Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Inhoud Sterrengids

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inhoud Sterrengids

Beste astroforum-lezers,
    even voorstellen: ik ben Tom Peters, sinds dit jaar een van de redacteuren van de Sterrengids van stichting De Koepel en de NVWS - ik heb een deel van de berekeningen hiervoor van Jean Meeus overgenomen.

Jullie gebruiken natuurlijk allemaal de Sterrengids , en ik heb een paar vragen over hoe men de gids gebruikt en de gewenste inhoud. Ik zal die in afzonderlijke threads aan de orde stellen.

Graag jullie inbreng!

Geweldig initiatief! Hij ligt bij mij naast de bijbel en het woordenboek Engels!

In ieder geval minstens zo laten. Heel plezierig leesvoer.
    Trouwens sorry dat ik mijn rekening altijd te laat betaal....
    Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Jullie gebruiken natuurlijk allemaal de Sterrengids
      Nee, nooit gebruikt. Ik zie de meeste dingen hier verschijnen op het forum en het onderdeel actuele hemelverschijnselen. Verder nog hemel.waarnemen.com.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
        Nee, nooit gebruikt. Ik zie de meeste dingen hier verschijnen op het forum en het onderdeel actuele hemelverschijnselen. Verder nog hemel.waarnemen.com.
        idem
        HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Het digitale tijdperk heeft volgens mij de sterrengids ingehaald.
          Bijna alles wat er in staat is ook via internet of planetarium programma's te vinden.
          305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Ik lees hem al twintig jaar, maar de laatste jaren wel minder. Logisch natuurlijk, zoals hierboven staat, vanwege de informatie op het web. Je hebt ook nog te maken met de veranderde interesse van de waarnemende amateur. De focus ligt nu veel minder bij sterbedekkingen en veranderlijke sterren en planetoiden. Dit zijn dingen die je met een kleine kijker goed kan zien en vroeger daarom automatisch populairder waren dan nu. Ik lees hier vrijwel nooit, sterker nog nooit heb ik hier een waarneemverslag gelezen van een sterbedekking anders dan een heldere ster en ook zie ik zelden waarnemingen van de kleine planeten langskomen. Deepsky waarnemen en fotograferen is waar de meeste mensen zich mee bezighouden. Als het om concrete dingen gaat, mis ik de maankaart nog steeds. Iets over telescoopkeuze zou er ook nog wel bijpassen. De info over verduisteringen mag wel iets uitgebreider. Maar de hoeveelheid informatie die erin staat is zeker nog wel actueel en geeft een hoop basiskennis.

Commentaar

Wat ook erg belangrijk is, is informatie m.b.t. actuele kometen en hun banen.
              Het beste zou natuurlijk zijn: een sterrengids, in de vorm van een actuele website, zoals bijvoorbeeld hemel.waarnemen.com.
              Misschien dat die nog in een handige app gegoten kan worden voor de iPad/Iphone/Android.
              Zoals hierboven beschreven is, ligt de focus op deepsky waarnemen, schetsen en fotograferen, alsmede planetair waarnemen, schetsen en fotograferen. Daar zou de focus naartoe moeten gaan.
              Door het forum een tijdje in de gaten te houden, krijg je aardig een idee, wat er speelt......
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

inhoud & relevantie

@patrickduis, @delphi46, @Slartibartfast: het klopt dat je informatie over hemelverschijnselen ook makkelijk, en actueler, van het Web kunt plukken, niet in de laatste plaats van http://hemel.waarnemen.com .
                @patrickduis: bij die site hoort een app."MijnHemel" door DDQ.nl

De Sterrengids lijkt nog wel in een behoefte te voorzien want wordt nog steeds verkocht. Ik denk dat de meerwaarde zit in de maandelijkse en jaarlijkse overzichten, zodat je kunt plannen; en de achtergrond-artikelen. Maar ik hoor nog graag wat anderen denken waarin een gedrukte jaarlijkse almanak nuttig kan zijn boven een website.

@reflector, @patrickduis: het klopt dat de aandacht van amateurs de afgelopen jaren meer verschoven is naar deep-sky en fotografie. Opmerkelijk daar de lichtvervuiling alleen maar erger is geworden; maar anderzijds zijn telescopen groter geworden en heeft de CCD alles zoveel beter gemaakt.
                Hoe dan ook, de Sterrengids gaat over voorspelbare verschijnselen, dus vooral over planeten (en Zon, Maan, planetoiden, planeetmaantjes, veranderlijke sterren, bedekkingen). Kometen zijn een probleem: voor periodieke kometen kunnen we voorspellingen doen, maar de meest spectaculaire komen plotseling tevoorschijn. Idem novae. We doen de berekeningen ruim een jaar van tevoren, en de Gids verschijnt in Sep./Oct. van het jaar ervoor, dus erg actueel kunnen we niet zijn. Dus actuele informatie over kometen en novae zul je toch van nieuwssites moeten halen.

@reflector: de maankaart is geloof ik jaarlijks een discussie-punt. Aangezien de Gids toch al tegen de 200 pagina's telt wordt hij niet meer opgenomen.

