Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De kartering van de maan tbv apollo

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De kartering van de maan tbv apollo

Ik zag het in de laatste aflevering van Govert Schilling waarin hij aandacht besteedde aan de gedetailleerde kartering van de maan voor de eerste bemande maanlanding de apollo11. Het waren getekende kaarten op basis van waarnemingen met aardse telescopen. Wat zou ik graag zo'n kaart willen hebben (dat heeft ook te maken met mijn achtergrond als fysisch geograaf, gek op kaarten). Wat later kwamen er nog veel meer details door onbemande ruimtevaartuigen die tvbeelden maakten vlak voor de crash. Het is allemaal heel mooi te zien op een film op deze site: http://www.desertmoonfilm.com/
    Ik zag even een foto van Clavius gemaakt met een grote refractor en beeldde me in dat we nu met onze kleinere optiek maar veel betere cameras meer details naar boven halen.
    Verder wordt ook de rol van Gerard Kuipers in beeld gebracht die in feite aan de wieg stond van de moderne planetenkunde. Veel plezier bij het kijken.(staat ook op youtube)
    Groet,
    René

Deze?

https://www.lpi.usra.edu/resources/m...AC/index.shtml
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hartelijk dank, hier ben ik blij mee!
      René

Commentaar

Dezelfde kaarten staan ook in The Times Atlas of The Moon, een boek dat ik hier in de kast heb staan.
        De kaartprojectie wijkt af van onze blik vanaf de aarde. De kaarten laten het maanlandschap zien alsof je recht boven het maanoppervlak vliegt.
        Kraters die wij door onze telescopen ovaal zien (aan de maanrand) blijken rond te zijn als je deze kaarten bekijkt. Goed voorbeeld: Plato.

Om deze atlas te maken, zijn (ook) foto's van de Amerikaanse Ranger, Surveyor en Lunar Orbiter missies gebruikt.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ga ik aanschaffen. Dank voor de tip.
          Groeten
          Rene

Commentaar

Werken...
          X