Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrengidsen 2008

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrengidsen 2008

Welke sterrengidsen voor 2008 zijn er uitgebracht en welke zijn goed? Eigenlijk ken ik alleen de uitgave van de Koepel die ik vorig jaar gekocht heb en niet gebruikt heb (ik heb me prima gered met internet en met name de tips op dit forum).
    Bij de Readshop zag ik een goedkope ( 10,00) van Skywatch (uitgave van Sky & Telescope) met een hoop tips voor deepsky objecten het komend jaar. Deze heb ik gekocht, juist om de tips die eigenlijk altijd wel te gebruiken zijn.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Wat ik nog niet helemaal snap is wat de Sterrengids 200x nou meer biedt dan een normaal boek over sterrekunde.
    Zit het verschil hem met name in de speciale dingen die er in dat jaar te zien zijn of zit er nog meer verschil in?
    Ik zie namelijk de meerwaarde niet echt, ook mede door het punt wat jij noemt, namelijk de tips op dit forum en het internet en stellarium.
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

De Sterrengids is (voor een belangrijk deel) inderdaad een 'astrokalender' die je voor een heel jaar vertelt wanneer welke (voorspelbare) interessante gebeurtenissen aan de hemel plaatsvinden. De sterrengids bestaat al een jaar of 25(?) en pas in de laatste paar jaar zijn er websites te vinden die vergelijkbare info aanbieden. Ik zit binnenkort op een berg, incommunicado, en dus is de Sterrengids dan een uitkomst. De meerwaarde is dus dat je zonder stroom of internet nog steeds een sterrengids hebt. Bovendien denk ik dat de beschrijvingen in de Sterrengids gedetailleerder zijn dan op de meeste websites.

Ik gebruik de Sterrengids bovendien af en toe om mijn eigen berekeningen te checken ;-)
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
        De sterrengids bestaat al een jaar of 25(?)
        Ik heb er eentje van 1945!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Cool, uitgegeven door...?
          Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

In opdracht van de "Nederlandsche Vereeniging voor Weer- en sterrenkunde" bij J. B. Wolters Uitgevers-maatschappij N.V. - Groningen, Batavia.

Maar da's allemaal off topic...
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als ik het goed begrijp zijn er dus niet veel mensen die jaargidsen gebruiken?

@Sluys: ik vind het zelf inderdaad fijner om iets in de hand te kunnen houden. De pc heb je natuurlijk niet altijd en overal bij je. Toch heb ik de sterrengids afgelopen jaar niet gebruikt. Zonde eigenlijk...

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                Als ik het goed begrijp zijn er dus niet veel mensen die jaargidsen gebruiken?

@Sluys: ik vind het zelf inderdaad fijner om iets in de hand te kunnen houden. De pc heb je natuurlijk niet altijd en overal bij je. Toch heb ik de sterrengids afgelopen jaar niet gebruikt. Zonde eigenlijk...
                Is zo een verdraaibare sterrenkaart niet makkelijker? Kheb er een goeie van het planetarium hier in Brussel, echt handig
                Of bedoel je de hemelverschijnselen voor die maand op die bepaalde datum etc?
                Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
                Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

Inderdaad, het gaat om de hemelverschijnselen, zoals sterbedekkingen, maansverduisteringen, zichtbaarheid kometen e.d.
                  Een draaibare sterrenkaart is inderdaad gemakkelijk om de sterrenbeelden mee te (leren) herkennen en vinden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    Inderdaad, het gaat om de hemelverschijnselen, zoals sterbedekkingen, maansverduisteringen, zichtbaarheid kometen e.d.
                    Een draaibare sterrenkaart is inderdaad gemakkelijk om de sterrenbeelden mee te (leren) herkennen en vinden.
                    In het tijdschrift 'Sky at Night' (engels) zit deze maand een sterrenkalender met oa de hemelverschijnselen die je daar opnoemt.. weliswaar zonder uitleg, maar wel overzichtelijk

Als je het tijdschrift nog wil halen in de handel zal je wel vlug moeten zijn denk ik..
                    Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
                    Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

Werken...
                    X