Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

VVS Deepsky Atlas

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

VVS Deepsky Atlas

Een paar jaar geleden gevonden bij de kringloop voor 4 euro:

De VVS Deep Sky Atlas, (1992, Leo Aerts/Luc Vanhoeck)
    Ik had destijds nog een 13 cm reflector, dus veel spannends was er op deepskygebied voor mij nog niet te beleven. Het boek belandde in de kast.
    Gisteren was ik bezig om een waarneemijstje te maken voor de komende maand, en haalde dit boek maar weer eens tevoorschijn. Ik heb nu een 25 cm Dobson en twee jaar meer deepsky-waarneemervaring dan toen ik het boek kocht en pas nu ontdek ik wat voor parel dit eigenlijk is!

300 pagina's dik, per sterrenbeeld de mooiste deepsky-objecten uitgebreid beschreven, vaak met foto's en altijd met een waarneemverslagje en een fijn zoekkaartje. Prachtig!
    Een soort Deepsky Reisefuhrer avant la lettre.

Het boek is 15 jaar oud en lijkt nog het meest op een gebonden stapel A4 stencils, maar zeer overzichtelijk en bruikbaar. Puur voor de visuele waarnemer bedoeld, dus helemaal in mijn straatje.

Zijn er nog meer mensen die die boek hebben of hebben gehad?

EDIT: Ik zie net dat dit boek nog steeds verkrijgbaar is bij http://www.dekoepel.nl/winkel/10000096190b8eb37/10000096200e50dcf/10000096200e539d8/10000096320988630.html]De Koepel[/url]
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ik heb dit boek een maand of twee geleden tegelijk met de Dob besteld bij http://www.dekoepel.nl/winkel/10000096190b8eb37/10000096200e50dcf/10000096200e539d8/10000096320988630.html]De Koepel[/url] en het is inderdaad een aanrader. Misschien voor tijdens het waarnemen wat te groot (dan gebruik ik liever de PSA) maar vaak maak ik ook nog wat kopietjes voordat ik naar buiten ga van de objecten die ik wil gaan bekijken. Mooi boek!

Commentaar

Bij de VVS kan je ze uiteraard ook bestellen.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Zo! Dat lijkt me zeker een mooi boek! Lijkt me handig bij het voorbereiden. Wat moet ik me bij de verslagen voorstellen? Of het object gemakkelijk te vinden is e.d.? Of toch ook een beetje achtergrondinformatie?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Demelza: ik vond een review op het net:

De VVS Deep-Sky Atlas is zeker geen boek om 's avonds gezellig voor het haardvuur
          te lezen met een glaasje wijn (of iets anders), maar eerder een handig hulpmiddel
          bij het voorbereiden van waarnemingen. Het boek geeft een overzicht van de
          belangrijkste objecten die waarneembaar zijn met middelmatige tot grote telescopen
          aan onze sterrenhemel. Elk hoofdstuk omvat één sterrenbeeld,
          alfabetisch gerangschikt. Dit maakt het opzoeken van een bepaald object zeer
          gemakkelijk. Eerst krijg men een kaartje voorgeschoteld van het sterrenbeeld,
          met daarop de belangrijkste objecten aangeduid. Vervolgens staat er een lijst
          met daarin de meeste objecten in het desbetreffende sterrenbeeld. Dit kan gaan
          om slechts één of twee objecten, maar ook om vele tientallen
          zoals in de sterrenbeelden Ursa Major of Virgo. Na het overzicht volgt gedetailleerde
          informatie over de belangrijkste objecten in het sterrenbeeld. Zo krijgt men
          een paginalange geschiedenis van Messier 31 of 'de Andromedanevel' voorgeschoteld
          samen met nog verschillende waarnemingen met talloze instrumenten. Elk
          van deze artikels is nog eens rijkelijk geïllustreerd met foto's van astrofotografen
          van over de hele wereld. Kortom, een schat aan informatie voor zowel beginnende
          als gevorderde waarnemers. Tot slot, op het einde van het boek vind je nog
          een overzicht van de alle objecten die in het boek vermeld zijn gerangschikt
          volgens NGC, Messier, IC of ander nummer.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt! Dat lijkt me zeker interessant!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Zo Roel, die heb je mooi goedkoop in handen, ik heb er een tijd geleden iets van 50 gulden voor betaald. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar daar gaat het niet om, deze moet je hebben. (en een mooie telescoop natuurlijk).
              STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Werken...
              X