Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Inhoud Sterrengids - 3: Planeetbanen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inhoud Sterrengids - 3: Planeetbanen

In Appendix VII van de Sterrengids (p.169 in gids 2013) staan zogeheten osculerende elementen van planeetbanen. Mijn vraag is, is deze tabel nuttig, en wat moet er precies in staan?

Osculerende baan-elementen beschrijven de elliptische baan van een planeet op het moment waarvoor ze berekend zijn; hiermee kun je met Kepler's vergelijkingen de positie van een planeet op een ander tijdstip uitrekenen. Vanwege onderlinge storingen veranderen de planeetbanen en dus ook de baan-elementen voortdurend, en zullen die elementen dus maar voor een beperkte tijdsperiode nauwkeurige posities geven.

Dit soort baan-elementen zijn nuttig voor kometen en planeto´den: dan kun je zelf een efemeride uitrekenen waar je het hemellichaam moet zoeken tussen de sterren.

Voor de planeten lijkt dit minder nuttig: de efemeriden staan tenslotte al in de tabellen van de Sterrengids, en eigen berekeningen met de opgegeven baan-elementen zullen geen beter resultaat geven.

Een alternatief is, om middelbare baan-elementen op te geven: hieruit zijn de kort-periodieke storingen uitgefilterd, en ze veranderen slechts langzaam: ze geven dus beter weer hoe de planeetbanen over langere periode liggen, maar ze zijn niet geschikt om een efemeride uit te rekenen.

Een ander punt is of de baan-elementen gegeven moeten worden t.o.v. de vaste ecliptica van 2000.0 (zoals nu in de Sterrengids), of t.o.v. de gemiddelde equinox van de datum - in dit laatste geval is dus al rekening gehouden met precessie. Als je een efemeride uitrekent is die voor 2000.0 handig om in een sterrenkaart in te tekenen, maar als je je telescoop wilt richten moet je de geprecedeerde positie gebruiken. Welk referentie-systeem zou voor de tabel gebruikt moeten worden?

Zie enquete
    8
    Tabel kan weg
    37,50%
    3
    osculerende baan-elementen
    12,50%
    1
    middelbare baan-elementen
    12,50%
    1
    t.o.v. equinox J2000.0
    37,50%
    3
    t.o.v. middelbare equinox van de datum
    0,00%
    0

Hoi Tom

Goeie actie, deze vragen stellen. Wat betreft de tabellen, middelbare baan-elememten lijken mijn helemaal niet nuttig. Wat de andere vragen betreft, het lijkt mij erg afhangen van de nauwkeurigheid. Als ik bv een sterbedekking zou willen uitrekenen dan wil je de J2000.0, omdat de sterren in datzelfde referentieframe staan. En zuiver theoretisch gezien, je kan de J2000.0 coordinaten ook zelf omrekenen, als je de precessie kan uitrekenen aan de hand van informatie die in de Sterrengids staat.

Doe je ook "verzoeknummers"? Wat ik graag zou willen zien in de Sterrengids, en niet zie (ik kan eroverheen lezen) is de hoek waaronder de ringen van Saturnus staan, zodat ik direct een schabloon kan kiezen met de juiste hoek.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

openingshoek Saturnus-ringen

Sander,
      bedankt voor je reactie.
      Die hoek - de declinatie van de Aarde op het aequator-vlak van Saturnus - staat inderdaad niet in de Sterrengids.
      In de gids staan wel de schijnbare lengte van de lange (a) en korte (b) as van het ellpisje van de ringen. De openingshoek is dan arcsin(b/a).
      Vanwege 1 verzoek zullen we geen hele kolom toevoegen, dus start een lobby
      HTH,
      Tom

Commentaar

Hallo Tom,

Zit je in de redactie van de sterrengids? Ik wil dit graag even kwijt: vroeger hadden jullie wel eens themahoofdstukken zoals ster van het jaar en veranderlijke ster van het jaar. Ik las die altijd met veel plezier. Ik mis ze!!!

gr. Jan
        Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

themahoofdstukken

Jan,
          ja, die jaarlijks wisselende hoofdstukken vind ik ook altijd het leukste - de rest is toch naslagwerk en dat lees je niet. Maar volgens mij vervallen ze als eerste wegens gebrek aan ruimte (de SG loopt al tegen de 200 pagina's) of onderwerp (we hebben bijv. alle heldere sterren al eens gehad). In SG2013 staat wel een eenmalig hoofdstuk over moderne referentie-systemen :smile:. Ik ben blij dat de gids in ieder geval gelezen wordt. Het is geloof ik een terugkerend discussie-punt of er weer aandacht moet worden besteed aan een veranderlijke ster ofzo, maar ik zal het ter tafel brengen.
          Tom

Commentaar

Werken...
          X