Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een ster met hele vreemde lichtwisselingen. Aliens aan het werk?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Huh? De analyse van Schaefer heeft niets te maken met aliens en hun artefacten, en alles met de nog steeds onverklaarbare verzwakkingen. Het kijken naar de historische meetseries is juist een heel goed wetenschappelijk gebruik. Er blijkt alleen niets uit te komen, behalve dan dat helderheidsmetingen van sterren door de tijd heen dus behoorlijk lastig zijn.
    What where the skies like when you were young?

Comment

Kwam net deze TED talk tegen: https://www.youtube.com/watch?v=gypAjPp6eps
      C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

En wr een artikel over deze ster.
        http://arxiv.org/abs/1601.07314
        (= update met her-analyse van het artikel dat bbill77 noemde in #43)

In #41 stelde ik de retorische vraag
        "Er lijkt inderdaad een lichte afzwakking te zijn, maar of dit significant is....?".
        Het antwoord is nee.
        Er zijn alleen sporadische helderheidsdips.
        De theorie van de wolk kometen vind ik nog steeds niet overtuigend.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Apod!

[ATTACH=CONFIG]n1288851[/ATTACH]
          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Comment

Deze week verscheen weer een nieuwe analyse van de helderheidswisselingen van deze ster.
            In populaire media wordt weer gespeculeerd over "Alien Megastructures", maar dat is wel een erg vrije interpretatie van het nuchtere wetenschappelijke artikel:

https://arxiv.org/pdf/1608.01316v1.pdf

De "kuil" in de lichtkromme op pagina 4 (grijze vloeiende lijn) doet mij denken aan de eerste helft van een eclips door een zeer langzaam bewegende exoplaneet. Jammer genoeg is de tweede helft niet waargenomen, omdat de Kepler-telescoop kapot ging in mei 2013. Als het een symmetrische eclips is, denk ik dat de ster zijn oorspronkelijke helderheid weer heeft bereikt in oktober 2014. Een gevorderde amateur zou het kunnen meten, maar dat heeft niemand gedaan. Pas vanaf september 2015 begonnen amateurs metingen te doen, nog zonder opzienbarende resultaten.

Comment

Na een jaar is er weer een dipje in het licht van deze ster waargenomen.
              Een erg klein dipje van 0,02m.
              Je moet wel heel nauwkeurig meten om dat te kunnen onderscheiden van ruis.

Een oproep op deze ster te blijven volgen:
              http://www.astronomerstelegram.org/?read=10405

Comment

Vannacht wilde ik deze ster wel eens met eigen ogen zien.
                Met de goto was hij snel gevonden. De helderheid was normaal. Ik schatte hem magnitude 11,8.
                Het is een sterrenrijk gebied. Een flinke vergroting helpt om hem te isoleren van omgevingssterren.
                Geen aliens, megastructures of Dysonsferen gezien

Comment

Een goede Dysonsfeer zie je vooral in het infrarood
                  What where the skies like when you were young?

Comment

Mogelijke nieuwe verklaring:
                    flinke "zonne"vlekken.

artikel

Jammer dat het artikel ontsierd wordt door een stomme fout:
                    "its discovery last year". Dat komt er nu van als die Amerikanen astroforum niet lezen. We zitten hier al twee jaar verklaringen te bedenken voor dit omhoog gehypte sterretje!

Comment

Deze week is er weer een dipje in de helderheid. Bijna symmetrisch. Het lijkt wel een eclips. Maar niet erg diep. Slechts 0,03m.
                      website van Bruce Gary

Comment

Working...
                      X