Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Atlas/sterrenkaarten (zakboekje)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Atlas/sterrenkaarten (zakboekje)

Ik ben op zoek naar een handzaam zakboekje dat ik tijdens het waarnemen kan gebruiken. Ik wil het gebruiken om tijdens het waarnemen diverse (DSO) objecten te kunnen vinden.

Iemand enig idee of zoiets bestaat en waar ik dat zou kunnen kopen?

Bedankt.
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

Niet een boekje dat je echt in je broekzak kan stoppen, maar wel klein: de Pocket Sky Atlas.

Commentaar

En kijk eens op Astrowiki bij de atlasafdeling.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hyperion,

Ik had al bij de atlasafdeling van Astrowiki gekeken. Ik ben een beginner en neem nu boeken mee tijdens het waarnemen. Dit vind ik echter zonde. Vandaag dat ik op zoek ben naar een duidelijke atlas/sterrenkaart, die ik tijdens het waarnemen kan gebruiken. In eerste instantie dacht ik aan een eenvoudig boekje met sterrenbeelden en daarop aangegeven de DSO's. Na de eerste keren mijn telescoop te hebben gebruikt, lijkt me een gedetailleerder boekje toch wel handiger. (zag na de eerste keer door de vele sterren het totaaloverzicht niet meer... -het is ook nooit goed-)

Denk toch dat ik de PSA aan ga schaffen en de boeken voortaan thuis laat.

Bedankt voor de tips
        Jaap

10" GSO Dobson F5
        10x50 Luxon Bino
        7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Wat ik zelf doe voor een waarneemavond/nacht is een lijstje maken van objecten die ik wil zien. Ik bekijk van te voren de kaarten in Uranometria en maak dan een kopie van die kaarten om mee te nemen. Want je hebt helemaal gelijk, het is jammer om dit soort dure boeken mee te nemen. Bovendien zijn ze te zwaar en te groot voor in het veld.