Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ng een manier voor goto/tracking, polar alignment, guiding en imaging: Ekos

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ng een manier voor goto/tracking, polar alignment, guiding en imaging: Ekos

Sommigen zullen al bekend zijn met Ekos maar voor mij is het nieuwe software. En gisteravond heb ik deze voor het eerst uitgeprobeerd. Hier een verslag/review.

Al heel lang bestaat het ASCOM, een vendor onafhankelijk platform voor Windows om astronomische apparatuur aan te sturen. En aangezien ik al heel lang geen Windows gebruiker ben is dit voor mij geen optie tenzij ik allerlei toeters en bellen inzet. Ik werd al een paar jaar geleden op INDI gewezen, wat hetzelfde doet maar dan ook voor Linux en OS X, maar aangezien ik tot voor kort geen apparatuur bezat die hierdoor ondersteund wordt, had ik er niet echt serieus naar gekeken. Maar nu dus wel. Ik bezit namelijk een SkyWatcher StarAdventurer reismontering, een Canon DSLR camera, een ZWO ASI camera voor guiding, een QHY PoleMaster camera voor polar alignment en heb een SkyWatcher AZEQ6 te leen.

Gedurende de afgelopen ruime week heb ik zowel mijn Macbook als Linux laptop van de nodige software voorzien. INDI is als losstaande software beschikbaar maar de website indilib.org raadt aan om KStars te installeren want dan krijg je er niet alleen de volledige INDI software (server, uitgebreide configuratie schermen, alle drivers etc) bij maar ook Ekos. En Ekos is de schil om INDI die de functionaliteit bevat voor goto/tracking, polar alignment, guiding en imaging (inclusief sequences!). En Ekos bevat ook nog eens een focus module maar die heb ik niet geprobeerd aangezien ik geen gemotoriseerde focuser bezit.

Ekos kun je starten vanuit KStars. Om te beginnen moet je een hardware profiel aanmaken. Hierin kun je aangeven welke montering, camera, guiding, focuser, filter wheel, AO (adaptive optics), dome en/of weather station je bezit en wilt gebruiken. Zodra je een profiel hebt aangemaakt kun je INDI starten en zal deze proberen connecties te maken met de hardware in je profiel. Het blijkt dat Ekos altijd minstens een CCD camera nodig heeft, wat raar is als je bijvoorbeeld alleen een montering aan wilt sturen. Gelukkig bevat Ekos voor alle hardware categorin simluators dus als je deze dan ook kiest start INDI netjes op. Dit is ook handig voor het geval dat je net als ik een StarAdventurer wilt gebruiken. Deze ondersteunt geen goto en accepteert geen tracking commando's (behalve via de ST4 poort bij guiding) en daar kun je dus de Telescope Simulator voor gebuiken. Het was in eerste instantie even puzzelen voor ik de AZEQ6 montering wist aan te sturen maar zodra ik de SynScan montering had gekozen werkte allees eigenlijk heel erg goed. Althans, voor zover ik op het (ervaren) oog kon zien want ik heb hem tot nu toe alleen zonder telescoop of camera gebruikt. Maar dat komt binnenkort goed ;-)

Gisteravond heb ik de software voor het eerst "serieus" getest. Ik wilde de polar alignment module testen en daarna een opname met lange belichtingstijd (10 minuten op de StarAdventurer) maken terwijl er geguided werd. Aangezien mijn Linux laptop toch wel wat weinig USB poorten heeft heb ik twee profielen aangemaakt. Een voor de PoleMaster camera en een voor de combinatie van de Canon DSLR en de ZWO ASI camera. Een ander voordeel van deze keuze bleek in de opzet van Ekos besloten te liggen. Deze houdt namelijk een scheding aan tussen telescopen en camera's wat op zich ook wel logisch is. Door twee profielen aan te maken kon ik onderscheid maken tussen de "telescoop" die gebruikt wordt voor de PoleMaster (in feite is dit een camera met een ingebouwde lens maar deze moeten dus apart van elkaar ingevoerd worden in Ekos) en de "telescoop" die gebruikt wordt voor de Canon DSLR (in mijn geval een 200 mm lens). De guiding scope kan in beide gevallen afzonderlijk geconfigureerd worden. Het voordeel van deze gescheiden profielen is dat KStars dan ook de FOV van de camera op de sterrenkaarten tekent. Ik heb nog niet geprobeerd of de orintatie van het frame aangepast kan worden maar ik neem aan dat dat kan.

