Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Einde wintertijd nabij

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een poll is het tellen van de stemmen van de mensen die het de moeite waard vinden om de poll in te vullen. Dat lijkt mij net zoveel waarde hebben als het bezoeken van een sterrenkundige activiteit die je het waard vind om te bezoeken.

Of is het bezoeken van een activiteit niet waardevol omdat niet alle Astroforumleden komen, en het dus de moeite niet waard vinden vergeleken met hun andere activiteiten?
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een verkiezingsprobleem zo oud als de wereld.

In een leefgemeenschap zijn 100 mensen, allen stemgerechtigd.
      Van hen wordt gevraagd één representant te kiezen.
      Er zijn twee kandidaten: A en B

Op verkiezingsdag verschijnen 60 personen op het stembureau.
      40 stemmen op A.
      20 stemmen op B.

A roept dat hij/ zij de representant is. Het volk heeft immers democratisch gesproken.
      B roept dat A niet de meerderheid heeft en A dus onmogelijk representatief voor de hele leefgemeenschap kan zijn.
      Het geroep van zowel A als B wordt luider naarmate de opkomst lager is.

Het probleem doet zich niet alleen voor bij verkiezingen....
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

In de Tweede Kamer is er nog veel twijfel over de keuze. https://www.ad.nl/binnenland/tweede-...tijd~a19c228c/
        Ik vraag me af of het Belgische parlement er ook zoveel moeite mee heeft.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Stel je eens voor dat de Benelux voor zomertijd kiest, en Duitsland voor wintertijd. Tijdzone naar het oosten wordt dan klok terugdraaien. Het is niet meer ondenkbaar...
          I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Commentaar

Het wordt nog veel ingewikkelder:

https://speld.nl/2018/10/18/kabinet-...klok-terugzet/
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

speldje; een satirisch online magazine?
              Hier heb je toch wat zinniger info dacht ik: http://www.astro.oma.be/nl/zomer-of-...ie-informeert/
              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Zinnige info misschien wel. Maar maakt toch niet uit want de Benelux zal toch wel het grote buurland achterna lopen en daar komen wij met onze "zinnige info"niet aan te pas.
                Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Persoonlijk heb ik het liefst van al dat het blijft bij het oude: zomer- EN wintertijd. Maar enkel zomertijd, dat zou me niet storen. Het is een kwestie van afspraak en gewoonte.
                  Met zinnige info bedoel ik vooral; de geschiedenis en de tabellen.
                  Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Marokko is al om. Geen wintertijd meer daar:

https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-africa-45995634
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Vanochtend op de radio gehoord uit de mond van DJ Gerard Ekdom:
                      "het omschakelen van de klok naar wintertijd levert veel minder energiebesparing op dan iedereen dacht. De besparing stelt niks voor".
                      Zomertijd zal hij bedoelen!!
                      We zaten oorspronkelijk op wintertijd (dichter bij de natuurlijke klok van onze geografische positie). Politici dachten in de zeventiger jaren dat het invoeren van zomertijd zou leiden tot energiebesparing.

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
                      Persoonlijk heb ik het liefst van al dat het blijft bij het oude: zomer- EN wintertijd.
                      Als alles bij het oude moet blijven, gaan we dus permanent terug naar de wintertijd.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                        Als alles bij het oude moet blijven, gaan we dus permanent terug naar de wintertijd.
                        Of de Amsterdamse tijd uit 1909, de eerste 'landelijke' tijd. Overigens hadden we voor 1945 ook een zomertijd.
                        Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Afgelopen donderdag legde Marco Langbroek bij Nieuwsuur heel duidelijk uit wat de grote voordelen en nadelen zijn van de beide tijden. Er zijn een heleboel argumenten, sommige vooral subjectief, andere meer doordacht. De late opkomst in de winter blijft hét grote obstakel tegen invoering permanente zomertijd. Er zullen weinig mensen zijn die dat een prettige gedachte vinden, niet onaannemelijk betogen deskundigen dat het zelfs ongezond is. Nu in oktober zit je 's ochtends vroeg al met een zonsopkomst rond 8 uur. Dat zou dan tot half maart duren.

