Announcement

Collapse
No announcement yet.

Barnard catalogus in Deepskylog

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Barnard catalogus in Deepskylog

Vandaag ben ik begonnen aan een nieuw "projectje" in Deepskylog: de volledige Barnard catalogus correct zetten. Voor wie het niet wist: ik ben mede-administrator van DSL.
    Momenteel is het een allegaartje van objecten, soms meerdere donkere nevels onder één object, vele Barnards die missen en zelfs objecten met verkeerde coördinaten.

Doel van dit project:
    - Alle 349 Barnard objecten individueel opnemen, met juiste coördinaten en zo goed mogelijke info over o.a. diameter.
    - Alternatieve namen erbij zetten, veelal LDN's en soms ook populaire namen
    - Interacties verwerken (Bxx is deel van Byy)
    - De historische nota's van Edward E. Barnard mee opnemen onder "beschrijving" veld, zodat je een impressie krijgt wat te verwachten.

Vandaag werden Barnard B 1 --> B 32 verwerkt, hiermee krijg je een idee hoe later de hele lijst eruit gaat zien.
    Wanneer er meer objecten bijgepast zijn, geef ik hier een update - dit zal nog wel enkele weken duren...

Wie zin heeft, mag de gegevens kritisch nakijken en me betere info geven die ik kan verwerken.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Mooi initiatief. Dat gaat waarschijnlijk veel tijd kosten. In mijn HNSKY database heb ik 147 objecten van Barnard, bijna allemaal oorspronkelijk van de SAC database. Een gecontroleerde lijst met alternatieve objectnamen is altijd goed om een en ander te controleren of aan te vullen. Van de SAC81 was alleen de positie van B146/LDN860 niet optimaal en is nu B146 20:03 57.0 +36d 05 22

Waar staat de nieuwe data?

.

Comment

Suprcool dat je dit doet!
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

De nieuwe data zijn een combinatie van info op Simbad, de originele foto-platen van Barnard, de IDSA atlas en lijstjes op verschillende internet sites. Daarnaast check ik alles nog visueel op Aladin... om de best mogelijke benadering te krijgen.
        Leuk werkje ...
        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Het minder leuke aan die "achter-de-schermen-werken" is dat de meesten nog eens niet weten dat ze gebeuren... laat staan dat je er 'bloemen' voor krijgt. Bij deze: RESPECT
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Je bent wel een meester in precies en secuur werk. Is het niet met waarnemen of schetsen dan wel met een klus als deze. Pet af!
            10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
            The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Als dit monnikenwerk klaar is, lijkt het me handig om het resultaat bij simbad.u-strasbg.fr als een van hun databases geregistreerd te krijgen.

Comment

Vanavond Barnard objecten tot en met B56 bijgewerkt, inclusief het mooie Rho Ophiuchi complex .

Comment

Ze staan allemaal op mijn atlas, vooral handig was http://www.library.gatech.edu/bpdi/search.php?search=0 waarin ook veel correcte info is te vinden. Hoop dat je er iets aan hebt.

Comment

Jep - die link gebruik ik ook voor relevante info.
                    De beschrijvende uitleg vanop die website voor elk B object verwerk in verder onder "Description" bij Deepskylog.

Comment

Lijst verder bijgewerkt tot Barnard 79 -> het volledige Pipe Nebula complex zit nu correct in DSL, inclusief de kleine wolkjes.

Comment

Lijst weer een stapje verder, nu tot Barnard 136 afgewerkt, inclusief de gebieden in Sagittarius, Scutum en zuidelijke gebied van Aquila - zeg maar het hartje van onze Melkweg.

Edit: een kijkje achter de schermen, bij het opstellen van de csv file:

Click image for larger version

Name:	Barnard_dsl.PNG
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	1361609
                        Last edited by TomC; 18-11-17, 15:17.

Comment

Nog even stevig doorgewerkt vandaag, héél wat uurtjes kruipen er in dit werkje.
                          Momenteel volledige serie van B1 tot B175 afgewerkt: dit zijn de "officiële" eerste objecten en omvatten één omwenteling van de hemel (van RA 0u tot RA 24u).

De volgende serie betreft later toegevoegde donkere wolken en begint bij Barnard 201. Dit geeft een "gap" van 25 nummers -> geen paniek dus ik ben ze niet vergeten

Comment

Dit noemen ze het slechte weer goed benutten
                            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Working...
                            X