Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke heel oude boeken bezit je?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hier ben ik wel trots op. Wiskundige en natuurkundige verhandeling over de aarde uit 1750. Groot deel van de wiskunde gaat over hemelmechanica. Mag die ook meedoen?
    Click image for larger version

Name:	Lulofs.jpg
Views:	2
Size:	463.0 KB
ID:	1330462
    Attached Files
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Comment

Name:	IMG_1773.JPG
Views:	1
Size:	1.15 MB
ID:	1330494Click image for larger version

Name:	IMG_1772.JPG
Size:	2.00 MB
ID:	1330493Click image for larger version

Name:	IMG_1769.JPG
Size:	1.93 MB
ID:	1330492Click image for larger version

Name:	IMG_1770.JPG
Size:	1.59 MB
ID:	1330491Click image for larger version

Name:	IMG_1771.JPG
Size:	1,023.0 KB
ID:	1330490

Welke Ster Is Dat is uit 1941.
      20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

[Zo mooi zeg deze oude boeken!!!

Ik heb ook een paar favorieten.
        "The Moon" van Wilkins en Patrick Moore, zeer gedetailleerde maanatlas (1961) met beschrijving van vrijwel elke maankrater, zee etc.
        "Op ontdekking in het Maanland" door Alders (1949)
        "Mijn Sterrenwacht" van Piet Meesters (1943)
        Attached Files
        Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958) Ontwerp/bouw nieuwe telescoop in retro of steampunk stijl.

Comment

Flammarion (Hemel en Aarde, derde druk, 1923)
          Berlage Jr. (Het ontstaan en vergaan der werelden, 1929)
          Jeans (The mysterious Universe, 1932)
          Attached Files

Comment

ik ben al aan Mijn Sterrenwacht van Piet Meesters beginnen lezen ... bedankt!
            .

Name:	ptmeessw.jpg
Size:	21.7 KB
ID:	1330927
            .
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Ja, echt een zeer interessant boek. En de sfeer van de tweede wereldoorlog zit een beetje verstopt tussen de zinnen, als je goed leest. Vergeet niet dat dit boek natuurlijk is gelezen door de censuur van de bezetter destijds.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Flammarion : Het rijk der sterren. 1923, derde druk.

Name:	Flamarion 2 (400 x 600).jpg
Size:	114.2 KB
ID:	1331085

Name:	Flamarion (400 x 600).jpg
Size:	79.6 KB
ID:	1331084

Comment

Hier mijn ouwe meuk:

Flammarion Het rijk der sterren B C Goudsmit 1923
                  Geheimschrift der Aarde M vd Vlerk en H Kuenen 1941
                  Gij en de Sterrenwereld B H Burgel 1941
                  Kosmografie M L Kobus en J G Raimond 1964
                  Mijn Sterrenwacht P G Meesters 1943
                  Bouw je eigen sterrenkijker J C Alders 1951
                  Encyclopedie van het Heelal E Penkala en H v Praag 1960
                  Kosmos W de Sitter 1934
                  Sterrenkunde J vd Bilt 1913
                  Cosmogonie H Groot 1943
                  Sferische Sterrenkunde Jvd Bilt 1944
                  Bouw v h Heelal A Nijland 1942

Niet op foto maar zeker waard om te benoemen:
                  Thieme's Sterrenfotoboek Bruno Ernst 1968
                  Thieme's Sterrenboek Bruno Ernst 1965

En dan nog zeker een 10 tal oudere boeken...tja je zal maar een oude boeken fetisch hebben.

Attached Files

Comment

Behalve de driedelige Burnham's (eerst verschenen in 1966, maar de mijne is van later), ligt hier een encyclopedie 'Le Ciel' door Alphonse Berget, 1923.

Het is zalig om de speculaties te lezen, zoals over de warmtehuishouding van de zon. Men komt al snel tot de conclusie dat de zon al lang uitgedoofd had moeten zijn, tenzij 'iets' het warmteverlies zou compenseren. Invallende meteorieten? Langzame inkrimping van de zon zelf? De recent ontdekte radioactiviteit? Weinig kans allemaal.. Eén van de meest voldoening gevende theorien is die van de Zweedse astronoom Svante Arrhenius - maar ze is wel nogal ingewikkeld: endotherme chemische elementen, gevormd door absorptie van warmte onder grote druk in het centrum van de zon, stijgen door convectie naar de oppervlakte, waar ze bij de lagere druk ontbinden. Of eigenlijk: ze ontploffen en geven zo terug warmte af en zorgen voor de protuberansen.. De auteur voegt eraan toe dat onder de vermoede hoge drukken en temperaturen in de kern atomen zich zouden kunnen combineren tot zware elementen als uranium, thorium en radium, wat weer de deur openzet voor radioactiviteit..

