Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Correspondent over de vraag of we terug moeten naar de Maan of niet.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Correspondent over de vraag of we terug moeten naar de Maan of niet.

Zie

https://decorrespondent.nl/9644/de-m...85484-a79160d9

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Interessant, bedankt voor het delen! Ik ben eigenlijk helemaal niet zo thuis in de ruimtevaart, ik weet niet waarom. Ik vind een raketlancering leuk hoor, maar ik merk dat ik een stuk minder warm loop voor raketten en (bijv) marslanders dan voor vage pluisjes.

Ik weet wel dat er allerlei ruimtevaart-clubs zijn voor mensen die dat andersom hebben, en ik vraag me af of in die groepen niet ook dat soort vragen gesteld worden. Want inderdaad: wat moeten we daar dan? He3 oogsten is nog tot daaraan toe, maar als de technologie om het te gebruiken nog niet bestaat zit je in een soort van duivels kip-ei-verhaal. Want het is allemaal reteduur en we hebben nog wat kleine dingetjes te regelen thuis, die mensen ook allemaal te duur vinden *kuche* klimaatverandering *kuchekuch*.

En dan hebben we het nog niet eens over regelgeving. Reibaldi heeft het heel optimistisch over internationale samenwerking, maar is daar hoop op, in het huidige politieke klimaat? Ik ben het wel helemaal met hem eens dat er internationale afspraken gemaakt moeten worden. Laatst was er nog een zooitje paniek over die satellieten van Musk waar er duizenden van zouden komen, en dan was er nog die Russische club die reclame wilde gaan maken met lichtschermen in de ruimte. Maar ik ben pessimistisch.

Toevallig volg ik op mijn moestuin-insta iemand die net gepromoveerd is op 'space law'. Er wordt dus wel over nagedacht. Ik zou graag haar dissertatie (proberen te) lezen maar kan het zo gauw niet vinden. Ze gaf wel aan dat ze een boek gaat uitgeven, misschien is het daarom. Het maakt me wel benieuwd naar hoe ver dat veld nou eigenlijk is, en hoeveel invloed het heeft.

Wat vind je eigenlijk zelf, Wouter?
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ondanks het feit dat ik bij ESA werk ben ik zelf ook helemaal niet zo'n ruimtevaart-deskundige. Ik vind de ruimte interessant maar meer vanuit astronomisch oogpunt. En dan liefst nog extra-galactisch ook

Maar dat neemt niet weg dat ik me ook zorgen maak. Er is een soort van internationale afspraak dat geen land de Noord- en Zuipool mag claimen en dat rammelt al aan alle kanten. En zoals je al schrijft zijn die afspraken er niet of nauwelijks over de ruimte rondom de aarde laat staan over andere objecten in het zonnestelsel. Ik heb er ook een hard hoofd in dat die regelgeving er gaat komen maar ik laat me graag aangenaam verrassen natuurlijk!

Ik heb het artikel niet alleen hier gedeeld omdat het ons interessegebied raakt maar ook omdat ik graag de mening hierover hoor van diegenen die wat meer kaas van ruimtevaart hebben gegeten dan ik.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Als je vind dat de mensheid de ruimte in moet, dan is de Maan een logische stap. Veel minder zwaartekracht, en dat is handig.

Als je vind dat de mensheid niet de ruimte in moet, dan vind je ook dat we van de Maan moeten wegblijven. Zelfs wetenschappelijk onderzoek is dan al verdacht.

Gezien de kosten zullen het geen eenmanszaken zijn die de Maan gaan ontginnen. Een bedrijf met een groot budget en veel te doen wordt vanzelf een groot bedrijf.

Ik snap niet zo goed wat het doel van het artikel is. De discussie of de mensheid de ruimte in moet is al heel oud, en het enige verschil met eerdere artikelen zijn de huidige preoccupaties in plaats van die van de vorige generaties.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik ben het wel met Sander eens. Wat vertelt het verhaal in de Correspondent ons nu? Het blijft (voor mij tenminste) wat onduidelijk.

Commentaar

Werken...
          X