Eerst dus de polar alignment. Hiervoor wilde ik de PoleMaster camera gebruiken dus ik heb de StarAdventurer in de tuin gezet en de PoleMaster erop gemonteerd. Deze video laat zien hoe Ekos de polar alignment uitvoert. Er worden drie opnames gemaakt die daarna via astrometry.net worden geresolveld. Je kunt dit online doen of astrometry.net op de laptop installeren en Ekos deze laten gebruiken. Je moet dan wel de FITS bestanden met sterinformatie downloaden die overeenkomen met het beeldveld van de door jou gebruikte camera en dat had ik allemaal al voorbereid. Op basis van de drie opnames en de plate solving resultaten berekent Ekos de afwijking t.o.v. de pool en laat de camera dan om de zoveel seconden een nieuwe opname maken zodat je kunt zien hoe de polar alignment verbetert terwijl je aan de knoppen van de montering draait. Een van de zaken die ik wilde testen is dat Ekos zelf de montering om de rechte klimming as wil laten roteren terwijl de StarAdventurer dat niet ondersteunt. Gelukkig heeft Ekos helemaal niet door dat er een StarAdventurer gebruikt wordt vanwege de telescope simulator en kon ik de rechte klimming as gewoon met de hand draaien. Ekos klaagde er niet over dat de draaiing niet exact de 30 graden was die het verwachtte. Polar alignment succesvol en de hele procedure duurt nog geen 10 minuten.

Vervolgens guiding en imaging. Ekos is niet bekend met de pixel en chip size van de DSLR camera's en de EOS 700D die ik heb geeft deze info niet als er om gevraagd wordt. Dus dat moest ik even met de hand invullen. De ZWO ASI camera geeft die info wel dus die was meteen klaar voor gebruik. Ekos wil eerst een library van darks maken voor de guiding camera en dat moet je met de hand doen voor verschillende binning en integratietijden (in tegenstelling tot PHD2 die dat automagisch doet). Ik weet nog niet of dit iedere keer weer gedaan moet worden of dat Ekos dit onthoudt. Hierna volgt calibratie en dan gaat Ekos netjes guiden. Hier een screenshot van gisteravond.

Click image for larger version

Name:	IMG_0328.jpg
Views:	1
Size:	2.40 MB
ID:	1354173

Beetje crappy foto want ik heb hem met mijn telefoon gemaakt maar het idee moge duidelijk zijn.

Vervolgens heb ik een enkele opname gemaakt van 10 minuten om te zien of het guiden een beetje goed gaat. Nee dus. Er was toch wel erg veel wind gisteravond en Ekos raakte op een gegeven moment de guide star kwijt. Dit resulteerde in dubbelsterren in de opname. Maar beide componenten van de dubbelsterren waren wel scherp! Dus heb ik het op goed geluk nogmaals geprobeerd en deze keer wist Ekos de guide star wl vast te houden. Hier de foto van een willekeurig gekozen stuk hemel in de richting van Lyra en Hercules van 10 minuten belichting bij 100 ISO.

