Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASP, Astrometric Stack Programma (freeware)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nee het blijft free software GNU General Public License 3. Wel hoop ik feedback te krijgen om het nog beter te maken.

Hier een mosaic die ik net gemaakt heb van 4 velden rond IC1805/Sh2-190 van totaal 40 opnames. Ik kan zo snel geen alignment fouten vinden. Het blijft lineaire koppeling. Eventueel kan ik de velden in 9 stukken delen of beter de polynomial oplossing van astrometry.net gebruiken die al in de header zit.

De FITS is 200 mbyte geworden en met 2500 pixel overlap werd het circa 7500x7500 pixel. Dit ging nog allemaal redelijk snel met mijn oude 4gbyte desktop

Object: Sh2-190,
    Telescoop 100 mm APO astrograph APO100Q, F5,6
    Filter H-alpha 7nm
    Camera ASI1600MM-Cool, 40 x 200 sec, bin x2
    Mosaic 4 opname velden met ASTAP gestacked.
    Datum: 2017-11-7

Eigenlijk moet er nog een Gaussian blur van circa 0.3 pixel overheen om wat ruis en wat donkerder pixels weg te krijgen maar dan zie je de naden minder. Verder zijn er waarschijnlijk door de instelling toch te veel pixels afgekeurd in Sigma-clip routine met maar 8 a 9 opnames per veld. Zal het nog eens met average stacken proberen.
    Click image for larger version  Name:	IC1805, 2016-11-7, 40x200sec, APO100Q, H-alpha, ASI1600MM-Cool.jpg Views:	1 Size:	3.62 MB ID:	1360934

En hier de average stack. Zat nog een foutje in ASAP dus we zijn al bij versie 0.0.3 Aan de wat donkere pixels moet nog wat gedaan worden.

Click image for larger version  Name:	sh2-190-4-H-alpha_200s_2x2_20171107_002435 x 40 average.jpg Views:	1 Size:	4.51 MB ID:	1360937

Later: Het probleem zit in de darks. Te veel noise.Zonder darks zijn er geen donkere pixels.

En hier een test image (zonder darks) die de qualiteit van de alignment laat zien. Memory word een probleem en volgende versie is als 64 bit gecompileerd.

Click image for larger version  Name:	sh2-190- mosaic test.jpg Views:	1 Size:	1.29 MB ID:	1360975

Last edited by Han.K; 11-11-17, 13:40.

Comment

Het probleem met de donkere pixels is opgelost met een nieuw dark filter. Tot mijn verbazing zijn de hotpixels in de dark niet dezelfde als in de light beelden en worden daardoor niet gecompenseerd. Het resultaat is donkere piels in het gestapelde/stacked resultaat. Misschien iets typisch van een cold cmos camera (ASI1600-mm-cool) die ik in gebruik heb. Waarschijnlijk helpt het om nieuwe darks te maken, maar nu zijn deze hot pixels te verwijderen met een nieuwe routine die naar de standaarddeviaties kijkt. Voor alle andere pixels onder een ingestelde standaarddeviatie (x5) kan een Gaussian blur worden toegepast voor ruisonderdrukking. Als laatste kunnen de hot pixels weer worden toevoegd:

Mijn gestapelde master dark:
      Click image for larger version  Name:	dark_1600.png Views:	1 Size:	424.1 KB ID:	1361038

De zelfde master dark met de een Gaussian blur routine voor de pixels onder σ/sigma 5. Dus zonder de hot pixels uit te smeren. De hotpixels zijn na de blur weer toegevoegd:
      Click image for larger version  Name:	dark_1600-2.png Views:	1 Size:	118.3 KB ID:	1361039

Blur van de dark met de hot pixels/outliers verwijderd. Dit werkt voor mij het beste:
      Click image for larger version  Name:	dark_1600-1.png Views:	1 Size:	117.9 KB ID:	1361040

Het nieuwe menu:
      Click image for larger version  Name:	image_91895.png Views:	1 Size:	31.2 KB ID:	1361041

Het resultaat van de mosaic zonder verdere bewerkingen. Van de dark zijn de hot pixels verwijderd een een lichte gaussian blur toegepast om de ruis te verminderen:

Click image for larger version

Name:	sh2-190-4-H-alpha_200s_2x2_20171107_002435 x 40.jpg
Views:	1
Size:	1.91 MB
ID:	1361199
      Hoe andere programma's het doen kon ik niet vinden, maar deze math werkt goed.
      Last edited by Han.K; 13-11-17, 20:11.

