,7 KB id: 1431842en de achterkant werd zelfs warm Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG2.jpg views: 106 grootte: 21,1 KB id: 1431843

Zelfs met koelingen zoals je ziet wordt de printplaat meer dan 45 graden, nou mijn ervaring zegt me dan dat de chips al in idle heel heet zijn, en vergeet niet dit is met gemonteerde koelingen zoals je op de foto ziet.
        Dus heb ik een Raspberry Pi 4 extreem gemaakt , deze blijft koel (hoop ik) onder alle omstandigheden, zie foto's.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191026_132656_resized.jpg views: 112 grootte: 953,4 KB id: 1431844

Alles heeft nu een koeling, en er is een klein ventilatortje ingebouwd, en vooral die laatste maakt het verschil, ik denk dat je alleen op de cpu een koelelement nodig hebt, maar alle beetjes helpen, en ik vind het leuk om die dingen te doen, maar als ik het nog een keer moest doen, dan had ik een Flirc case gekocht, dat is een Raspberry Pi 4 Behuizing, die heeft geen ventilator meer nodig, en gebruikt de hele behuizing als koeling voor de Cpu, en tenslotte nog een paar foto's van de behuizing.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191026_133211_resized.jpg views: 107 grootte: 649,1 KB id: 1431845
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191026_133136_resized.jpg views: 105 grootte: 979,9 KB id: 1431846

Commentaar

Al meerdere YouTube en andere reviews gezien waar echt wel uit blijkt dat een actieve koeling bij een RPi 4 noodzakelijk is
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Ja ik weet van mijn jaren lange pc ervaring dat 2 dingen echt belangrijk zijn, en dat is een goede voeding die makkelijk de stromen aan kan die je systeem kan trekken in een piek belasting, en ook heel belangrijk is een goede koeling, chips die te heet worden gaan terug schakelen, je systeem wordt langzamer maar zeker ook instabieler, dat is dus vragen voor problemen, en de levensduur van het systeem zal zeker ook be´nvloed worden.
            Ik weet zeker dat een ongekoelde Raspberry pi 4 geen fijne mini pc zal zijn, en dan denk je vaak dat de software onstabiel is maar dan is het de hardware die veelste heet wordt.
            Maar je kan hem dan wel nog voor aan de telescoop plaatsen, dan heb je deze winter zeker geen dauw heaters meer nodig

Commentaar

Oke even een update, mijn Raspberry Pi 4 is heel erg onstabiel, soms krijg ik zonder dat er iets is ingeplugd nog geen wifi, dus er zit iets niet goed, ik weet niet of er wat met de Stellarmate image iets is mis is, of het geheugen kaartje van 128Gb is niet goed, of ik heb toch iets verkeerd gedaan, ik weet het niet, ik heb even geen tijd om het uit te zoeken, dus daar kom ik later op terug, er is ook een Raspberry Pi 3b+ onderweg, met een nieuwe 64Gb sdkaartje, dus ik bouw dit weekend die er even op, zo dat ik zeker weet dat ik een stabiel image heb, omdat die van de Raspberry Pi 4 nog in beta is, het is maar om even zeker te zijn dat ik een goed image heb waar ik mee werk, kan natuurlijk ook zijn dat iets met de Raspberry Pi 4 aan de hand is, dus dat er iets met de hardware is, zoals ik al zei ik kom daar later op terug als ik even de tijd heb om het na te kijken wat het probleem was

Commentaar

Ik heb eigenlijk altijd wel WIFI problemen met kleine SBC's als Raspberry Pi3 en de Minis Forum mini-pc die ik nu gebruik (en die verder heel stabiel draait). De WIFI chips in deze machientjes zijn erg klein en kunnen nooit echt goed werken, zeker niet op afstanden groter dan een paar meter. Ik verbind de mini-pc daarom altijd met een ethernetkabel die ik in een mesh-router heb gestoken en daarmee heb ik wel een stabiele connectie.