Click image for larger version

Name:	Light_007_RGB_VNG.jpg
Views:	1
Size:	5.14 MB
ID:	1354174

De sterren zijn minieme streepjes dat volgens mij ook weer door de wind wordt veroorzaakt. Overigens is de foto een single frame die ik alleen gedebayerd heb in PixInsight en daarna via ScreenTransferFunction en HistrogramTransformation heb bewerkt om de sterren zichtbaar te maken. Ook nog even het groenkanaal minder prominent gemaakt

Ondanks dat ik nog niet veel ervaring heb met astrofotografie ben ik wel al enigszins gewend geraakt aan de interfaces van de PoleMaster software, PHD2 en de Canon EOS Utilities die ik tot nu toe gebruikt heb. Maar ik ben erg onder de indruk van Ekos en ik weet zeker dat ik er snel aan ga wennen. Het voordeel van 1 stuks software voor alles wat ik wil op zowel Mac als Linux (waarop de PoleMast software niet ondersteund wordt) weegt toch wel op tegen het wennen aan de nieuwe interface en de ietwat omslachtige configuratie vergeleken met de software stack die ik tot nu toe gebruikt heb. Gelukkig hoeft die configuratie maar nmaal.

Qua visueel waarnemen verwacht ik Cartes du Ciel (aka skychart) te gaan gebruiken aangezien deze een veel uitgebreidere dataset bevat dan KStars. Maar ik zal wel eerst INDI configureren in KStars/Ekos en daarna CdC eraan koppelen.

Enne, Han.K postte laatst al over CCDC en daar wil ik ook nog naar gaan kijken. Ja, dan zou ik niet meer 1 stuks software gebruiken maar zou ik nog steeds wel alles op zowel Linux als Mac kunnen doen.
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter met een SkyWatcher StarAdventurer

Ik wil Ekos ook gaan uitproberen.
    Na eerst een tijdje met de suite van Cloudmakers te hebben gewerkt, ben ik over gestapt op SGP (en dus Windows)
    Dat werkte toch wat fraaier.
    Cloudmakers is vrij sober qua interface. En de INDI drivers doen niet altijd wat ze moeten doen. Het doen!
    Maar het Mac platform bevalt me beter. Ik zit al tien jaar op de Macbook, Macmini, Ipads en Iphones.
    Ik heb voor alles, behalve mijn Seletek focuser, de nodige INDI drivers.
    Als Lunatico (makers van Seletek) dt nou eens voor elkaar kregen . . . . .
    Wat ik zo begrijp moet Ekos net zo veel kunnen als SGP.
    Inclusief de telescoop richten m.b.v. plate-solving.
    Vraag is nog even of mijn oude MBPro-tje (mid 2009, Intel 2,66 Core 2 Duo, 8Gb Ram) met anderhalve USB2 poort, het wel gaat trekken.
    SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + TDM

Comment

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik heb al een akkefietje gehad met de Canon DSLR waardoor de connectie met de laptop verloren gaat. Dit blijkt toch echt aan de camera te liggen want als ik die uit en aanzet doet-ie het weer maar alleen de USB kabel los- en weer vastmaken helpt niet! Ook is de volgorde waarin ik de camera's aansluit belangrijk en moet de Canon als laatste. Dat is ook het geval als ik PHD2 en de Canon EOS Utilities gebruik overigens. Maar goed, ik hoop dat me meer problemen bespaard zullen blijven.
      20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter met een SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Dinsdagavond wat zitten stoeien met Kstars en Ekos op de oude Macbook.
        Ziet er veelbelovend uit. En mijn MBP'tje schijnt het te trekken.
        Alleen nog maar droogzwemmen gedaan natuurlijk.
        De manier van aanroepen van de INDI drivers regelt ie schijnbaar zelf.
        Dat is natuurlijker dan in de cloudmakers suite.
        Hij ziet en bestuurt mijn mount, ASI1600 en LodestarX2 camera's.
        Er zit ook een module in voor het openen, draaien en sluiten van een dome.
        Dat is belangrijk voor mij omdat ik een Pulsar dome ga plaatsen. met Rigel besturing.
        De komende dagen maar veel lezen en youtube filmpjes bekijken.
        Het lijkt me een volwaardig, en gratis, alernatief voor SGP.
        SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + TDM

Comment

Fijn dat je zo enthousiast bent! Ik hoop dat je INDI problemen beperkt blijven tot the Cloudmakers suite en dat het allemaal met KStars en Ekos goed werkt. Is er een INDI-versieverschil tussen die twee?

