Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Phosphine op Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Phosphine op Venus

De meesten van jullie zullen het wel gelezen hebben ondertussen. Er is Phosphine op Venus ontdekt (er is al een topic over gemaakt binnen het RSS feed subforum, maar daar mag ik niet op reageren).

Phosphine is een molecuul waarvan op rotsachtige planeten geen goede redenen zijn om voor te komen. Er lijken geen natuurlijke processen te zijn die phosphine aanmaken in de mate die nu ontdekt is op Venus. Sommige mensen vatten dit op als een teken van (bacterieel) leven op Venus. Er zijn echter nog wel wat andere verklaringen mogelijk, hoewel volgens (niet betrokken) experts het onderzoek zeer degelijk is uitgevoerd bestaat de kans dat er fouten zijn gemaakt.

Onderstaand artikel geeft wat mij betreft ook mooi inzicht in dit verhaal:
    https://www.planetary.org/articles/v...e-biosignature

Maar stel je voor wat het zou betekenen voor de mensheid als er daadwerkelijk leven wordt ontdekt op een andere planeet. Zelfs al is het bacterieel leven. Tot het moment dat er bevestigd is dat er leven voorkomt op andere planeten dan de aarde kunnen we nog denken dat we de enige zijn. Dat we uniek zijn. Het verschil in denken is misschien wel groter dan de overstap van het geocentrische model naar het heliocentrische model.

Wat denken jullie? Is dit een teken van leven op een andere planeet? Eerst zien dan geloven? En wat als het inderdaad leven is, hoe verandert dat ons beeld op het universum?

Ja inderdaad. Zie ook dit andere topic op dit forum:

https://www.astroforum.nl/forum/medi...ken-rond-venus
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ja, de reden dat ik hier dit topic heb aangemaakt is omdat ik op dat andere topic niet mag reageren. Het lijkt er op dat alleen moderators in dat subforum mogen reageren :-). Bedankt voor het linken, dat was ik even vergeten.

Commentaar

De gehele persconferentie.
        "SQM is nothing, transparency is everything"

Commentaar

Wat is waarschijnlijker? Dat fosfine gemaakt wordt door een onbekend anorganisch proces, waarvan we al andere voorbeelden (andere processen) hebben gevonden op andere planeten?

Of door een levend wezen, waarvan we nog geen enkel voorkomen hebben gevonden behalve op Aarde?

mij lijkt de eerste mogelijkheid een stuk waarschijnlijker.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Er is wat dat betreft nog zoveel dat we moeten leren. Uiteindelijk maakt het voor mij niet zo veel uit of nu duidelijk wordt of de fosfine door een (onbekend) anorganisch proces wordt gemaakt, of door een organisch proces. Uiteindelijk leveren beide een toename in de wetenschappelijke kennis op.

Nu zou het wel ontzettend gaaf zijn naar mijn mening als het door een organisme wordt aangemaakt, omdat dit een vraag beantwoord die veel meer mensen zich ergens in hun leven wel eens stellen, namelijk 'zijn we alleen?'. Er zijn een stuk minder mensen die zich afvragen op welke anorganische manieren fosfine kan worden gevormd. Hoewel dat een minder indrukwekkend antwoord zal zijn, is het inderdaad een waarschijnlijker antwoord.

Overigens denk ik wel dat het nog jaren kan duren voordat er een eensluidend antwoord op deze vraag komt. Zonder daadwerkelijk weer een missie naar Venus te organiseren is het volgens mij lastig om bewijs te leveren welk van de twee mogelijkheden de ware is.

Commentaar

En stel dat er inderdaad 'leven' op Venus wordt gevonden, maar dan blijkt dat die organismen zijn meegereisd met de expedities van destijds naar Venus en daar dan zijn beginnen reproduceren... Nog altijd zeer interessant, maar wel een domper op het feestje.
              Ik las eens dat dit een groot 'issue' is waar veel angst voor bestaat, zeker omdat er op dit moment blijkbaar geen internationele regels zijn om dit te controleren.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Interp..._contamination
              Ik las het inderdaad vorig jaar na de 'Beresheet' crash op de maan. De Israeli's zouden hier erg onvoorzichtig mee omgesprongen zijn.
              Last bewerkt door SereN; 16-09-20, 15:26.
              Celestron C11, 280mm, f/10 on CGEM | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

De casus van meeliftende organismen is in de paper van de onderzoekers zelf ook besproken. Zij geven aan dat het er een kans bestaat dat dit is gebeurd, maar de hoeveelheden fosfine zijn dusdanig hoog dat het niet waarschijnlijk is dat van aarde afkomstige organismen daar de oorzaak van zijn.