Wouter
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door Jos Haas Bekijk bericht
                  Oke even een update, mijn Raspberry Pi 4 is heel erg onstabiel, soms krijg ik zonder dat er iets is ingeplugd nog geen wifi, dus er zit iets niet goed, ik weet niet of er wat met de Stellarmate image iets is mis is, of het geheugen kaartje van 128Gb is niet goed, of ik heb toch iets verkeerd gedaan, ik weet het niet, ik heb even geen tijd om het uit te zoeken, dus daar kom ik later op terug, er is ook een Raspberry Pi 3b+ onderweg, met een nieuwe 64Gb sdkaartje, dus ik bouw dit weekend die er even op, zo dat ik zeker weet dat ik een stabiel image heb, omdat die van de Raspberry Pi 4 nog in beta is, het is maar om even zeker te zijn dat ik een goed image heb waar ik mee werk, kan natuurlijk ook zijn dat iets met de Raspberry Pi 4 aan de hand is, dus dat er iets met de hardware is, zoals ik al zei ik kom daar later op terug als ik even de tijd heb om het na te kijken wat het probleem was
                  Je zou het via een alternatief kunnen proberen: https://www.sossolutions.nl/raspberr...s/wifi-dongles
                  Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Dat is het probleem niet, als hij het doet dan komt hij tot achter in mijn tuin met zelfs nog 4 streepjes op de telefoon , dus met de reikwijdte zit het wel goed, maar hij meld zich gewoon niet altijd aan bij een nieuwe opstart, dus ik zie hem dan gewoon niet, en als ik hem zie kom ik niet meer ingelogd, en met alles aangesloten zie ik hem helemaal niet meer online zeg maar, misschien heb ik wel iets fout gedaan, door omstandigheden even geen tijd meer voor, kom ik later wel weer op terug, als ik tijd heb probeer ik dit weekend eerst even de 3 plus, ga later wel verder met de 4, ik kreeg trouwens na de Stellarmate OS koop een link van hun waar je 10x de OS van de 4 en 10X de OS van de 3 kan downloaden, dua je kan 20 stuks opbouwen allemaal met hun eigen serie nummer, dus dat is wel netjes voor 45 euro voor de Stellarmate OS

Commentaar

Oke weer een update, de Raspberry pi 3B+ werkt perfect, ik heb wel een andere sdkaart gebruikt dan bij de pi 4, ik had het vermoeden dat het aan het sdkaartje ligt, of aan het image natuurlijk, bij de pi 4 had ik een Samsung Evo 128Gb gebruikt, en bij de pi 3 een Scandisk Ultra 64Gb, misschien loopt het niet lekker met een Samsung, of het huidige image is nog niet goed natuurlijk, ik vond de 3 ook een stuk sneller, en dat is al eigenlijk raar, omdat de pi 4 een stuk sneller zou moeten zijn.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191104_094144.jpg views: 0 grootte: 3,93 MB id: 1432566

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191104_102234.jpg views: 0 grootte: 3,52 MB id: 1432567

Trouwens de afstand van de wifi is bij mij heel goed, ook bij de pi 3 haal ik de hele tuin van 15 m door een muur met meer dan genoeg signaal, zie foto, hij twijfeld dan tussen volle bars en 1 bar minder, dus tussen de 75% en 100% wifi signaalsterkte, mijn vaste montering staat op 10m afstand van mijn huis en dan geeft de telefoon volle bars aan.
                      ik heb geen wifi range meter ge´nstalleerd op mijn telefoon, ik zie het nut er ook niet van in, met zo'n sterk signaal heeft dat geen zin om te meten.
                      misschien is de plaats en of hoe je de Pi monteerd ook belangrijk, dus ik zou daar eens met experimenteren, die van mij is rechtop gemonteerd tegen de paal met klittenband zie foto.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_20191104-111046.png views: 0 grootte: 140,9 KB id: 1432568Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20191104_114147.jpg views: 0 grootte: 3,49 MB id: 1432569

Commentaar

De laatste test versies van Ekos ondersteunen ASTAP als solver. Is er nog iemand ge´nteresseerd om het uit te proberen op de Pi 3, Pi 4 of PC? Zie

https://indilib.org/forum/ekos/5901-...tegration.html

Han

Commentaar

Ik heb onlangs een Asiair aangeschaft om in het veld zonder laptop te kunnen werken en het blijkt nu dat de INDI driver van de Avalon Stargo niet werkt. ZWO en Avalon zoeken naar een oplossing. De Avalon legacy INDI driver werkt wel maar deze is qua functionaliteit beperkt. Ik overweeg nu om Stellarmate OS aan te schaffen om te kijken of ik met de Stellarmate app uit de voeten kan. Weet iemand welke beperkingen de app heeft en of deze zonder internet connectie en zonder laptop/desktop in het veld uberhaupt wel werkt?
                          Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Ja de app werkt zonder internet. Het is in feite een Ubuntu Mate systeem met KStars, EKOS en INDI erop. Als de Avalon Stargo montering niet werkt op de Asiair dan zou deze wel op Stellarmate kunnen werken aangezien Stellarmate mogelijk nieuwere INDI drivers heeft. Maar dat is niet zeker natuurlijk. Je zou een SD kaartje kunnen kopen en er zelf Ubuntu Mate op kunnen zetten en dan KStars installeren van de PPA van Jasem zodat je het kan uitproberen zonder geld te hoeven uitgeven aan Stellermate.

Commentaar

Bedankt voor de snelle reactie. De Avalon Stargo INDI driver (er is trouwens maar 1versie) doet het prima op een RPi3 en 4 hoorde ik van andere Avalon gebruikers. Ik ga er eens mee aan de slag :-)
                              Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Dan lijkt het me inderdaad waar dat Asiair een oudere versie van de INDI driver gebruikt. Succes met de installatie en als je vragen hebt dan horen we het graag!

Commentaar

Werken...
                                X