Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Atlas/sterrenkaarten (zakboekje)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Atlas/sterrenkaarten (zakboekje)

Ik ben op zoek naar een handzaam zakboekje dat ik tijdens het waarnemen kan gebruiken. Ik wil het gebruiken om tijdens het waarnemen diverse (DSO) objecten te kunnen vinden.

Iemand enig idee of zoiets bestaat en waar ik dat zou kunnen kopen?

Bedankt.
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

Niet een boekje dat je echt in je broekzak kan stoppen, maar wel klein: de Pocket Sky Atlas.

Commentaar

En kijk eens op Astrowiki bij de atlasafdeling.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hyperion,

Ik had al bij de atlasafdeling van Astrowiki gekeken. Ik ben een beginner en neem nu boeken mee tijdens het waarnemen. Dit vind ik echter zonde. Vandaag dat ik op zoek ben naar een duidelijke atlas/sterrenkaart, die ik tijdens het waarnemen kan gebruiken. In eerste instantie dacht ik aan een eenvoudig boekje met sterrenbeelden en daarop aangegeven de DSO's. Na de eerste keren mijn telescoop te hebben gebruikt, lijkt me een gedetailleerder boekje toch wel handiger. (zag na de eerste keer door de vele sterren het totaaloverzicht niet meer... -het is ook nooit goed-)

Denk toch dat ik de PSA aan ga schaffen en de boeken voortaan thuis laat.

Bedankt voor de tips
        Jaap

10" GSO Dobson F5
        10x50 Luxon Bino
        7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Wat ik zelf doe voor een waarneemavond/nacht is een lijstje maken van objecten die ik wil zien. Ik bekijk van te voren de kaarten in Uranometria en maak dan een kopie van die kaarten om mee te nemen. Want je hebt helemaal gelijk, het is jammer om dit soort dure boeken mee te nemen. Bovendien zijn ze te zwaar en te groot voor in het veld.
          Als het niet lukt om kopieën te maken neem ik wel wat boekwerken mee, maar die houd ik in de auto. Maar zelfs daar worden ze vochtig, hoewel dat tot nu toe geen nadelige gevolgen heeft gehad. Voor in het veld gebruik ik echter ook de PSA. Die vind ik inderdaad het handigst.
          Welke boeken gebruik je overigens nu?

Commentaar

Ik gebruik het boek Sterren en Planeten (Gunther Roth), Welke ster is dat? (Widmann) en Het complete handboek van de fascinerende sterrenhemel.

Sterren en Planeten vind ik een heel mooi boek, alleen voor het waarnemen staat er in het boek teveel overbodige informatie. (alleen voor het waarnemen dan)
            Welke ster is dat? is meer gericht op het waarnemen met het blote oog of met de verrekijker. Hierdoor is dit boek voor het waarnemen te globaal.
            Het derde boek ik een algemeen boek en daardoor nog minder handig bij het waarnemen.
            Tijdens het waarnemen heb ik ook een planisfeer bij me, dit geeft wel een globaal overzicht, maar ik vind de DSO's hierop erg klein aangegeven.

Het maken van kopieen is trouwens een goed idee, daar had ik zelf ook op moeten komen
            Jaap

10" GSO Dobson F5
            10x50 Luxon Bino
            7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Dat boekje van Widmann heb ik ook: volgens mij hebben al generaties amateurs dit gebruikt. Wat wellicht ook aardig is is het boek van Stoyan, Deep Sky Reiseführer, eventueel met de bijbehorende atlas Deep Sky Reiseatlas die ik echter iets minder handig vind dan PSA. Weliswaar in het Duits maar zeer goed leesbaar. Ook dat van Erik Karkoscha, Atlas für Himmelsbeobachter is goed.
              Een wat onbekendere atlas is Star-Guide van Sándor Szabó. Een no-nonsense atlas zonder opsmuk maar wel met sterren tot en met magnitude 9! Ik heb deze nog niet zo lang in handen en hij bevalt goed. Het voordeel boven Uranometria (behalve de prijs!) is dat de schaal voor in het veld handiger is. Eigenlijk maak ik van de kaarten uit deze atlas in principe nu de kopietjes. Deze kaarten maar tot een declinatie van -40, maar dat is voor onze streken geen probleem.

Commentaar

Waar ik in eerste instantie aan zat te denken, was een boekje (bv om in je borstzak te stoppen) met daarin de verschillende sterrenbeelden (1 kaartje per sterrenbeeld) met daarop aangegeven de Messier-objecten en de NGC's. Dit leek me wel handig tijdens het waarnemen als leidraad. Dan ook nog eens geplastificeerd.

Weet iemand misschien of dit uberhaupt bestaat? (naast een atlas zou dit handig zijn om "snel" iets op te zoeken).
                Jaap

10" GSO Dobson F5
                10x50 Luxon Bino
                7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Kan ik deze week wel even voor je in elkaar draaien (copy-paste uit eigen werk), alleen ontbreekt dan wel een zoekkaartje...

Mocht je die hebben dan kan je a.d.h.v. de coördinaten in de gids de locatie bepalen op de kaart (als het object daar niet al op is aangegeven). Het enige wat je zelf moet doen is printen en het papier in een plastic insteekhoesje schuiven. Raad ik je tenminste aan, dan gaan ze langer mee!

Heb je liever Word (kan je fotootjes Googlen en invoegen) of PDF? Nog voorkeur voor een sterrenbeeld? Zo niet dan maak ik wel wat.
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Victor,
                    Dank je voor het aanbod. Ik zou het het liefst in Word hebben. Mag ik de keuze voor het sterrenbeeld aan jou overlaten?

Alvast bedankt.
                    Jaap

10" GSO Dobson F5
                    10x50 Luxon Bino
                    7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Dan worden het een 20-tal objecten in een aantal sterrenbeelden, goed?

Ik vind het jammer dat ik geen bijpassend zoekkaartje voor je heb... Heb je een kaartengidsje waar coördinaten bij staan?

Commentaar

Gaaf,
                        Kan ik even vooruit... Om je een idee te geven, bij mijn eerste waarneemavond kon ik alleen het Zevengesternte vinden. Gelukkig was ik met anderen, zodat ik toch een mooie avond had.

Een kaartengidsje met coordinaten bezit ik niet (heb je hiervoor suggesties??)

Nogmaals bedankt...
                        Jaap

10" GSO Dobson F5
                        10x50 Luxon Bino
                        7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Ehm... nee... doe dit al een jaartje of zeven en ken de weg tussen de sterren wel een beetje.

Maareh... je hebt wel iets nodig om de weg te leren kennen, maar dat brengt ons weer terug bij het begin van dit topic. Zonder kaartje weet je niet waar je moet zoeken, dus dat moet je hoe dan ook eerst hebben.
                          Laat me weten zodra je dat hebt, dan help ik je graag verder!

Wie helpt?

Commentaar

Ga van de week de Pocket Sky Atlas kopen denk ik. Wat ik ervan zie op internet lijkt me dit wel een handig hulpmiddel.
                            Jaap

10" GSO Dobson F5
                            10x50 Luxon Bino
                            7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Ik heb een aantal waarneemmaatjes er mee in Berlicum bezig gezien, prima boek! Ik denk dat de meeste objecten die ik van plan ben in een lijstje te zetten er zowiezo wel in staan. Dus die ga je dan denk ik wel vinden en je weet dat het iets moois is... čn je weet wat het is waar je naar kijkt.

Commentaar

Werken...
                              X