Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een kijkje in de fabriek van Leica in Portugal

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een kijkje in de fabriek van Leica in Portugal

Toevallig las ik ergens dat de Leica ASPH zoom uit Portugal komt. Na wat zoeken kwam ik tegen dat Leica vrij recent daar een nieuwe, grotere fabriek heeft neergezet. Hier een aardig artikel daarover, met veel foto's. Ik weet niet of het oculair daar nu ook in productie is, dat noemt men niet (niet zo gek, aannemelijk is dat het om veel kleinere aantallen gaat in vergelijking met andere producten), maar het is leuk om te lezen als je een algemene interesse hebt in optiek.

Leuk verhaaltje. Ik heb het met plezier gelezen.
    Ja hoor, in die Leica ASPH zoom van mij staat "Made in Portugal" gegraveerd. Ik weet ook niet of dat de oude of de nieuwe fabriek is.
    Last bewerkt door John Baars; 11-05-19, 12:33. Reden: typo
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Kan me voorstellen dat de fabricage van het oculair wat lijkt op die van een lens, zoals de foto's laten zien in het artikel. Voor een deel machinaal, voor een deel handwerk. Wat dat laatste betreft, tenminste één van de redenen dat Leica dit in Portugal doet is vanwege de relatief lage lonen in dat land, volgens het artikel. De zoom van Leica is best wat prijzig, als deze door Duitse handjes werd gemaakt zou het waarschijnlijk nog duurder zijn. Maar het is tenminste in Europa en niet in China, dat wel.

Commentaar

Werken...
      X