Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

The first-ever photo of a black hole is expected very soon

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

The first-ever photo of a black hole is expected very soon

Link: CNN

(CNN) It's been a great year so far for space fans, with a partial solar eclipse, super blood wolf moon eclipse, and a Venus and Jupiter conjunction wowing onlookers.
    Now there may be another exciting development to look forward to: the first ever photos of a black hole.
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80

Plaatje is hier al te zien: https://eventhorizontelescope.org/

Video met meer uitleg (voor de leek zoals mij ) https://youtu.be/S_GVbuddri8
    Last bewerkt door MGralike; 10-04-19, 22:33.
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Geweldig, wat leven we in een prachtige tijd.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik heb mijn afstudeerproject voor sterrenkunde in Leiden met de Very Large Array (VLA) in New Mexico gedaan. Toen ik daar in 1998 als student een paar weken rondliep hadden ze net de eerste very, very long baseline interferometrie met AustraliŽ gedaan. Dat was baanbrekend over zo'n enorme afstand. Nu, 20 jaar later, is dit het resultaat. Echt fenomenaal!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Geweldig! Dat ik dat nog mag meemaken op m'n ouwe dag... Vanavond maar eens even M 87 in het vizier nemen.
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Dankzij dat zwarte gat word ik weer helemaal de hobby ingezogen (lol hihi). En wat een prestatie van wereldformaat waar Nederlandse astronomen een prominente rol in spelen. Klasse en supergaaf.
            20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Heel mooi, misschien goed voor een Nobelprijs?

Commentaar

Misschien nuttig om het hier te noemen, twee video's op YT die e.e.a. uitleggen.
                Keuze uit een korte of een lange.

Commentaar

Werken...
                X