Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deadline 1ste release van Astro Pixel Processor staat op 31 maart 2017 --> wordt 2 juni

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Michel Sw View Post
    Wordt APP ook geschikt voor 4K beeldschermen? Ik bedoel dan, zijn de interface en iconen nog leesbaar op hogere resoluties?
    Hoi Michel, daar kunnen we zeker naar kijken. Ik heb zelf geen 4K scherm, wel een 15" macbook 2016 met 1920 x1200. Ik zie op de macbook dat MacOS alles twee zo groot toont dan op mijn windows monitor met 1920x1200. En dit is op MacOS aan te passen met een beeldscherm scaling.

Mogelijk moet ik voor een 4k scherm een aparte schaling van de applicatie doen. Ik zal het op mijn lijstje zetten om te onderzoeken dan wel goed te maken ;-).

Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Comment

Originally posted by Maurice Toet View Post

Hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld, komt je reactie anders wel een beetje betweterig over. Ik ben een HTS-er, maar heb totaal geen kaas gegeten van programmeren. Wat APP voor zover ik weet uniek maakt, is dat het het enige programma binnen de amateurastronomie is waarbij distortiecorrectie is ge´mplementeerd. Of het algoritme te kwalificeren is als "zeer geavanceerd" weet ik niet, maar om het implementeren ervan retesimpel te noemen, vind ik onnodig denigrerend naar de programmeur.

Edit: al tikkende was Bula mij al voor.
      Dank je Maurice Toet ,

Simpel is zeker anders. De algoritmes in APP zijn zo geadvanceerd dat ik die ook niet uit de recente literatuur heb, die gebaseed is op normale fotografie. Ik heb deze algoritmes zelf ontwikkeld, voortbouwend op de recente literatuur en dan speciaal geschreven voor data waarvan de registratie punten (de sterren) op oneindig staan. Dat is een hele andere situatie dan normale fotografie en moet je dan ook anders benaderen. De algoritmes die in APP zitten zijn dus letterlijk uniek en nog niet beschreven in de literatuur. ;-)
      Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Comment

Originally posted by Bula View Post

Hoi Michel, daar kunnen we zeker naar kijken. Ik heb zelf geen 4K scherm, wel een 15" macbook 2016 met 1920 x1200. Ik zie op de macbook dat MacOS alles twee zo groot toont dan op mijn windows monitor met 1920x1200. En dit is op MacOS aan te passen met een beeldscherm scaling.

Mogelijk moet ik voor een 4k scherm een aparte schaling van de applicatie doen. Ik zal het op mijn lijstje zetten om te onderzoeken dan wel goed te maken ;-).
        Op mijn iiyama scherm van 2560 x 1440 = 3.686 kpixel gaat het prima met APP...
        T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
        C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

RobRob , fantastisch Rob, bedankt voor je reactie ;-) Michel Sw , een van de beta testers werkt denk ik met een 4k scherm, ik zal hem eens vragen.

Ik geloof dat een 4k scherm iets van 3840 pixels Î 2160 pixels is trouwens Rob, dus nog iets meer ;-)

Comment

Hoi Mabula,
            Ik had van Maurice al een tijdje geleden gehoord dat je APP aan het ontwikkelen bent en volgde je lezing in Oss dan ook met meer dan gemiddelde interesse. Ik maakte toen al een compliment voor dit fantastische werk en wil dat hier nogmaals graag herhalen! Echt bewonderenswaardig, zeker als je weet wat de achtergrond is van wat je motiveerde dit te gaan doen.

Je demonstratie van de Samyang 14mm lens was wat mij betreft al veelzeggend wat betreft de werking van het moza´ek-algoritme, om maar te zwijgen van het complexe maz´aiek wat hier op het forum gepost is. PI heeft een goede reputatie wat betreft resultaatgerichtheid, maar ik hoor ook van veel mensen dat het niet intiutief is, het niet prettig vinden werken, er 'niks mee hebben', stijle leercurve, etc. Van de betatesters die ook ervaren PI-gebruikers zijn, hoor ik enthousiaste verhalen en is men blij met de veel makkelijker te begrijpen interface. Het zal duidelijk zijn dat dit mij erg aanspreekt en binnen de fotogroep van sterrenwacht Rijswijk zijn er al meer ernstig zwaar belangstellenden, zo begreep ik. :-)

Toch nog wel een vraag. Ik heb absoluut belangstelling voor de pro-versie. Je schrijft op dit forum dat er ook een eenvoudiger versie komt. Aangezien ik bepaald geen computer wizzkid ben, maar eerder een belegen ietwat achterlopende ouderwetschge fotograaf, heb ik nog wel een inhaalslagje te maken. Mijn vraag is nu of in de pro-versie de interface ook op 'basic' kan worden gezet, om zo de, eh... basics te leren.