Comment

Ha die Han, ik vind de interface enorm verbeterd. Ik volg de handleiding op je website en heb ansv nogwat geinstalleerd en je nieuwste versie gedownload. Vervolgens vergeten de link naar de locatie vh stackprogramma in je programma aan te geven en gewoon op 'stack' gedrukt na het selecteren van wat lights. Dat vind je programma niet leuk: hij crasht, dwz eerst een file not found error (logisch want mijn login naam is geen user_name) maar geen goed error handling dus. Ik ga het opnieuw proberen ;-)

Het blijft irritant dat ctrl-v niet werkt voor het pasten van de link. Rechtsklikken en paste werkt wonderbaarlijk genoeg wel.

Nu heb ik de link gefixed. Helaas de foutmelding: no astronomic solution found for (fit-naam).

Wel interessant trouwens dat jouw programma de site latitude en longitude uit mijn subs weet te halen. Dat is nuttig om te weten - het is misschien niet nodig dat iedereen exact weet waar ik woon.

Maargoed: no astronomic solution found dus.

Nu heb ik eerst op 'analyse' gedrukt en de list van 'images' in het stack menu wordt nu gepopulate met data. Nog maar eens 'stack selected images' doen. Zelfde fout.

Misschien staan de verkeerde 'solution' data in de FITS header? Ik vink dat aan: ignore fits header solution.

Helaas weer: no astronomic solution found.

Ook in het 'hoofdmenu' van ASTAP kan ik een losse sub niet solven onder het kopje 'astrometric solution'.

Ik lees wat beter en zie dat de sensor pixel size en de telescope focal length nog op 7.1 en nog iets staan. Ik pas het aan naar de goede waarden. Dit zal het probleem wel zijn. Maar helaas; No astrometric solution found for etc.

Search area in degrees is 3. Ik maak er eens 8 van en kijk of dat werkt. Use above pixel size in search? Ja dat lijkt me ook wel heel logisch klinken, die vink ik gelijk maar aan. Geen succes.

Ik vink show solving en keep console open maar eens aan, misschien dat ik iets kan achterhalen. Wat me opvalt:
        "Only searching for solutions within 8 degrees of RA, Dec <80.6788, 33.412>"

Tachtig?? Ik zie in het RA window gewoon 05 22 42.92 staan met erachter 5.378589 wat wel overeenkomt lijkt me. Hoe komt dat programma aan een RA van 80 graden? De andere (33.412) klopt wel gewoon. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Computing image percentiles...
        Extracting sources...
        simplexy: found 1697 sources.
        Solving...
        Reading file "E:/ASTRO/NGC 1893/L_2017-09-25_02-53-21_Bin2x2_300s__-20C.axy"...
        Only searching for solutions within 8 degrees of RA,Dec (80.6788,33.412)
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 1-10).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 1-10).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 11-20).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 11-20).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 21-30).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 21-30).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 31-40).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 31-40).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 41-50).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 41-50).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 51-60).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 51-60).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 61-70).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 61-70).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 71-80).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 71-80).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 81-90).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 81-90).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 91-100).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 91-100).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 101-110).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 101-110).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 111-120).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 111-120).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 121-130).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 121-130).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 131-140).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 131-140).
        Field 1 did not solve (index index-4209.fits, field objects 141-150).
        Field 1 did not solve (index index-4208.fits, field objects 141-150).
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field 1 did not solve.
        Field: E:/ASTRO/NGC 1893/L_2017-09-25_02-53-21_Bin2x2_300s__-20C.fit
        Did not solve (or no WCS file was written).

E:\ASTRO\ASP installer\ASTAP\astap>

Edit: ik wilde nog even toevoegen dat ik onder de indruk ben van wat je allemaal aan het uitspoken bent. Ik zag op het forum van APT dat je ook al door de maker gelinkt werd met Hnsky. Ik dacht wacht eens even, is dat niet 'onze' Han K. Ik denk dat waar je mee bezig bent ontzettend gaaf is en aarzel vooral niet om me per DM oid te benaderen als je ergens hulp/feedback bij nodig hebt, ik ontvang graag mailtjes met 'heb nieuwe update van astap gemaakt graag even xxx testen' dus aarzel niet.
        Last edited by Daniel Beetsma; 06-12-17, 10:37.
        Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Opnieuw geprobeerd ditmaal met PLatesolve2.28 en APM catalogus. Ditkeer lukt het wel en gebeurt er wat! Combining... .ignoring outliers...finished...19 images stacked...saving as... nice!
          Wordt automatisch geopend in het main window zo te zien? Ja, als ik hover over doe zie ik die filenaam.