Mocht aangetoond worden dat er leven is, is het natuurlijk wel belangrijk dat 100% uit te sluiten omdat je anders nog steeds niet weet of leven in afgezonderde situaties kan ontstaan. Je weet dan alleen maar dat leven op verschillende plaatsen voor kan komen.

Commentaar

Ik heb begrepen dat we ook niet goed weten hoe die Aardse bacterien fosfine maken. Dat er op Aarde bacterien zijn die het lijken te kunnen zou voldoende reden zijn voor de pers om dit een mogelijk teken van leven te noemen.

Het is enorm interessant om ergens anders leven te vinden, maar dit is wensdenken op een bedje van clickbait.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Belangwekkende ontdekking, maar er is wel op gewezen dat er een behoorlijk complexe data-analyse voor nodig
                    is geweest om dat fosfine aan te tonen. Sommigen beweren dat die analyse incorrect kan zijn geweest (en de
                    detectie van fosfine dus onjuist). Onafhankelijke bevestiging lijkt me daarom wel prettig.

Ik ben uiteraard geen expert, maar wat ik wel opvallend vind is dat we al heel wat ruimtesondes door de Venusat-
                    mosfeer hebben gestuurd die chemische samenstelling hebben gemeten maar (blijkbaar?) nooit fosfine hebben
                    gevonden. Zo hadden volgens Wikipedia de Russische Venera's (jaren 60-80) en de Pionier Venus (1978) appa-
                    ratuur aan boord om chemische samenstelling van de atmosfeer te meten. Wellicht dat de diverse orbiters en flyby
                    missies dat ook hadden kunnen meten (heb ik niet uitgezocht, maar lijkt me aannemelijk).

Daarmee zeg ik niet dat de metingen fout zijn, maar wel dat ik vragen heb. Intrigrerend is het evenwel zeker.

Commentaar

Origineel geplaatst door GeorgeS Bekijk bericht
                      Belangwekkende ontdekking, maar er is wel op gewezen dat er een behoorlijk complexe data-analyse voor nodig
                      is geweest om dat fosfine aan te tonen. Sommigen beweren dat die analyse incorrect kan zijn geweest (en de
                      detectie van fosfine dus onjuist). Onafhankelijke bevestiging lijkt me daarom wel prettig.

Ik ben uiteraard geen expert, maar wat ik wel opvallend vind is dat we al heel wat ruimtesondes door de Venusat-
                      mosfeer hebben gestuurd die chemische samenstelling hebben gemeten maar (blijkbaar?) nooit fosfine hebben
                      gevonden. Zo hadden volgens Wikipedia de Russische Venera's (jaren 60-80) en de Pionier Venus (1978) appa-
                      ratuur aan boord om chemische samenstelling van de atmosfeer te meten. Wellicht dat de diverse orbiters en flyby
                      missies dat ook hadden kunnen meten (heb ik niet uitgezocht, maar lijkt me aannemelijk).

Daarmee zeg ik niet dat de metingen fout zijn, maar wel dat ik vragen heb. Intrigrerend is het evenwel zeker.
                      Aanvulling: ik lees net op wikipedia onder https://en.wikipedia.org/wiki/BepiColombo dat de BepiColombo sonde onderweg
                      naar Mercurius op 15 okt. Venus zal aandoen. Deze sonde zou in staat kunnen zijn om fosfine direct te meten. Maar de
                      gevoeligheid van het betreffende apparaat is mogelijk niet voldoende (zo leid ik af uit wat daar staat). Spannend dus!

Commentaar

Werken...
                      X