Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Govert Schilling - docu.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Govert Schilling - docu.

Ha mede astromensen,

Mijn alarm ging net: om 20:00 volgens mij afl een van met govert Schilling de grenzen vh heelal verkennen. Hij is een machtig verteller (en een nog veel grotere schrijver IMHO) dus dat is denk ik de moeite waard. Onze Nederlandse Carl Sagan. Ik ben benieuwd!
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Vond het eigenlijk een heel klein beetje tegenvallen. Er was bijna geen intro, en het ging over niet al te veel meer dan inslagen van meteorieten. Heb geboeid zitten luisteren, maar het was een buitengewoon bescheiden en brave documentaire. Uit te kijken, maar ik was niet onder de indruk zoals ik van zijn boeken kan zijn! Wat mij betreft had het allemaal wat hoger ingestoken kunnen worden. Het is de openingsaflevering: de grenzen van het helal, maar je zit te kijken hoe Govert een beetje onhandig een meteorietbrokje uitzoekt en afrekent in een amerikaans winkeltje. Direct in het begin al werden meteoren/meteorieten gepresenteerd als iets waar je dan bang voor zou moeten zijn, en dat is toch wel echt een suffe manier om sensatie te zoeken, die bovendien echt niet bij Govert past.

Om het een beetje goed te maken: zijn boek Deining in de ruimtetijd is wat mij betreft on-nederlands goed en een van de beste non-fictieboeken die ik ooit las.
    http://www.fontaineuitgevers.nl/wp/d...de-ruimtetijd/

Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Heb geprobeerd om het te bekijken via uitzendinggemist, de voorafgaande reclame kon ik zonder problemen bekijken, het eigenlijke programma niet. Nou ja, er komen nog meer afleveringen.

Door de omschrijving staat me het al een beetje tegen, als ik eerlijk ben. Het is blijkbaar tegenwoordig een gewoonte om programmamakers vooral naar verre oorden te sturen, in dit programma is het dus niet anders. Als ik het zo lees dan heeft het ook nu niet veel rendement voor de belastingbetalende tv-kijker die de publieke omroep in stand moet houden. Naar de grenzen van het heelal, daar kun je toch ook op een andere manier invulling aan geven. Nederland is best een grote speler op het gebied van astronomisch onderzoek, doe daar iets mee.

Commentaar

Op dit eigenste moment is de heruitzending bezig...
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

jeanpierre Bedankt voor de tip. Maar nu voor de tweede keer gemist... Ach, er komen meer afleveringen.

Commentaar

Rudy deze link werkt perfect. 30 seconden reclame en dan 40 minuten de docu. Ikzelf vond het wel fijn trouwens. Lekker populariserend in elk geval.
            https://www.npostart.nl/govert-naar-.../VPWON_1291545
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

jeanpierre : dank! Het werkt!

Edit:
              Heb het bekeken, ach, het viel me eigenlijk niet tegen. Het is vooral leuk voor een algemeen publiek. Als je iets meer van de materie weet, dan is het wat minder interessant.

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
              Onze Nederlandse Carl Sagan.
              Meer een Boudewijn Bch met een interesse in astronomie, in dit geval. Dat is ook een beetje m'n kritiek op veel van de hedendaagse tv-programma's, in de tijd dat Bch z'n reisprogramma's maakte werd die formule nog niet zo vaak gebruikt. Tegenwoordig lijkt het alsof de eerste vraag bij elke redactievergadering van een programma waar gaan we nu 'ns naar toe is. Nu pakt dit in het geval van Schilling nog niet zo slecht uit, als ik eerlijk ben, maar de formule is nu wel een beetje uitgewerkt en je krijgt brave, maar wel dure, meer-van-hetzelfde televisie. Tijd om wat anders te bedenken.
              Last bewerkt door Rudy; 17-05-19, 20:02. Reden: toevoeging

Commentaar

De tweede aflevering is zeker wel aan te bevelen, en dan vooral de tweede helft daarvan, zeg ik "geheel objectief"

Commentaar

Ik had er een hard hoofd in maar vond het vl leuker dan die serie de Wilde Ruimte, ook laatst op de publieke omroep. Ook niet zo gek als je er als doorgewinterde astronerd niet zo heel veel nieuws van leert maar het is ook niet voor jou gemaakt. Eerder voor je buurvrouw die de sterren ook zo interessant vindt en denkt dat er meer is dan alleen onse mellekweg.
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Op Netflix heb je The beginning and and the end of the universe (2 delen). Meer diepgang (meer voor ons dus)
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                      Op Netflix heb je The beginning and and the end of the universe (2 delen).
                      Twee delen maar? Dat is sneller dan het licht
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Net het tweede deel gekeken en daar vond ik Schilling alweer meer tot z'n recht komen! Vooral erg mooi hoe hij dat verhaal van de kopermijnen (en de graven) in het astro-verhaal betrok. Het camerawerk is weer wat knullig maar dit vond ik zeker interessant.

Commentaar

Werken...
                        X