Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw astrowikiartikel: contrast en helderheid bij waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw astrowikiartikel: contrast en helderheid bij waarnemen

Sixela's duidelijke uitleg over contrast, helderheid en uittreepupillen (uit een van zijn posts) is geplaatst op de wiki, onder:

http://www.astrowiki.nl/index.php/Uitle ... n_contrast

Ik heb de vrijheid genomen om Sixela's naam onder het artikel te plaatsen - mocht dit niet wenselijk zijn, dan staat aanpassen natuurlijk vrij!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Goed initiatief, Brinx. Er zit zoveel wijsheid verborgen in de diverse bijdrages op het forum! Het is inderdaad goed een en ander te bundelen en te catalogiseren. En Astrowiki is daar een fraai gremium voor.
    Hoe dat met eventuele copyright zit weet ik ook niet maar misschien moeten we pragmatisch blijven en een gedragscode afspreken.
    Bijvoorbeeld:
    1. Bijdragen via de diverse topics worden als openbaar beschouwd.
    2. Een andere persoon mag de bijdrages samenvatten, bundelen en op Astrowiki zetten onder naam van de oorspronkelijk schrijver(s) EN die van hemzelf (als editor). Dit heeft het voordeel dat zo de verantwoording duidelijker is.
    3. De oorspronkelijke schrijver (eventueel schrijvers) krijgt een PB met een bericht dat er iets geplaatst is. Dit geeft de mogelijkheid dat deze wellicht nog wat aanpassingen kan plegen.

Natuurlijk kan de oorspronkelijke schrijver zelf besluiten een en ander op Astrowiki te plaatsen. Dan is er natuurlijk maar een persoon die ondertekent.

Mogelijk hebben jullie andere/betere ideeŽn.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Goeie suggesties, Hyperion - daar kan ik me zelf prima in vinden. Een wiki-gedragscode is al wel eens ter sprake gekomen, ik ga even opzoeken waar.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

http://www.astrowiki.nl/index.php/Belan ... _/_wijzigt.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Tuurlijk, dat was 'm. Ik heb het artikel aangepast zodat het strookt met de plaatsingsregels, en ik stuur even een PB'tje naar Sixela met de vraag of vrije aanpassing toegestaan is.

A MacBook user!

Commentaar

Het artikel even snel doorgelezen. Wat ik echter mis is dat je voor details in een deepsky-object vaak nog veel meer moet vergroten.
            Neem als voorbeeld de spiraalarmen in M51. Bij een doorsnee kijker en een uittreepupil van 2-3 mm, wat in het artikel wordt aanbevolen, zal je ze niet gauw zien. Die waarde heeft neem ik aan betrekking op M51 in zijn geheel.

Pas bij een uittreepupil van 1 mm of kleiner zullen ze vaak beter te zien zijn, omdat de spiraalarmen dan zelf dermate vergroot worden, dat ze -perifeer kijkend- binnen het detectievermogen van je oog komen.

Guus

Commentaar

Werken...
            X