Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Team iSpex wint de finale van de Academische Jaarprijs 2012!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Team iSpex wint de finale van de Academische Jaarprijs 2012!

Het kan je bijna niet ontgaan: het team van de Universiteit Leiden (Sterrenkunde) heeft de finale van de Academische Jaarprijs gewonnen met iSpex. Technologie die is ontwikkeld door Nederlandse sterrenkundigen wordt ingezet om fijnstof te meten. En dat meten dat kun je zelf gaan doen met een gratis opzetstukje en een door mij ontwikkelde app die je over een tijdje gratis kunt gaan downloaden.
    Zie ook www.ispex.nl

Wil je weten hoe het werkt?
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Nop; 25-10-12, 15:26.
    20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Gefeliciteerd hoor!
    Mooi innovatief project.
    Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Inderdaad, ik hoorde het op Radio 1 vanochtend! Geweldig gedaan!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi!
        Nu nog een gratis opzetstukje om lichtvervuiling in kaart te brengen
        Ook een kwestie van golflengten (zie foto).
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Daar zit ik inderdaad aan te denken. Een kleine SQM meter voor je smartphone.

Commentaar

Ok, ok mensen,

Ik hoorde dat de prijs voor dit staaltje van "citizen science" is bekroond. Volgens mij is dit een enorm krachtig concept om tegen aanvaardbare kosten in korte tijd aan heel veel data te komen!!!! Te gek gewoon!!! NOP gefeliciteerd!!!!!!! En ook jouw team!!!!

Trots zijn mag!!!!

Kan je vertellen hoe dit is verlopen, en hoe het team is georganiseerd?
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Fantastisch! Zo moet wetenschap ook zijn, voor de gewone man/vrouw en eenvoudig te doen! Echt petje af!

Kan ik me alvast inschrijven voor de SQM meter?
              Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
              TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

@Nop: Geweldig, ik wil meedoen! Alleen ik heb een Android, komt daar ook een app voor??
                Zo niet wat zijn dan de mogelijkheden om dit toch geregeld te krijgen? Ik ben als Java ontwikkelaar eventueel wel ge´nteresseerd om daar een steentje (lees code) aan bij te dragen!
                Voor jullie betekent dat een verdubbeling van het aantal potentiele deelnemers in NL.
                skystaring.wordpress.com

Commentaar

Dank voor de reacties!

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
                  Kan je vertellen hoe dit is verlopen, en hoe het team is georganiseerd?
                  Ongeveer een jaar geleden ben ik benaderd door Frans Snik (Leiden) of ik de app wilde ontwikkelen. Dit naar aanleiding van een eerdere app (gebaseerd op eenzelfde principe die ik gemaakt had voor de Venusovergang. Ik sprong natuurlijk een gat in de lucht en heb volmondig ja gezegd. Het team bestaat oa uit Leidse sterrenkundigen / KNMI / RIVM en ondergetekende. Andre Kuipers is officieel ambassadeur.
                  Dergelijke citizen science projecten wil ik best vaker doen!
                  Aan android wordt ook gedacht, maar dit is wat lastiger omdat er veel verschillende typen camera's voor handen zijn en de hardware nog niet voor handen is.

Commentaar

Gefeliciteerd!!!

Nog een beetje achtergrondinformatie: iSpex werkt op hetzelfde principe als Spex (vandaar ook de naam), maar dan in een eenvoudige en goedkope versie. Spex wordt ontwikkeld om vanuit de ruimte met behulp van polarisatiegevoelige spectroscopie onder meerdere kijkrichtingen een heel goed beeld te krijgen van fijn stof in de atmosfeer.

Dus het idee van iSpex sluit daar meer dan uitstekend bij aan. Een welverdiende prijs!

Commentaar

Het opzetstukje voor de iPhone 4/4S/5 is vanaf vandaag te bestellen voor 2,50euro.

http://www.longfonds.nl/meet-fijnstof-met-je-iphone
                      Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Op tweakers schrijven ze ook over iSpex.

@Nop, gefeliciteerd!! Je hebt Tweakers gehaald!!
                        The Big Bang is fun

Commentaar

De iSPEX app is nu gratis beschikbaar voor iPhone 4 en hoger in de appstore. Oja, en deze staat sinds vandaag op nr 1 (educatie).
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Een kroon op je werk!!!

Op tweakers: http://tweakers.net/nieuws/99265/ned...is-succes.html

En een iets mindere kroon op de telegraaf: http://www.telegraaf.nl/digitaal/232...had_nut__.html

Top Nop!!
                            Last bewerkt door MoreLinux; 27-10-14, 12:57.
                            The Big Bang is fun

Commentaar

Haha, dank je wel Hay! Ik heb alleen de app + database gebouwd, dus alle eer komt toe aan het team van Frans Snik. Erg mooi om te zien dat het technisch allemaal werkt. Ik wist al een tijdje van het succes, maar ze hebben nog even gewacht met het naar buiten brengen. Cool.

Commentaar

Werken...
                              X