Announcement

Collapse
No announcement yet.

astro.vanbuitenen.nl

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• astro.vanbuitenen.nl

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen aan een website ter ondersteuning van mijn astronomie hobby.
    In eerste instantie was dit project bedoeld om mijzelf en anderen te voorzien van informatie over kometen.
    Actuele kaarten en informatie over interessante kometen zijn niet altijd even makkelijk te vinden, en als IT'er leek het me een een leuke uitdaging om hier zelf iets voor te bouwen.

Inmiddels staat de website al were een maand of tien actief, en het is een stuk breder geworden dan kometen.
    De site wordt door steeds meer mensen gevonden en gebruikt als informatiebron of als hulpmiddel bij observaties.
    Erg leuk om mijn visualisaties tegen te komen op verschillende internationale sites!

Natuurlijk wil ik dit mijn mede-hobbyisten in eigen land niet onthouden, dus bij deze.
    Op dit moment is het volgende op astro.vanbuitenen.nl te vinden:

Kometen:
    - Kometen die nu of binnenkort waarneembaar zijn voor amateurs.
    - Recent ontdekte kometen

Planeten:
    - Visualisaties van de huidige schijnbare diameters en fases
    - Een interactieve 3D (WebGL) kaart van het zonnestelsel
    - Weergave van de planeetposities in de avond, middernacht en ochtend.
    - Mars: Simulatie van waarneembare oppervlakteverschijnselen.
    - Jupiter: Similatie van de Joviaanse manen & schaduwen, en de positie van de rode vlek.
    - Saturnus: Simulatie van de ringen en de helderste manen.

Dwergplaneten, asteroïden en near-earth objects:
    - Dwergplaneten
    - Waarneembare asteroïden op volgorde van helderheid
    - Lijst met aankomende near-earth object passages.
    - Lijst met waarneembare near-earth object passages.

Voor elke komeet, dwarf planet, minor planet of NEO kun je doorklikken naar een pagina met:
    - Interactieve 3D (WebGL) simulatie van de baan in het zonnestelsel.
    - Lightcurve (Voor kometen wordt deze dagelijks automatisch bijgewerkt o.b.v. nieuwe observaties)
    - Hammer allsky kaart met de positie op langere termijn
    - Zoekkaartjes (12 x 8.5 graden) met de positie op korte termijn.

Verder nog mijn eigen komeet-observaties en wat eigen schetsen en foto's.

Ik werk regelmatig aan uitbreidingen, verbetering en bug-fixes op front- en back-end.
    Dus mocht je ideeën hebt voor meer astro-informatie die elders niet of niet goed te vinden is, laat het me weten.
    Ik hoor graag waar behoefte aan is bij mede-hobbyisten
    Als het een interessante en nuttige uitbreiding is, voeg ik deze graag toe.

Attached Files

Ben eens gaan grasduinen op je website. Leuk om te zien dat er naast fotografie ook schetsen opstaan Ik denk dat ik je site vooral zal gebruiken voor kometenkaartjes.

't Is maar een idee, maar het zou (voor mij) wel handig zijn als er ook iets gedetailleerdere zoekkaartjes worden gepubliceerd. De meeste kometen zijn immers (zeer) zwakke pluisjes, niet altijd even gemakkelijk om terug te vinden (zeker niet in lichtvervuilde gebieden).
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Erg mooie website. Je bent zeer allround, zie je niet vaak. Waarnemen, sketches, planeet- en deepsky-foto's en vooral kometen natuurlijk.
      Van de fotos vond ik die van M55 opvallen, erg goed gelukt.
      C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak

Comment

Bedankt voor de reacties!

Jef, ik neem aan dat je de 12x8.5 graden kaartjes op de subpagina's voor afzonderlijke kometen wel gezien hebt?!
        Voor de finderscope is dat meestal wel genoeg. Maar wellicht is een soort live oculair-view met 2 graden fov inderdaad toch wel handig.

Je kunt nu de FOV van de zoekkaartjes ook al wel aanpassen door bijvoorbeeld "?fov=3" (voor een 3 graden FOV) toe te voegen aan de URL.
        Het ziet er wat minder fraai uit maar kan soms inderdaad helpen voor de kleinere fuzzies.
        Bijvoorbeeld: http://astro.vanbuitenen.nl/comet/2016R2?fov=3

Eén van de hidden features ;-)

Comment

Originally posted by giddgvb View Post
          Je kunt nu de FOV van de zoekkaartjes ook al wel aanpassen door bijvoorbeeld "?fov=3" (voor een 3 graden FOV) toe te voegen aan de URL.
          Dank voor de tip!
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Working...
          X