Comment

Beelden van een samyang 14mm kunnen moza´eken? Dat is eerder "visueel uitdeuken" te noemen. Klasse!
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Ach.........ik ontwikkel ook dagelijks user interfaces.......iedereen wil wat anders, de doet het nooit goed voor iedereen. Jezelf niets van aantrekken want dat was in het begin met PixInsight ook. Iedereen ging van oe en ah en het is super ingewikkeld.
                Straks net als met PixInsight gewoon een paar video tutorials op Youtube zetten (zie bijvoorbeeld die van Harry'sAstroShed, gebruik ik altijd met PI) en iedereen kan er gewoon mee werken. Zo'n video tutorial kan je sneller maken dan dikke boekwerken die toch bijna niemand leest en waar je veel onderhoud op hebt als er nieuwe versies komen.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by Jako Cats View Post
                  Hoi Mabula,
                  Toch nog wel een vraag. Ik heb absoluut belangstelling voor de pro-versie. Je schrijft op dit forum dat er ook een eenvoudiger versie komt. Aangezien ik bepaald geen computer wizzkid ben, maar eerder een belegen ietwat achterlopende ouderwetschge fotograaf, heb ik nog wel een inhaalslagje te maken. Mijn vraag is nu of in de pro-versie de interface ook op 'basic' kan worden gezet, om zo de, eh... basics te leren.
                  Hartelijk dank voor je complimenten Jan ( Jako Cats ) ;-) Mijn doel blijft zeker om APP simpel qua gebruik te houden ook al is dit heel lastig vanwege de vele opties die langskomen..

Ik ben voornemens om de komende periode in toenemende mate video tutorials te maken met geluid om zo alles in APP netjes met beelden uit te leggen. Ik heb al een vimeo kanaal geopened met een eerste video. Deze is nog zonder geluid en dus uitleg. Dat gaan we dus bij de volgende videos verbeteren ;-)
                  https://vimeo.com/astropixelprocessor

Dit is een hele goede vraag, ik ben momenteel het zo aan het maken dat je via een configuratie menu inderdaad de PRO versie ook in de BASIC stand kan zetten. Dan zie je de PRO opties niet in het menu.

Maar dat gezegd hebbende, de PRO versie zal enkel verschillen tov de BASIC versie op het vlak van met name het registreren van mosaicen, camera calibratie, advavced normalization en hogere graads (hoger dan 1ste graads) gebruik van Local Normalization Correction, zie ook mijn presentatie te downloaden vanaf
                  https://www.astropixelprocessor.com/presentations/

Met de BASIC versie zal je dus reguliere stacks (regulier betekend in dit geval, geen mosaic) volledig kunnen maken met optimale registratie en normalisatie en 1ste graads LNC. De MBB techniek zal volledig in de Basic versie zitten want dit reduceert stack artefacten sterk aan de randen van je beeldveld en is dus ook zeer waardevol voor reguliere stacks.

Uiteraard kom ik op termijn ook graag workshops dan wel verdieping op de materie geven op sterrenwachten in de hele benelux ;-) als daar behoeft aan is.

Comment

Originally posted by dieseltijger View Post
                    Beelden van een samyang 14mm kunnen moza´eken? Dat is eerder "visueel uitdeuken" te noemen. Klasse!
                    Inderdaad, dat is een vrij extreme lens qua vervorming ;-)

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                      Ach.........ik ontwikkel ook dagelijks user interfaces.......iedereen wil wat anders, de doet het nooit goed voor iedereen. Jezelf niets van aantrekken want dat was in het begin met PixInsight ook. Iedereen ging van oe en ah en het is super ingewikkeld.
                      Straks net als met PixInsight gewoon een paar video tutorials op Youtube zetten (zie bijvoorbeeld die van Harry'sAstroShed, gebruik ik altijd met PI) en iedereen kan er gewoon mee werken. Zo'n video tutorial kan je sneller maken dan dikke boekwerken die toch bijna niemand leest en waar je veel onderhoud op hebt als er nieuwe versies komen.
                      Mee eens patrickduis , ik heb al een vimeo kanaal geopend, en ben voornemens om daar veel tutorials neer te gaan zetten ;-)
                      https://vimeo.com/astropixelprocessor

Comment

Of het offtopic is of niet (ja ja - zwaktebod van een modje): Mij bekruipt de volgende gedachte/fascinatie: Hoe kan het nu dat 1 persoon zo'n pakket weet te realiseren inclusief de ontwikkeling van de achterliggende wiskundige modellen - terwijl er bij bijvoorbeeld Pixinsight een heel team van de straat is?