Leuk, de stack ziet er goed uit. Ik speel wat met de stretch settings. Hier nog wat feedback. Ik ben bekend met histogrammen en intuitief opzoek naar een slider voor blackpoint en midden als je snapt wat ik bedoel, zoals in PS of pixinsight. Ik snap niet heel goed wat minimum en maximum betekent. Er lijken wat presets te zijn, medium doet het wel een soort van goed maar lijkt uitgebrande sterren op te leveren. Ik rommel wat met de sliders maar krijg het niet echt goed. Ik probeer daarna nog eens de presets (low medium high range) maar die leveren op dit moment allemaal een volledig wit beeld op - daar is kennelijk iets goed gegaan.

Ik denk dat mijn belangrijkste feedback op dit moment is Han - ga aan de slag met error handling. Als je precies begrijpt hoe het programma werkt en op precies de juiste knopjes drukt in precies de juiste volgorde (zoals jij ongetwijfelt doet en kunt) zal het goed gaan, maar ik als newbie gebruiker zit maar overal een beetje aan te trekken en te duwen en je programma raakt daarvan steevast van slag of crasht gewoon. Ik heb nu een gestackte plaat voor me en zowel op Low, Medium als High blijft het min 0 en het max 1 en is de plaat wit. Ik moet je programma denk ik afsluiten en rebooten om hem weer te resetten oid ;-)

Wat ik ontzettend gaaf vind is de header info! ;-)

SIMPLE = T / file does conform to FITS standard
          BITPIX = -32 / number of bits per data pixel
          NAXIS = 2 / number of data axes
          NAXIS1 = 1892 / length of data axis 1
          NAXIS2 = 1552 / length of data axis 2
          EXTEND = T / FITS dataset may contain extensions
          COMMENT FITS (Flexible Image Transport System) format is defined in 'Astronomy
          COMMENT and Astrophysics', volume 376, page 359; bibcode: 2001A&A...376..359H
          BZERO = 0 / offset data range to that of unsigned short
          BSCALE = 1 / default scaling factor
          OBJECT = 'IC405 ' / The name of Object Imaged
          INSTRUME= 'QHY23 ASCOM Plug-in' / The model Camera used
          DATE-OBS= '2017-09-25T00:48:07' / The UTC date and time at the start of the expo
          EXPTIME = 300. / The total exposure time in seconds
          XPIXSZ = 7.38 / Pixel width in microns (after binning)
          YPIXSZ = 7.38 / Pixel height in microns (after binning)
          XBINNING= 2 / Binning factor in width
          YBINNING= 2 / Binning factor in height
          XORGSUBF= 0 / Sub frame X position
          YORGSUBF= 0 / Sub frame Y position
          EGAIN = 0.7 / Electronic gain in e-/ADU
          FOCALLEN= 700 / Focal Length of the Telescope in mm
          JD = 2458021.53704861 / Julian Date
          SWCREATE= 'Astro Photography Tool - APT v.3.33' / Imaging software
          SBSTDVER= 'SBFITSEXT Version 1.0' / Standard version
          SNAPSHOT= 1 / Number of images combined
          SET-TEMP= -19.9 / The setpoint of the cooling in C
          IMAGETYP= 'Light Frame' / The type of image
          SITELAT = '+xxxxxxxxxxxxxxx' / The site Latitude
          SITELONG= '+xxxxxxxxxxxxxxx' / The site Longitude
          GAIN = 0 / The gain set (if supported)
          COMMENT 1 Created by Astrometric Stacking Program. www.hnsky.org
          HISTORY 1 Stacking method SIGMA CLIP MEAN
          HISTORY 2 Processed as gray scale images.
          HISTORY 3 19 images combined.
          END
          Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Sorry voor het late antwoord. Ik was aan het worstelen met de Linux versie van het programma. De eerste Linux versie van ASTAP is nu beschikbaar. Zowel de MS-Windows als Linux versies zijn nu op versie 0.4.0 In het process zijn vele kleine dingetjes verbeterd. De histogram sliders lopen nu ook soepeler.

De histogram moet ik nog eens naar kijken. De gamma factor grijpt ook in op het beeld. Deze kan je ook op off zetten of op iets als 0.5 of 0.6.

Astrometry.net werkte meestal beter met een --downsample 2.of zelfs 4. Hoewel dat laatste misschien minder nauwkeurige resultaten geeft. Het is even uitproberen. Er zitten nu wat opties in het menu.

Ik ga ook eens kijken of ik Astrometry.net in de nieuwe Linux environment van Windows10 kan draaien. Nu is Astrometry.net alleen beschikbaar als de oude versie 0.38 uit 2010 onder Cygwin die dan weer onder Windows draait. De laatste 2017 versie 0.73 is alleen onder Linux beschikbaar. Astrometry.net is dus alleen als Linux compilatie of in Linux emulator Cygwin beschikbaar.

Han

Comment

Working...
            X