Announcement

Collapse
No announcement yet.

Niks te doen? Zoek je eigen meteoor krater met Google Earth!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Niks te doen? Zoek je eigen meteoor krater met Google Earth!

Het weer is saai, de TV had je al eerder uit het raam gesmeten, en je belastingaangifte heb je ook al gedaan. Misschien is dit dan iets voor je.

Zoek met Google Earth of welk ander middel dan ook naar een gekke ronde vorm in de aarde met leuke opstaande randjes. Kijk daarna of je tyische mineralen vindt die alleen door een enorme slag gevormd kunnen worden.

Onderstaande verhalen getuigen van je voorgangers:
    Meneer Hickman vond deze.

En even later kwam Carey Johnson met hier mee. Deze moet nog wel als impact crater bevestigd worden, maar deze ziet er redelijk veelbelovend uit.

Edit: tweede linkje aangepast, werkte niet goed.

Gebieden die aan niet al te sterke erosie onderhevig zijn, zijn natuurlijk het gunstigst om te bekijken! Succes!
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Re: Niks te doen? Zoek je eigen meteoor krater met Google Earth!

Leuk.. 1e is wel duidelijk. Bij die 2e kan ik geen krater ontdekken. Zie ik wat over het hoofd?
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Comment

Inderdaad, ik zag dat het tweede linkje niet goed was. Heb ik nu aangpast.

Comment

Eh.. Zou dit ook zo iets kunnen zijn? Een kuil van 6700 tot 7000 meter in doorsnede, met een diepte van 15 tot 20 meter in verhouding tot het maaiveld. Het ziet er aan de randen uit alsof de kuil al aardig met zand gevuld raakt.
        Een linkje, of in coördinaten:
        NB: 25 gr 51' 13''.62; OL: 0 gr 35' 06.59''

Weet iemand van een lijst met reeds bekende kraters? Zover de woestijn in, in Algerije is niet echt de meest ideale vakantie bestemming, maar ik wilde dit keer toch al niet naar de Zonsverduistering. :P

Comment

deze dan:
          klik

vlakbij die van jou marc

dit is trouwens ook bizar, zoom eens in op dat meertje..
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Comment

Ik ben wat minder zeker over jouw vondsten dan de mijne. Je eerste lijkt me een heuveltje in een droogliggend zoutmeer, de tweede een gewoon meertje in een bosrijk gebied. Aan de oevers van het meertje is te zien dat er jonge vegetatie op komt, het ziet er naar uit dat de waterstand al enige tijd onder het gemiddelde is gezakt. De vorm is dan wat vreemder, en het landschap lijkt me geen elementen te bevatten die op een krater duiden.

Edit: Ik heb een lijst met 'vermoedelijke impact craters' gevonden, hier te downloaden, en het blijkt dat je eerste vondst op die lijst staat!

Over mijn waarneming ben ik ook niet heel zeker, al ziet die er visueel aantrekkelijk uit. Hebben de Fransen niet een testgebied gehad in Algerije? Waar was dat, en zouden ze zulke kuilen kunnen veroozaken? Dat laatste denk ik overigens toch van niet..

Edit: Ik heb inmiddels de Franse testsites gevonden, deze ligt ongeveer 70 km verwijderd van m'n eerste impact-kandidaat. Van de tests is overigens niets meer zichtbaar.

Dan vond ik nog deze, in Niger. Ziet er wel aardig rond uit, maar de hoogtes zijn misschien wat vreemder.

Nog een linkje, met de database van bekende impactkraters

Comment

Dit is zeker cool.. Nog geen kans gehad google earth af te speuren, maar een leuke bezigheid voor de zondag.
              2e link in de eerste post is nu beter idd en overduidelijk lijkt me. Hoe lang zal die er al liggen? Al wel een aardig tijdje lijkt me aan de beplanting te zien in de krater.

Wat ik me nu afvraag. Als je er eentje ontdenkt die nog niet bekend is,.. Mag je m dan ook een naam geven voor het catalogi?
              =WMN Clan Member=

Comment

Hoe het met naamgeving zit weet ik niet. In ieder geval kan jouw naam natuurlijk wel vast gelegd worden als iemand die als eerste de kenmerken van de inslag ontdekte. De bekendste kraters zijn in iedergeval niet naar hun ontdekker genoemd. Er zijn wereldwijd nog maar enkele honderden vermoedelijke inslag kraters bekend. En er worden door enkele instellingen lijstjes van bij gehouden, kijk maar naar de mail die ik van David Rajmon terug ontving.

