Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ik dook even in het 'Oumuamua is een alien spaceship-verhaal

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik dook even in het 'Oumuamua is een alien spaceship-verhaal

Vanmorgen kwam ik op twitter een tenenkrommend filmpje van de Telegraaf tegen:

https://www.telegraaf.nl/video/27671...ds-ruimteschip

Het gaat hier dus om 'Oumuamua, het vreemde object van buiten het zonnestelsel dat vorig jaar rond deze tijd een rondje deed door het zonnestelsel. In eerste instantie dacht ik 'Oud nepnieuws', maar omdat ik nieuws ook op andere plekken tegenkwam ben ik toch maar even op zoek gegaan naar de bron van deze nieuwe reeks berichten.

Het blijkt om dit artikel te gaan: https://arxiv.org/abs/1810.11490 waarin de onderzoekers daadwerkelijk serieus suggereren dat het om een ruimtevaartuig gaat. Ik heb eerlijk gezegd alleen de Abstract, Intro en samenvatting gelezen, maar hier is mijn uitleg:

Het object versnelde op een gegeven moment in haar baan, wat ze verklaren door stralingsdruk van de zon (er zijn andere verklaringen mogelijk). Echter.. Dat zou alleen maar kunnen als het object een extreem lage massa zou hebben, vergeleken met haar oppervlak, en daar komt dan dus de suggestie 'Hee het zou wel eens een lichtzeil kunnen zijn' vandaan.

Quote: "If radiation pressure is the accelerating force, then ‘Oumuamua represents a new class of thin interstellar material, either produced naturally,through a yet unknown process in the ISM or in proto-planetary disks, or of an artificial origin."

Dit is dus alleen maar een suggestie, als mogelijke verklaring voor een mogelijke verklaring van iets dat we niet snappen. Dus sorry jongens, je aluhoedje mag weer de kast in
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Abraham Loeb is wel degelijk een serieuze wetenschapper (ik ken hem vooral als kosmoloog, maar hij lijkt van alles interessant te vinden ....), en hij suggereert niet dat het om een (restant van) een ruimtevaartuig gaat, maar houd die mogelijkheid open en gaat daar dan aan rekenen. De kans lijkt me vrij klein, maar niet nul, dus het is de moeite waard er wat tijd aan te besteden.

Wat de telegraaf er dan van maakt ... tja. We worden hier niet geacht meningen te geven over niet-sterrenkundige zaken, dus dat doen ik dan ook maar niet.

Comment

Ik heb het paper even doorgelezen. In paragraaf 2.2 berekenen de auteurs voor een bepaalde vorm een massa van 470 kilogram. De vorm is een cirkel met een straal van minimaal 16 meter, hoe lager de albedo, hoe groter de cirkel.

Dat is een heel licht ruimteschip, als het er 1 is. Eerder een simpele drone dan een Starship Enterprise.

zelfs als het een echt lichtzeil is is het er niet zoeen als uit The Mote in Gods Eye van Niven en Pournell, en een stuwschep is het al helemaal niet.

of het grootste deel van het schip zit in de hyperruimte zoals bij Ian Bank's Culture schepen.
      What where the skies like when you were young?

Comment

Ach ja, Newton verdiepte zich in magie en Kepler trok horoscopen. Dus waarom zou een wetenschapper vandaag de dag ook niet even van het pad af mogen raken in zijn vrije tijd? Tabby's Star is alweer passé dus het werd weer tijd voor iets nieuws om over te speculeren. En de Telegraaf doet de rest :-)
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
        I'm thinking of painting myself blue | to make me look cooler than i actually do

Comment

Nou, ook CNN maakt er een mooi stukje van. https://edition.cnn.com/2018/11/06/h...ntl/index.html

Wel teleurstellend want de toon in het artikel is echt een stuk genuanceerder. Maar ja. Nuance is dood he.
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ja, erg interessant. Mooi dat een wetenschapper als hij daar aanwijzingen voor vindt mogelijkheden verkent die wellicht buiten de gebaande paden vallen. Het artikel verwijst overigens ook naar een interessant online artikel van Loeb over de (nieuwe?) discipline space archaeology naar aanleiding van de ontdekking van ‘Oumuamua en mogelijk andere interstellaire objecten als 2015 BZ509.
            Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Comment

