Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nicole Scherzinger campaigned tegen TMT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nicole Scherzinger campaigned tegen TMT

Tja, de yanks lopen gouden kans mis ook om een joekel van telescoop op Antarctica te bouwen. Waarom dat met alle geweld op een heilige berg (begraafplaats) in Hawaii moet, vraag ik me al jaren af. Vermoed dat degenen die die besluiten namen niet staan te springen om mee te doen aan IQ-tests Nu is op facebook pagina van Nicole Scherzinger dus ex-supermodel en ex-miss Asia en ex pussycat doll en popster Nicole Scherzinger begonnen te campaignen. Screenshots uploaden lukt hier helaas niet. https://www.facebook.com/nicolescherzinger

Tsja. Als zij al meedoen, dan komt het apparaat zeker op ORM te La Palma. Mooi.

Commentaar

Ik weet niet hoe de yanks beslissingen nemen. Op sommige vlakken doen ze 't stevig beter dan Europa - maar op andere vlakken - vooral waar er luxekeuzes zijn - daar laten ze soms de bal wel enorm liggen. Als we kijken hoe de See You feitelijk iedereen kan overrulen in yankeestan dan is dat wel scary. Heb dat aan den lijve al ondervonden. Helaas is enige logische predictie dat ze doen wat ze daar al 200 jaar lang doen. Dat is swallow the criticism. Ignore it. En als iemand lastig blijft dan krijgt ze of een vliegtuigongeluk, of wordt op andere manier onschadelijk gemaakt. Misschien heeft ze wel een schoenenfetisj bijvoorbeeld die 't slecht doet in de media. Dat is hoe ze feitelijk gesproken fungeren.

Commentaar

Hier komen een hoop bizarre uitspraken voorbij ....

De keuze voor Maunakea is een hele logische: het is duidelijk de beste plek (wetenschappelijk en economisch gezien) op eigen grondgebied om zo'n telescoop neer te zetten. En er is zorgvuldig gekozen voor een plek die geen begraafplaats verstoort - de telescoop word niet zomaar ergens neergezet.

Antarctica is veel te duur ...
        Last bewerkt door sixela; 21-08-19, 14:06.