Wat betreft deepsky: in het verleden hebben we in de Gids wel aandacht besteed aan het "deepsky object van de maand". Tenslotte staan die dingen vastgeprikt aan de hemelbol en is dus voorpelbaar wanneer ze te zien zijn. Misschien kunnen we hieraan meer systematisch aandacht besteden, als er belangstelling voor is.

Tenslotte, herhaalde oproep voor wie dit leest en het nog niet heeft gedaan: graag de enquetes in de (3) andere threads invullen over wat er precies in de tabellen moet staan.

Tom

Commentaar

Noem het nostalgie, ik zal wel oud zijn in sommige hun ogen maar ik vind het nog steeds prettig dat ik een boekwerk in mijn handen heb, ik heb de sterrengids al meer dan 20 jaar en pieker er niet over om hem op te zeggen een boek neem je zo mee het digitale tijd perk heeft wat dat betreft toch zijn belemmeringen.

Ik heb gewoon ingevuld wat er gevraagd is en ik hoop dat de sterrengids er over 25 jaar nog steeds is.

Sidney
                  Last bewerkt door sidney; 08-11-12, 10:25.

Commentaar

Door de Sterrengids te kopen steun je het werk van stichting De Koepel. Dat is voor een aantal mensen een reden om de gids wel te kopen, ook al zijn er goedkopere alternatieven.

Blijft natuurlijk het feit dat de amateurastronomie constant veranderd en dat Sterrengids en de Koepel mee zal moeten blijven bewegen om relevant te blijven. Een van de trends is de steeds grotere aandacht voor het "toeristische" aspect van het kijken, en minder het wetenschappelijke aspect. Dus wel naar Jupiter kijken en schetsen, maar geen timingen meer van de doorgang van de GRS en andere details.

Er is ook een Citizen Science trend, (bijvoorbeeld Galaxy Zoo, Hanny's Voorwerp!), maar voorzover ik kan zien is daar in ieder geval in Nederland (Zenit) niet veel van te zien. De Belgische scene ken ik niet. Op Astroforum kom je het ook zelden tegen.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

De Belgische scene ken ik niet. Op Astroforum kom je het ook zelden tegen.
                      Foei! Er zitten heel erg veel Belgen (vlamingen) op het forum! Ik ben trouwens ook (bijna) een Belg, woon 5km van de Belgische grens vandaan.

Commentaar

Ik ben ondanks alle digitale gemakken groot liefhebber van papier. Ook wat betreft de sterrengids. Het zou leuk zijn als de sterrengids EN internet/digitaal elkaar de hand zouden schudden. Dat doen ze in Amerika en Duitsland al prima. Misschien samen eens wat proberen? (waarnemen.com + apps en ddq host ik zelf).
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                          Er is ook een Citizen Science trend, (bijvoorbeeld Galaxy Zoo, Hanny's Voorwerp!), maar voorzover ik kan zien is daar in ieder geval in Nederland (Zenit) niet veel van te zien.
                          Daar zou inderdaad wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden.
                          Op Planet Hunters zijn duizenden mensen actief, ook veel astro-leken, maar ik kwam er tot nu toe weinig Nederbelgische namen tegen. Er wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed, terwijl de BBC er vorig jaar een heel TV-programma aan wijdde. Er werd zogenaamd tijdens de uitzending een exoplaneet ontdekt.
                          Misschien een ideetje voor de Sterrengids?
                          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                            Foei! Er zitten heel erg veel Belgen (vlamingen) op het forum! Ik ben trouwens ook (bijna) een Belg, woon 5km van de Belgische grens vandaan.
                            Daarmee bedoel ik de Belgische Sterrenkundige verenigingen, de websites, de tijdschriften, de verkopers enz. Astroforum is een supra-nationale club.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Het digitale tijdperk heeft volgens mij de sterrengids ingehaald.
                              Helemaal mee eens. Ik heb de Sterrengids tot ergens in het begin van de jaren 2000, tot ruim halverwege de 90-er jaren zelfs nog intensief, gebruikt. Daarna kocht ik hem een paar jaar nog wel, maar las alleen nog een of twee artikelen. Later zelfs dat niet meer en toen heb ik hem opgezegd en geen moment gemist. ik vind het nu echt een concept uit lang vervlogen tijden.
                              Door de Sterrengids te kopen steun je het werk van stichting De Koepel.
                              Dat klopt, maar ik heb er moeite mee steun te verlenen via iets wat ik achterhaald vind. Net als NOP houd ik best ook van 'papier', maar ik moet het dan wel inhoudelijk zinnig vinden.
                              Ik denk dat de meerwaarde zit in de maandelijkse en jaarlijkse overzichten
                              Tegenwoordig kun je volgens mij met elk planetariumprogramma alles plannen wat via de sterrengids kan en ook nog gedetailleerder en meer van toepassing op je eigen situatie dan de Sterrengids doet en ooit zal kunnen doen.
                              Wat betreft deepsky: in het verleden hebben we in de Gids wel aandacht besteed aan het "deepsky object van de maand".
                              Daar zou Zenit zich dan veel beter voor lenen.
                              Jan
                              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
                              X