Originally posted by David Rajmon
                Hi Marc,
                thanks for the suggestions. Indeed one needs to be careful how much he can say. There are number of ways to create circular features. I included the two structures in the database and see below how I described them. If you find some other interesting features try to follow the same process of describing the structure in detail and try to interpret it in multiple ways. In some cases we can exclude the impact possibility just from the information on Google Earth.
                I work on a database of Suspected Earth Impact Sites at ttp://web.eps.utk.edu/ifsg.htm, in which I am trying to sort out the proposed structures - rigorously and therefore slowly. I took a lot of structures from Jarmo Moilanen but those lack references. Other reasonable attempt is this russian list http://omzg.sscc.ru/impact/. Those two databases a bit too generous in asigning confirmed and probable status to various structures.

1)
                A circular string of a dark rock cropping out from bellow fluvial and eolian sediments noted by Marc Fokker on Google Earth. These rocks define a rim that is up to 50 m higher then the surrounding terrain. The bedrock also crops out in the center of the circular structure and a more isolated but common outcrops are scattered throughout the western half of the structure and they also stand up to a few tens of meters above the surrounding sediment. Overall the eastern half of the structure appears to be higher than the western half. The structure is not inconsitent with an impact origin but a volcanic or hydrothermal origin is also possible.

2)
                A circular depression delineated by a sharp circular and slightly polygonal rim. The rim does not rise above the surrounding terrain (judging from the Google Earth elevation data). He bottom of the depression is 20 m lower than the rim and is filled with playa deposit. The northern part of the structure from the rim to about 40% distance to the center is occupied by a brown rock which loks the same and is at the same elevation as the surrounding terrain. This rock is separated from the surrounding terrain by a rim crack. The crack is visible as greenish zone with 1 m lower elevation than the brown rock on both sides of the crack. The material inside the circular depression also has a green color and appears to underlie the brown rock regionally. The circular structure is located inside a large fold. It appears conspicuously different from the regional folding pattern but a closer look at a more subtle features of the closing fold suggest that the circular structure is located right in the structural center of the closing fold. The circular depression is inconsistent with expected excavation if it was formed by an impact. The epression rather appears to be a result of a collaps, perhaps due to salt withdrawal or dissolution.

Cheers David

Comment

Zou dit wat kunnen zijn:
                  http://maps.google.com/maps?t=k&hl=e...,0.009978&z=17

Of deze:
                  http://maps.google.com/maps?t=k&hl=e...,0.004989&z=18
                  Of is die voor de varkens?
                  =WMN Clan Member=

Comment

Yep, da's de plas waar de koeien uit drinken.
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Comment

@Arlestron:

Over je eerste plek: Op het eerste gezicht zou ik zeggen zeer interessant. Nadere verkenning van de omgeving (iets meer naar het zuid-westen) laat nog twee structuren zien, maar dan min of meer vierkant. Van die structuren zou ik denken aan kunstmatig aangelegde spaarbekkens voor water.

Ook de tweede plek ziet er interessant uit, al geldt hier ook dat deze verdacht dicht bij een wadi ligt, en zo te zien midden in een oude tak

Jammer genoeg is de hoogte informatie van Google Earth niet duidelijk genoeg.

Comment

En deze dan:

Dit ziet er ook wel vreemd uit, niet dat plasje, maar er net links boven:
                        =WMN Clan Member=

Comment

Volgens mij is dit er ook één:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=-2...38016&t=k&z=13

Comment

@ Arlestron: Hmm. Ik ben niet geneigd te denken aan een inslag krater, maar ik weet te weinig van geologie om te zeggen waar dit soort vormen vandaan kunnen komen. Eeh.. De vuilnisbelt van Winton misschien?

@ Freek: ontegenzeggelijk zeer veel belovend!

Edit: Freek, je hebt het bij het rechte eind. Het is een inslag krater, alleen waren ze bij de NASA zo flauw deze al in een lijst op te nemen..

Edit: Inmiddels ben ik erachter dat de eerste structuur die ik vond al eerder (20-08-2005) door een zekere 'Aldor' uit Parijs in Google Earth is gemarkeerd..

Comment

Working...
                            X