Commentaar

Natuurlijk is de gekozen plek een hele goede plek vanuit functioneel opzicht gezien. Verder is het prestigieus. Ze bouwen niet de grootste telescoop, maar misschien bouwen ze 'm wel sneller en belangrijker: hoger op een berg. Namelijk 4 kilometer hoog begreep ik. Maar sociaal is het hele slechte keuze. De berg is wel degelijk heilig bij de inheemse bevolking en een begraafplek historisch. In Nederland was het plan dus al in vroegtijdig stadium afgekapt om die reden door de politiek. Wat betreft prijzen. Je moet realistisch zijn dat toekomstige telescopen bouwen gewoon veel duurder wordt dan het in 't verleden was. Musk is nonstop aan lobbien om bemand naar Mars te gaan. Het meest zotte plan ooit. Maar ja dan is hij wel biljonair (een biljoen is 1000 miljard in 't Nederlands en in 't Engels is dat een trillion welke dus 1000 billion is). We snappe ndat zijn kolonie idee alleen aanslaat bij hollywood. Obama had hij al zo gek. Trump zei 'nee' tegen dat plan van bemand naar Mars gaan maar zei dan wel weer ja tegen: "dan gaan we naar de maan" onder het motto het is goedkoper vermoed ik. Nu lijkt me bemand naar de maan gaan ook niet zo'n slim idee - al is het stuk goedkoper. We praten dan wel over de prijs van 1 telescoop - waar je 'm ook neerzet. Die yanks willen 'm natuurlijk hoger neerzetten dan e-elt - want TMT moet natuurlijk wel kwalitatief beter zijn - dat had namelijk voor de Kecks ook veel succes. Dat is ook de reden dat ik vermoed dat ze gewoon als echte boeren doorgaan met het plan uitvoeren. Zo werken ze op alle projecten. Maar houd in de gaten dat de upscaling van die telescopen ook gewoon simpelweg betekent dat het allemaal veel duurder wordt. Dat is ook niet erg. Dat is overal het geval op de planeet. Dat betekent juist dat zo'n wetenschap een stuk professioneler is geworden - namelijk dat er niet al te veel cheap fruit meer is wat tegen een habbekrats gebouwd kan worden. Wel wat anders dan de AI waar ik uit kom, waar in de jaren 90 een testje doen van paar uurtjes waar 2SD al heel wat gevonden werd en waar elke onderzoeker een nieuwe theorie lanceerde zonder ooit 1 experimentje gedaan te hebben zelf noch kennis genomen te hebben van zulke experimenten - 99% van al die onderzoeken kon je gelijk verbranden omdat het neerkwam op het knullig tunen van een paar fixed tabelletjes en dan claimen dat het slim was Ondertussen weten we dat je met AI software alleen verderkomt als je 99.999999% zekerheid hebt - en de enige discussie is dan HOEVEEL 9's het zijn - maar het zijn er meer dan 4 met zekerheid. Het wordt dus volwassener - maar daarbij hoort dan ook een prijskaartje - wat nog steeds goedkoop is - maar stukken meer nen vooral complexer dan 't was. Als je van afstandje kijkt naar astronomie - dan is dat heel professioneel geworden - zeg ik vanuit lekenkennis gezien. Daar hoort gewoon een enorm prijskaartje bij. Waar je ook gaat bouwen. E-elt ver boven de 1.5 miljard begrijp ik en TMT ver boven de miljard dollar. Wat natuurlijk enorm gaat oplopen bij TMT gezien bovenstaande. Hangt ervan af hoe serieus Nicole haar protest doorzet. Veel popsterren zijn heel goed in even medeleven tonen en dan hop they move on. We zullen zien...

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
            Tsja. Als zij al meedoen, dan komt het apparaat zeker op ORM te La Palma. Mooi.
            Zelfs als de yanks het project zouden verplaatsen - waar ik niet op reken - dan zou La Palma voor hen afvallen om 2 redenen. Reden 1 is dat het in de EU is. Reden 2 is de belangrijkste: niet hoog genoeg. Ik vermoed dat ze echt op 4 kilometer hoogte willen zitten. In elk geval hoger dan E-Elt. Die 2 voorwaardes zullen, zo vermoed ik, niet onderhandelbaar zijn voor enig politicus in USA - en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Zelf weet ik totaal niet in hoeverre er verschil zit tussen 2 versus 3 of 4 kilometer. Reden 3 kan ik zelf niet inschatten. Dat is dat de EU zelf in Chili bouwt. Op grond van de eerste 2 redenen: probeer dan eens niet op een heilige berg in Hawaii te bouwen... ...het ding moet en zal op 1 of andere manier uniek en prestigieuzer zijn dan e-elt. Zelf vind ik dat totaal niet boeiend welke van de 2 beter of groter of kwalitatief beter is. Als er maar boeiende nieuwe ontdekkingen gedaan worden. Maar voor de grote landen is dit absoluut kritiek. Dat is net zo kritiek voor een Indische ambtenaar (iets hoger in 't echolon) tegenwoordig als het is voor een yank. Ze zijn de toekomstige of huidige leaders of the free world.

Commentaar

In het Nederlands is Musk een miljardair. Hij heeft niet 1000x zoveel geld als een Nederlandse miljardair zou hebben, net zomin als de rest van de Amerikaanse miljardairs.

Je politieke redenaties lijken me geen hout te snijden, maar daar het politiek is is het niet echt een discussie-onderwerp op dit forum. Verder, local politics is for locals. Als ze in Hawaii om wat voor lokale reden dan ook geen telescoop op de lokale berg willen hebben is dat hun zaak. Wij zijn geen partij.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een billion is in het Amerikaans 1000 mijoen oftwel een miljard.
                And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Ik kan aan de teksten van 'diepchess' geen touw vastknopen, die ook nog eens vol met fouten zitten ... nog van de bizarre politieke uitspraken afgezien (waarvan veel gebaseerd op misverstanden: nogmaals, er wordt NIET op of bij een begraafplaats gebouwd).