Uit welke richting komt deze bezoeker? Lijkt me wel interessant mocht dit een ster zijn.
              Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Comment

Originally posted by Jefke View Post
                Uit welke richting komt deze bezoeker? Lijkt me wel interessant mocht dit een ster zijn.
                Uit de richting van waar Wega nu ongeveer staat. Het Max Plack Insitituut heeft een paar kandidaten uit de DR2 van Gaia kunnen destilleren.
                Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Comment

Originally posted by Krelisz View Post
                  Uit de richting van waar Wega nu ongeveer staat. Het Max Plack Insitituut heeft een paar kandidaten uit de DR2 van Gaia kunnen destilleren.
                  In het artikel "Plausible home stars of the interstellar object `Oumuamua found in Gaia DR2" (hier te downloaden) wordt een andere kandidaatster genoemd:
                  "The closest encounter is with the M2.5 dwarf HIP 3757 with encounter parameters tenc =-0:99 (90% CI -1:01 to -0:96) Myr, denc =0.60 (90% CI 0.53{0.67) pc, venc =24.7 (90% CI 24.1{25.2)kms-1".

De rode dwergster HIP 3757 staat in het sterrenbeeld Cetus, op 83 lichtjaar van ons zonnestelsel.
                  Als 'Oumuamua die dwergster passeerde op 0,60 parsec (=2 lichtjaar) noem ik dat nog niet een echt een "close encounter".

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Bij ons denken ze zelfs dat het buitenAARDS zou kunnen zijn. Ik ben er echter redelijk zeker van. Waar haal ik mijn Nobelprijs af?
                    Click image for larger version

Name:	5B9DDF4D-7D1B-412F-8E0B-DAB297FDFDB1.jpeg
Views:	1
Size:	179.7 KB
ID:	1399969
                    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Dat het van buiten het zonnestelsel komt, daar is wel degelijk bewijs van (of alleszins, dat is de meest economische hypothese die de observaties verklaart). Dat bekerent natuurlijk niet dat het een sonde is.

Dus dat artikel spant wel de kroon, want er klopt helemaal niets.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Mijn conclusie is dat die veelgebruikte "artist impression" eens danig bijgeschaaft mag worden.

Tot de vorm van een pannenkoek uiteraard, niét tot een ruimteschip

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                        Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

En voor die dichtheid, we hebben op aarde al veel lichtere materialen gemaakt.

Aerographene bijvoorbeeld aan 160g/m³

(OK dat is de recordhouder maar er zijn er nog die licht genoeg zijn)
                          Last edited by Skyscanner; 09-11-18, 09:14. Reason: typo "m²" gecorrigeerd; dichtheid is uiteraard in kubieke meter m³
                          Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                          Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Er is trouwens een manier om te kijken of dat ding intelligent aangestuurd is, en dat is kijken waar die nu naartoe gaat vliegen. Met een zonnezeil kan je een beetje bijsturen, zodat je beter de goede kant opvliegt.

Dus, waar gaat dat ding nu naartoe? Een paar miljoen jaar niets tegenkomen, of vrij vlot langs de volgende ster?
                            What where the skies like when you were young?

Comment

Originally posted by Eelco View Post
                              Abraham Loeb is wel degelijk een serieuze wetenschapper (ik ken hem vooral als kosmoloog, maar hij lijkt van alles interessant te vinden ....)
                              Alweer een paar jaar geleden heb ik 'ns iemand van de organisatie aangeschoten van de Blaauw-lezing, met de tip om Loeb naar Groningen te halen. Ik zou hem graag 'ns horen spreken. Komt misschien nog wel eens. Een andere wetenschapper die mij aardig lijkt voor de lezing is Charles Lineweaver, net als Loeb heeft ook hij een vrij brede belangstelling voor verschillende onderwerpen.

Comment

Working...
                              X