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
            Ik heb al een akkefietje gehad met de Canon DSLR waardoor de connectie met de laptop verloren gaat. Dit blijkt toch echt aan de camera te liggen want als ik die uit en aanzet doet-ie het weer maar alleen de USB kabel los- en weer vastmaken helpt niet!
            Ik heb ook gemerkt dat je voor de Canon interface de queue tussen indiserver en EKOS groter moet maken dan standaard (-m 200 of zo), omdat als de queue volloopt dit niet altijd goed wordt afgehandeld door de Canon driver (gphoto2). Met name belangrijk bij genetwerkte implementaties waar indiserver op een andere node draait dan EKOS/KStars...
            Arjan

Comment

En wederom bedankt! Ja het duurt inderdaad langer voor Ekos om de foto van de DSLR te downloaden dan voor de EOS Utilities. Ik plan nu 20 seconden tussen elke foto in plaats van 5.

Comment

Ik weet niet zeker of het aan de DSLR/gphoto2 interface ligt, f aan de embedding in de indi driver, f aan de IP interface tussen indiserver en EKOS client. Ik heb gphoto2 ook wel eens native geprobeerd met een of andere fotocapture in Ubuntu (naam vergeten), en die werkte wel gewoon snel. Ik denk zelf dat het een optelling van delays in de hele keten is en een gebrek aan parallele processing...
                Arjan

Comment

Ik heb Ekos een paar keer geprobeerd maar ik bleef het toch een buggy bedoening vinden. Om de zoveel tijd een verplichte crash waardoor je de scoop niet echt met gerust gevoel kon laten werken terwijl je ligt te slapen. Ik heb er een paar zelfgeschreven scripts tussen moeten gooien om wat extra functionaliteit te bekomen, en dan bleek dat de API documentatie in tijden niet meer bijgewerkt was.

Probleem is dat er voor het hele geval maar 1 ontwikkelaar is die er echt mee bezig is en hij veel ditjes en datjes in het programma steekt zonder al te veel coherentie. Echt volwassen is het nog niet.

Ik ben dan teruggekeerd naar Windows en cccdcommander. Hier had ik wel meer vertrouwen

Comment

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik wil er deze week vol mee aan de slag en zal hier laten weten hoe het me vergaan is.

Comment

Dit weekend maar eens een verse Ubuntu (16.04.2) installatie gedaan op een vers SD kaartje van 64GB voor de Raspberry Pi 3. Vervolgens ook de laatste EKOS/KStars en indilib er op gezet en de networking geconfigureerd. Ik ben er toe overgegaan om de Pi3 als WiFi accesspoint op te zetten, om onafhankelijk te zijn van mijn thuis wireless netwerk. De PC met de VNC client connect nu rechtstreeks op de Pi3 en dit heeft een enorme impact op de netwerk latency. De responsiviteit is nu bijna gelijk aan rechtstreeks op de Pi werken.

De verbeteringen in het nieuwe INDI package lijken op het eerste gezicht ook een grotere stabiliteit te vertonen, eigenlijk draait alles gewoon in n keer. Nog nog de praktijk in het donker...

E.e.a. is vastgelegd in dit updated document: http://atm.udjat.nl/stepper/Remote%2...l%20-%20EN.pdf
                      Arjan

Comment

Ik heb afgelopen jaar met plezier KStars/Ekos onder windows 10 gedraaid en INDI op een Pi2 in mijn sterrenwacht. Ik gebruik Platesolving (EQ8/EQDIR met ASI174MMC), guiding(Lodestar) en een filtewiel (ZWO). Kstars is nu niet het meest gebruiksvriendelijkste programma maar is er prima mee te werken. Voor een gratis programma is het zeer compleet, nu nog een motorfocus om die optie te proberen.
                        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Comment

Working...
                        X