Vroeger stootte ik wel eens een studiemakker aan als je de mensen van de afdeling Wiskunde op de TU zag rondlopen: Vrijwillig zo'n complex vakgebied ondergaan - je moest wel een geniale gek zijn. De studenten voldeden perfect aan het stereotype: piekhaar, onbenaderbaar hyper intelligent, beetje wereldvreemd. De Űxemplaren die nu rondwaren blijken gewoon menselijk te zijn. Ok - kom maar op met de shitstorm.
                        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

;-) leuke gedachte en ook een terechte vraag dieseltijger

In je eentje zo'n programma maken is inderdaad heel complex. Je hebt heel veel kennis van allerlei zaken nodig om een compleet goed werkend pakket te kunnen maken. Dit is ook meteen de reden waarom het zo leuk is om APP te maken, althans vind ik. Ik heb heel veel moeten studeren om extra kennis op te doen die ik zelf nog niet in "huis" had. Vanuit mijn sterrenkunde studie wist ik natuurlijk veel over het vakgebied. Maar ik heb flink moeten bijstuderen voor bijvoorbeeld kleur theorie, kunstmatige intelligentie (zit in de registratie engine), multiple view geometry, en niet-lineaire algebra wat een stukje verder gaat dan in mijn studie. Dit betekent dat ik afgelopen jaren heel veel artikelen uit allerlei richtingen uit de wetenschap heb moeten bestuderen en begrijpen om APP te kunnen maken. Dit heeft inmiddels wel wat jaren tijd gekost (iets van 3 jaar) zoals je denk ik weet en ik heb er zeker erg veel van geleerd ;-)

Bij PI is er trouwens ook maar 1 programmeur volgens mij, en dat is de enige die de code van de core bekijkt en beheerd. Verder is er inderdaad een team van ontwikkelaars om hem heen die extra code aandragen dan wel zelf maken via de PCL interface. Maar die kunnen allerminst werken aan een goede integratie van allerlei tools in verhouding tot de core applicatie. Dit heeft duidelijk voor en nadelen in mijn ogen. Mogelijk dat ik met APP op termijn ook een ontwikkelpaltform kan integreren zodat fotografen zelf code kunnen schrijven voor specifieke doeleinden, daar denk ik zeker over na. En ik sta natuurlijk altijd open voor gedachtes dan wel algoritmes die bekend zijn en nuttig kunnen zijn voor het programma.

Zaken zoals het debayer algoritme Adaptive Airy Disc (AAD), Local Normalization Correction (LNC) en de implementatie van "echte" optische distortie correctie komen volledig uit mijn eigen hoofd, maar zijn uiteraard sterk geinspireerd door het lezen van veel artikelen over deze onderwerpen. De LNC techniek is in mijn eigen ogen een unieke en sterk vernieuwende functie, geen 1 programma heeft iets dergelijks. Inspiratie voor de ontwikkeling van LNC komt uit het testen van het maken van mosaicen aan de hand van met name data van Yves van den Broek.

Dus ja, ik heb de functionaliteit die in APP zit compleet zelf geschreven, inclusief een aantal eigen "uitvindingen", maar ook inclusief heel veel kennis uit heel veel artikelen uit verschillende hoeken van de wetenschap. Een van de leukste artikelen die ik heb gelezen en bestudeerd is het beroemde Astrometry.net artikel bijvoorbeeld. Dat heeft ook zeker geholpen in de ontwikkeling van de registratie engine. De kennis van astrometry.net wordt gebruikt in eigenlijk alle plate solve engines bijvoorbeeld.

http://astrometry.net/
                          https://arxiv.org/abs/0910.2233

Comment

Ik heb nog 1 grote droom: speckle reconstruction voor amateur astrofotografen.................
                            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Even off-topic: Als we het dan over dromen hebben: mij lijkt zo'n laser (zoals in Hawaii) voor de Adaptive Optics wel stoer vanuit mijn sterrenhok in de tuin. Maar ik weet niet of Schiphol dan gaat klagen...
                              T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                              C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

[offtopic mode] @RobRob: nee hoor, doen ze vast niet, gewoon doen!
                                [ontopic mode].

Zomaar out of the blue Bula..........je hebt al een enorme prestatie geleverd met deze software, maar wat voor andere features/opties spoken nog door je hoofd die je nog ooit een keertje zou willen maken? Nu je al de kennis en ervaring hebt die je nu bezit?

Comment

Working...
                                X