Attached Files
                    I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Comment

Tja, Flammarion en zo, die heb ik ook staan. Maar deze boekjes hier zijn mij dierbaar, die waren van mijn grootmoeder. Zo raakte ik geïnteresseerd in astronomie. Het boek van de Sitter is uiteraard van prima niveau, maar het boekje van de Wereldbibliotheek (Van der Bilt) is echt verrassend hoog niveau. Het begint eenvoudig, maar werkt vervolgens volledig op naar de stand van de kennis in 1916 (Kapteyn, Kaiser, discussie wel-of-niet Marskanalen, veranderlijke sterren, Doppler-spectra, etcetera). Schitterend boekje.

Click image for larger version  Name:	De Sitter.jpg Views:	1 Size:	126.7 KB ID:	1331177Click image for larger version  Name:	Wereldbibliotheek.jpg Views:	1 Size:	336.2 KB ID:	1331178
                      Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Comment

Ik was in een vorig leven een verwoed boekenverzamelaar. Ik had er vele honderden. Twaalf jaar geleden kleiner gaan wonen en de meesten (een 80tal bananendozen vol) belandden in de garage. Tien jaar hebben die daar gestaan. Twee jaar gelden verhuisd en nog iets kleiner gaan wonen. Bijna niemand wou die boeken, niet eens gratis. Heel vel natuurkunde-sterrenkunde-geschiedenisboeken. Resultaat; 90 procent werd afgevoerd naar het containerpark (ook de kringloop wou er geen hebben). Een kleine rest bij familie en enkele exemplaren (een dertigtal) heb ik nog. Waaronder deze hier. Twee favorieten: eentje van Chriet Titulaer en een ander van Armand Pien. En dan nog deze uit 1936. Deze houd ik gewoon uit nostalgie.

Name:	oude1.jpg
Size:	31.4 KB
ID:	1332437Click image for larger version

Name:	oude2.jpg
Size:	34.6 KB
ID:	1332438Click image for larger version

Name:	oude3.jpg
Size:	25.4 KB
ID:	1332439

Name:	oude4.jpg
Size:	38.9 KB
ID:	1332440Click image for larger version

Name:	oude5.jpg
Size:	36.8 KB
ID:	1332441Click image for larger version

Name:	oude6.jpg
Size:	45.6 KB
ID:	1332442

Name:	oude.jpg
Size:	87.2 KB
ID:	1332443
                        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Nog niet voorbijgekomen...uit 1962..Goldmanns Mondatlas Vincent de Callatay
                          Attached Files
                          MEADE SCT12 - ED6 - LGHTBRDG16

Comment

Ik heb gisteren een boek in de kast gevonden die ouder is dan ik ben. Waarschijnlijk mijn vader ooit gekocht. Het origineel is uit 1966 door Carl Sagan, Jonathan Norton Leonard en redactie LIFE. En de Nederlandse vertaling uit 1967.

Heeeel leuk en toch wel beetje confronterend om het verschil te lezen met nu en toen. Helemaal als je foto's bekijkt. Met een telefoon maak je nu zelfs betere foto's van Saturnus en Jupiter

Op de foto zijn foto's te zien van Saturnus, Daarnaast rechtsboven Uranus. Weer daarnaast Neptunus. En rechtsonder een foto van Pluto.
                            Ongelooflijk wat een verschil met nu!

Click image for larger version  Name:	20170619_193711.jpg Views:	2 Size:	4.08 MB ID:	1344561

Click image for larger version  Name:	20170619_193700.jpg Views:	1 Size:	3.18 MB ID:	1344560
                            Attached Files
                            130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson

Comment

Onlangs gekregen van een donateur bij de Stichting Sterrenwacht Almere:
                              Die Milchstrasse und die kosmischen Nebel - das Weltall im Bilde I - 16 Lichtdrucke nach Himmelsphotografien mit erläuterndem Text
                              van Prof. Dr. Max Wolf uit 1925

Name:	Screen Shot 2017-06-23 at 11.36.39.png
Size:	3.72 MB
ID:	1345003

Name:	Screen Shot 2017-06-23 at 11.38.49.png
Size:	5.57 MB
ID:	1345004

Name:	Screen Shot 2017-06-23 at 11.40.56.png
Size:	3.28 MB
ID:	1345005

Comment

Na lezen van dit topic ben ik in mijn boekenkast gaan snuffelen en daar stond met een groene band uit de nalatenschap van Dr. C.E. Bleeker, de voor menigeen bekende stichter en directeur van de Nederlandse Optiek en Instrumenten Fabriek Dr. C.E. Bleeker uit Utrecht en Zeist het boek "Flammarion, "Het rijk der Sterren" voor Nederland bewerkt door Dr. B.C. Goudsmit, 2-de geheel herziene druk. Er staat geen jaar van uitgave in, maar Caroline Bleeker heeft dat waarschijnlijk in de jaren 1920 van de vorige eeuw gekocht, want toen studeerde zij o.a. Sterrenkunde aan de Utrechtse Universiteit.
                                Gijs van Ginkel

Comment

Working...
                                X