Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Boekbespreking: The Arp Atlas of Peculiar Galaxies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Boekbespreking: The Arp Atlas of Peculiar Galaxies

"The Arp Atlas of Peculiar Galaxies
    A Chronicle and Observer's Guide"

De astronoom Halton Arp heeft in de jaren '60 een catalogus gemaakt van vreemdsoortige melkwegstelsels. Naast zijn catalogus is Arp een controversieel persoon geweest. Zo stelt Arp dat de Big Bang en andere gangbare theorieŽn eens grondig herzien moeten worden

Het is een Engelstalig boek voor zowel theoretici als mensen die van praktische sterrenkunde houden.
    Een tijdje geleden raakte ik gefascineerd door de Arp-catalogus. 338 vreemdsoortige sterrenstelsels, waarvan een redelijk deel door amateurs zijn waar te nemen.
    Ik heb het boek net binnen en ik ben verbluft: geen tijden heeft een stukje theorie gekoppeld aan praktijk me zo geboeid.
    Naast een autobiografie van Arp is er een uitgebreid overzicht waar de theorie aan bod komt en enkele sterrenstelsels en quasars beschreven zijn.
    Een heldere beschrijving, niet te moeilijk van de mogelijke oorzaken van vervorming en getijdenwerking.
    Daarnaast is elke Arp (enkele bekende messiers zijn er ook tussen te vinden!) door amateurs gefotografeerd en stuk voor stuk beschreven door visueel waarnemers. Gelukkig geen overbewerkt hubble spul, maar een echte representatie in geinverteerde kleur (dus zwarte voorgrond/witte achtergrond)
    Klap op de vuurpijl zijn de opzoekkaartjes. Die moeten wel sterk zijn, want de meeste Arps zijn alleen fotografisch te vangen. Tenzij je een 20 of 30 inch telescoop hebt.
    Het is GEEN buitenboek. Daarvoor is het te mooi en te prijzig.

Aanrader voor diegenen die zich interesseren voor sterrenstelsels en/of de waarnemer met grotere telescoop die zich wil storten op het fotograferen of visueel waarnemen van deze fascinerende objecten.

Te koop bij Stichting de Koepel: 50 euro

Jeff Kanipe en Dennis Webb. A Chronicle and Observer's Guide, 400 blz.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Leuk Nop! Ik zie dat je het ook al op de Astrowiki geplaatst hebt!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
    X