Ik ga dat dus ook maar niet proberen.

Commentaar

Onpopulaire mening: je kunt je afvragen in hoeverre je rekening moet houden met elk sprookje waar elke cultuur nog in gelooft. Die berg ís niet heilig. Dat vinden de locals. Volgens mij is er een keurige locatie gekozen.
                    Ik hoop de dag mee te maken dat we zonder die bovennatuurlijke flauwekul verder kunnen. Helaas zakt de wereld geloof ik eerst nog even af in nieuwe religieuze ‘dark ages’.
                    Maar goed, zoals hierboven al gezegd kunnen wij er niet veel mee en mss is dat wel goed want als ik het voor het zeggen had stond die telescoop er uiteindeljk gewoon.
                    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Je bent niet alleen in je mening!
                      And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Het is hun berg. Wat ze daarop willen hebben is aan hen.
                        Zodra je vind dat anderen iets niet mogen geloven en daarom gedwongen mogen worden ben je een tiran.

Commentaar

svdwal Volgens mij worden de Hawaiianen niet gedwongen ergens anders in te geloven. Daarnaast, als je in zaken gelooft waar geen bewijs voor is en daarmee beleid tegenhoudt dat op feiten is gebaseerd, ben je fout bezig, niet andersom. Zo goed als niets is zo zwart-wit natuurlijk, maar de bouw van een telescoop als de TMT op 's werelds meest geschikte plek tegenhouden omdat de berg "heilig" is, is anno 2019 onzin. Als ze andere argumenten kunnen aanvoeren om de bouw tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld oude grafplekken en het verpesten van het natuurschoon, is er ruimte voor discussie. En dan kan het toch gebeuren dat men besluit om de telescoop te bouwen. Er staan er namelijk al een stuk of 10 als ik me niet vergis. Net zoals je in Nederland en elk ander land je huis moet verkopen als er een snelweg op jouw grond wordt aangelegd.
                          Het zou in de VS natuurlijk wel een ander verhaal zijn als het om de één of andere reden naast een christelijk heiligdom gebouwd zou moeten worden, maar dat is een ander verhaal.

Commentaar

Het gaat om het irrelevant verklaren van voor jouw moverende redenen. Ofwel, je doet er niet toe. Je mag alleen de officieel goedgekeurde dingen vinden.

Als dat geen dwingelandij is bestaat het begrip Niet.

dan over het algemeen belang versus het particuliere belang. Ik zie niet wat het algemene belang is dat die scoop alleen maar daar kan staan, en nergens anders. Bijsnelwegen is het algemene belang veel duidelijker aanwezig. Er gaatniemand dood als die scoop daar niet staat.

verder is de kennis die ermee opgedaan wordt niet aanwijsbaar direct van groot algemeen belang. We weten misschien iets beter hoe zaken heel ver weg gegaan zouden kunnen zijn, maar dat is dan het enige. Met wat we ontdekken gaan we binnen afzienbare tijd niets nuttigs doen. Je zou makkelijk kunnen wachten op een nieuwe hoge berg over een paar miljoen jaar en daar dat ding opzetten. Voor wat je ermee gaat zien maakt dat geen bal uit, want miljarden jaren ver weg.

Commentaar

Ik zeg niet dat we tiranniek moeten wezen. Ik verwacht gewoonweg goede argumenten en ‘omdat <vul god naar keuze in> dat zo wil’ is volgens weinig posities een sterk argument. Natuurlijk hou je verder rekening met elkaar, maar die verwachting mag je in geval van deze telescoop ook verwachten van Nicole en haar kompanen.
                              Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Werken...
                              X