Op het NOS Journaal gaf vandaag een vertegenwoordiger van de sporters aan dat ze zomertijd prefereren. Begrijpelijk, maar er zijn best opties om met het kortere daglicht in de avond om te gaan. Je zou de dag anders kunnen indelen, vroeger opstaan in de zomer meer als een "tropenrooster" en dan eerder avondeten om daarna nog te kunnen sporten (wielrenners, hardlopen etc.). Andere sporten hebben toch al verlichte velden..

Ook voor de kampeerders lijkt een wat langere avond prettig. voor deze doelgroep zou het effect gemitigeerd kunnen worden door de zomervakantie meer naar juni / juli te trekken dan de huidige juli / september. Voor kampeerders is een minder koude ochtend ten opzichte van wat je nu hebt overigens ook een kleine verzachting van de pijn.

In NRC handelsblad stond vandaag nog een lezersenquête, waarbij er een meerderheid van 60% zou zijn voor "wintertijd".

Zo overwegend denk ik dat als er dan vanwege EU een keuze moet worden gemaakt, in een goed doordacht proces de argumenten voor "wintertijd" doorslaggevend zouden moeten zijn. Zomertijd klinkt leuk en positief maar buiten maar werkelijk goede argumenten ontbreken voor de Nederlandse situatie. Als compromis zou handhaven van de huidige tijd mogelijk moeten zijn. Het is alleen de vraag of dat met de EU haalbaar is. Een permanente zomertijd zou als onacceptabel naar de EU moeten worden doorgegeven.

Dat Marokko de zomertijd nu permanent handhaaft heeft een ander effect dan hier. Ten eerste ligt het zuidelijker, waardoor er veel minder variatie in tijdstip van zonsondergang en zonsopkomst is. Het "winterprobleem van de ochtend" hebben ze daar dus niet. Ten tweede zitten ze een stuk westelijker zodat de tijd beter past dan de werkelijke tijd. Dat is dus geen goed voorbeeld.

Commentaar

Ik doe niet snel mee aan deze discussies, zeker als het om mijn bezigheden gaat waar ik zelf vrij ben om te beginnen en te stoppen wanneer ik wil, kijk ik niet naar de klok.
                            Het gaat dus vooral om de mensen die nog verplichtingen hebben die verbonden zijn aan zaken waar anderen de begin- en eindtijden bepalen, en dat zijn er nogal wat.

Het wordt een keer donker, en een keer licht, dat is eigenlijk alles. Het is als de opkomst van de mobiele telefoon, vroeger was die er niet, en ik heb echt niet het idee dat het daardoor zoveel slechter was op de wereld, nu zeggen (en denken) velen dat ze niet zonder kunnen! (Schreef hij op z'n mobiel)
                            Maar goed, wellicht is dat te simpel gedacht.
                            Die veiligheid van de kinders die in het donker moeten fietsen is het enige wat ik dan wel een goed argument vind, maar ouders moeten er ook op toezien dat de kinders zich wat veiliger in het verkeer gaan gedragen, want op dat punt gaat het ook regelmatig mis! Daar doet zomer- of wintertijd niets aan.
                            We leven nu eenmaal in een wereld met een complex systeem, daar waar de één een voordeel ziet, ziet de ander weer een nadeel, en discussies worden heeeeeel erg lang!
                            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

reflector: Marokko heeft UTC+1, onze wintertijd dus, en geen +2. Maar verder heb je gelijk.
                              Overigens heeft de EU wel belangrijkere dingen aan hun hoofd, zoals de schulden van Italië, enz. Dus ik zie voorlopig niks veranderen. Maar als het verandert, mag van mij Spanje, Frankrijk en de Benelux +1 krijgen.
                              My eyes are the best optical devices provided. Others:
                              GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Marokko was niet bedoeld als voorbeeld maar eerder als opmerking dat wellicht anderen dat land als voorbeeld zouden kunnen nemen als argument om ook voor Nederland permanente zomertijd in te voeren. Verder ben ik het helemaal met je eens en ook met Marco Langbroek.

Commentaar

Werken...
                                X