Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Documentaire Apollo 11 in de bioscoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Documentaire Apollo 11 in de bioscoop

De documentaire Apollo 11 draait niet lang in de bioscoop, maar deze week op veel plaatsen nog wel. Voor wie dit stukje ruimtevaartgeschiedenis op een groot scherm wil zien, beter niet mee wachten.

Gisteren bekeken, in een IMAX zaal (Pathe Spuimarkt Den Haag) - IMAX is aan te bevelen vanwege de verbluffend hoge resolutie van veel opnames (raket, crawler, flight-control). En daarnaast maakt het tig-kanaals-surround-sound zo'n lancering ook audiomatig een spektakel.

Commentaar

Maar ook op een gewoon bioscoopscherm erg mooi hoor! (en met 90 min langer dan de IMAX versie)
      Erg sec een greep uit de originele beelden en geluid gemonteerd en slechts wat muziek toegevoegd. Het resultaat is toch wel een spannend verhaal.
      Arjan

Commentaar

Met geluid? Wat een luxe!

https://www.astroforum.nl/forum/theo...llo-11-beelden

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Vanmiddag in een opwelling vrij genomen van mijn werk en met een dienstfiets naar de Pathé Arena Imax gefietst.
          geweldig . Wat een prachtige perspectieven .
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 34DFB0BB-5E36-4868-A067-42B67A06A238.jpeg views: 0 grootte: 2,28 MB id: 1420829
          En wat een enorm imposant geluid.
          niet alle beelden zijn hoge resolutie , Sommige beelden zelfs onverantwoord grofkorrelig. Maar zoo intrigerend.
          Spannend: slechts 16 seconden brandstof over tijdens de landing...
          mooiste scène ; het voorbijglijdende kraterlandschap , en daarin dat heel kleine stipje: de langzaam terugkerende Lunar Module....
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Voor wie interesse heeft,
            ik heb er een mp4-bestand van met een Nederlands (wel beetje steenkolen-nederlands)
            en Engels ondertitel bestand bij.
            Bij interesse eventueel een PM sturen dan zal ik 'm ergens uploaden en downloadlink geven.

Commentaar

Ik ben gisteren ook geweest. Indrukwekkend en ondanks dat je de afloop weet, soms ook wel een beetje spannend. Het is overigens een documentaire, niet vergelijkbaar met de films Apollo 13 of First Man - Armstrong. Zeker een aanrader. En het geluid bij de lancering....
              Last bewerkt door Bert Bogchelman; 08-07-19, 12:00.
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Vanmiddag in Apeldoorn gezien met Steem.

Ik vond het een boven verwachting goede documentaire. Geen commentaarstem, geen interviews, geen "de mens achter de astronaut"-geneuzel, maar eigenlijk alleen historische échte beelden. Die zijn soms bizar scherp en natuurlijk gerestaureerd, alsof ze gisteren zijn opgenomen. Het geluid werkt ook goed mee, en hoewel veel daarvan niet origineel zal zijn, maakt het geheel een ontzettend realistische indruk. Niet alleen de missie zelf, maar ook (en vooral) het stukje met de toeschouwers van de lancering. Alles retescherp, glashelder geluid. Leuk detail: reflecties van de opstijgende raket in de zonnebrillen!

Aanrader!

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik vond de lift naar boven ook wel mooi, het duurt zo lang en ondertussen zie je die hele raket passeren. Geeft een goede indruk van de immense afmetingen van het apparaat...
                  Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                    Vanmiddag in Apeldoorn gezien met Steem.

Ik vond het een boven verwachting goede documentaire. Geen commentaarstem, geen interviews, geen "de mens achter de astronaut"-geneuzel, maar eigenlijk alleen historische échte beelden. Die zijn soms bizar scherp en natuurlijk gerestaureerd, alsof ze gisteren zijn opgenomen. Het geluid werkt ook goed mee, en hoewel veel daarvan niet origineel zal zijn, maakt het geheel een ontzettend realistische indruk. Niet alleen de missie zelf, maar ook (en vooral) het stukje met de toeschouwers van de lancering. Alles retescherp, glashelder geluid. Leuk detail: reflecties van de opstijgende raket in de zonnebrillen!

Aanrader!
                    Ik ben gisteravond geweest en ik vond het net als bovenstaande schrijvers prachtig! Wel bekroop mij een paar keer het gevoel dat er ook wat digitale toevoegingen gedaan zijn. Er waren een paar momenten in de film waar ik dat had, waaronder in de door Roel beschreven zonnebril-scene.

Ook dacht ik een foutje op te merken in 1 van de animaties die getoond werd ter uitleg van het ontkoppelen van de LEM en het verlaten van de baan om de Maan. De Columbia draaide daar om voordat deze zijn motor aanzette. Nu kan ik het uiteraard enorm fout hebben, maar volgens mij verlaat je de baan om de Maan juist niet door je baansnelheid af te remmen.

Al met al een prachtige film/documentaire waarbij ik achtergelaten werd met het gevoel dat er meer beelden in die hoge kwaliteit moeten zijn. Verlaat de bios ook zeker niet bij het begin van de aftiteling. Er zijn nog een aantal fragmentjes die dan getoond worden.
                    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

ErikDijk Dat zou ik wel tof vinden! Mocht je online geen geschikte plek vinden, zou je me kunnen dm-en, dan zet ik een servertje voor je open!
                      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Ik heb hem in een gewone Leidse bioscoop gezien, en ik vond hem indrukwekkend mooi. En spannend ook. Voor mij heel veel jeugdsentiment, ik heb ze live zien landen, bij een studievriend z'n ouders thuis, waar we zo'n beetje de hele nacht hebben zitten kijken. Trouwens nooit geweten dat die controlezaal zo gigantisch groot was. Ik studeerde toen scheikunde in Utrecht en deed bijvak massaspectrometrie. We hadden daar een computer die nog werkte met papieren ponsbanden. En met dat soort computers moesten ze dus naar de maan, onvoorstelbaar!
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                          Trouwens nooit geweten dat die controlezaal zo gigantisch groot was.
                          Dat was de 1969 variant van de multi-core processor.
                          Elke functie zn eigen computer en dan op het moment-suprême via de telefoon melden dat jouw deel OK is.

Arjan

Commentaar

In de voorste rij van het Housten vluchtleidingscentrum (bijgenaamd "de greppel" ) zaten in 1969-72 zeer bijzondere mensen. Zij waren geselecteerd opdat ze tot 5 gesprekken tegelijk konden volgen tussen hun collega's en tegelijkertijd moeilijke vragen konden beantwoorden over hun eigen vakgebied. Pfff.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door AtM Bekijk bericht
                              Ik vond de lift naar boven ook wel mooi, het duurt zo lang en ondertussen zie je die hele raket passeren. Geeft een goede indruk van de immense afmetingen van het apparaat...
                              Ik kreeg het zweet in mijn handen tijdens die scène en dat is de rest van de film niet echt meer weggegaan geloof ik:-) ik vind het een van de mooiste films die ik ken, hoe er zonder hedendaagse voice over een verhaal verteld wordt, vooral ook visueel, het is alsof je erbij bent. Fenomenale film, en dit zal wel een voorbeeldwerkje worden bij filmopleidingen. Hoe je gewoon het historisch materiaal zelf het werk kan laten doen, niet erover vertellen, maar gewoon laten zien. Echt heel knap.
                              ​​​
                              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Werken...
                              X