Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nicole Scherzinger campaigned tegen TMT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is er dan slecht aan het argument dat het hun heilige berg is? Dat hun berg heilig is lijkt me zelfs triviaal te bewijzen. Gewoon vragen is voldoende. "Is die berg heilig, ja of nee?"
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Oké. En heilig betekent dan “door god uitgekozen” en een bijzondere plek.
      Maar als ik nou zeg dat ík die plek bijzonder vind. Omdat ik dat vind. Is dat dan net zo’’n sterk argument?
      Want ik besta. Dat de betreffende god daadwerkelijk bestaat, en dus überhaupt iets kan zeggen over een plek, is niet te bewijzen.
      Daarom is ‘de plek is heilig’ geen sterk argument. Als we willekeurige claims als argument accepteren aan is het hek van de dam. Oh wacht, dat was het al eens in onze geschiedenis.
      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
        Wat is er dan slecht aan het argument dat het hun heilige berg is? Dat hun berg heilig is lijkt me zelfs triviaal te bewijzen. Gewoon vragen is voldoende. "Is die berg heilig, ja of nee?"
        Ik vind dat heel België heilig is, en er dus op heel het grondgebied een onmiddellijke betonstop moet komen, want God wilt het. Voilà, weer een politiek probleem in Vlaanderen van de baan ;-).

Even serieus: men moet de lokale bevolking inderdaad in de mate van het mogelijke tegemoetkomen, en dan mogen zij inderdaad zelf bepalen wat hen stoort. Maar dat betekent nog niet dat men het niet moet afwegen tegen andere belangen.

Als Hawaii onafhankelijk zou zijn zou die vraag zich niet stellen -- als je niet wilt dat een vreemde mogendheid iets komt bouwen dan is dat zo--, maar het is en blijft één van de staten van de VS, en daar horen ook plichten bij.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
          men moet de lokale bevolking inderdaad in de mate van het mogelijke tegemoetkomen, en dan mogen zij inderdaad zelf bepalen wat hen stoort.
          Om dit aan te vullen, Gerard Kuiper deed dit al toen hij daar begon door de hoogste top ongemoeid te laten vanwege de gevoelens van de lokale bevolking, en hij nam daarom genoegen met de één na hoogste top.

Commentaar

sixela

Ik krijg uit de geschiedenis van Hawaii niet de indruk dat de aansluiting met de VS het resultaat was van de wens van de oorspronkelijke bevolking. Je kan natuurlijk beargumenteren dat het dwingen van de oorspronkelijke bevolking tot samenwerking impliceert dat ze daarna ook maar alles moeten pikken. The strong take what they can, the weak suffer what they must, dat idee.

Commentaar

Als je de heilige plaatsen van originele bewoners platwalst omdat je er je speeltje wilt zetten, riekt dat naar onderdrukking. De regering van de VS heeft daar niet zoveel moeite mee maar bijvoorbeeld heel veel professionele astronomen wel. Niet heel goeie PR lijkt me.
              Spuit 9 op zijn minst...
              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

https://www.civilbeat.org/2019/08/ci...-love-for-ige/
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Opmerkelijk dat vooral de Hispanics tegen zijn, meer dan de natives.

Commentaar

Dat heeft denk ik ook wel te maken met het huidige hoofd van de federale regering...

Commentaar

sixela : ja, dat klinkt aannemelijk...

Commentaar

Oetie, de heilige plaatsen van de oorspronkelijke bewoners worden juist NIET platgewalst ...
                        Het gaat vooral om begraafplaatsen van de elite van de oorspronkelijke bevolking (hoe hoger je begraven ligt, hoe rijker je was). Die blijven er gewoon.

Dat er heel veel professionele astronomen zo over zouden denken klopt niet ... en zoals Sixela liet zien is ook de meerderheid van de bevolking voor de bouw van de TMT. Hoe Ige is omgegaan met het project is eerder een probleem, lijkt het.

Commentaar

In de poll wordt onderscheid gemaakt tussen de oorspronkelijke bevolking en de latere import. Bij de oorspronkelijke bevolking hangt het erom, bij de import is de meerderheid voor.

Het is makkelijk dingen bouwen op andermans heilige plaatsen, is dan de conclusie.

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
                            Oetie, de heilige plaatsen van de oorspronkelijke bewoners worden juist NIET platgewalst ...
                            Dat is ook zo, en dan is er een harde kern die vindt dat de hele berg maar heilig moet verklaard worden -- niet dat er echt een theologische reden is (het gaat om een animistisch geloof zonder echte "centrale overheid"), of een reden om aan te nemen dat de Hawaiiaanse goden het erg vinden dat er op de berg telescopen zijn. Er is daar een hoog gehalte aan "gut feeling" en een flink sausje NIMBY (want vele protesteerders hechten ook niet het minste geloof aan de animistische traditie, al zien ze het als een waardevolle cultureel gegeven) en zelfs wat "Yankee go home".

De staat Hawaii heeft trouwens wetten voor dat soort disputen, en over de TMT is onlangs door het hooggerechtshof van Hawaii een uitspraak gedaan (die de bouw van de TMT op groen zette). Maar daar leggen de mensen die protesteren zich niet bij neer.

Maar bon, het gaat niet om de TMT zelf; het TMT is gewoon een symbool van de koloniale overheersing en het koloniale verleden waartegen men zich verzet, en zelfs van de spanningen tussen de afstammelingen van de originele bewoners wier cultuur gemarginaliseerd is door de vele inwijkelingen. Tja, je moet toch iets gebruiken als je geen Zwarte Pieten met een reukje hebt ;-).

En aangezien het om een symbolisch dossier ging heeft de gouverneur inderdaad de zaken slecht aangepakt door olie op het vuur te gooien en te polariseren, in plaats de boel te desescaleren. Als de mensen vinden dat ze geen gehoor vinden bij de overheid, moet je niet proberen van die mensen de mond te snoeren en iets door de strot te rammen.

Commentaar

Ook religies die wel een "centrale overheid" hebben zijn niet statisch. En dan blijf je natuurlijk de goddelijke inspiratie houden, de profeten, de hervormers. Waarom die voor de ene religie wel geaccepteerd en voor de andere niet?

Commentaar

Ik heb geen antwoord op je vraag Sander. En volgens mij moeten alle geloven inderdaad wel gelijk behandeld worden. Acceptatie vind ik persoonlijk altijd al veelgevraagd. Namelijk, je mening moet je onderbouwen met goede argumenten. Dat de plek voor een bevolking heilig (ik lees dan ‘bijzonder’) is kan een argument zijn maar dan kunnen er ook zwaarwegender tegenargumenten zijn. En een argument dat de berg heilig is omdat 1 van de vele goden dat zegt is voor veel mensen géén argument. Vandaar denk ik ook de ophef omdat de protesteerders in de minderheid zijn en dat is natuurlijk wel frustrerend voor ze.
                                Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Werken...
                                X