Aankondiging

Samenvouwen

Voor dit subforum gelden additionele forumregels.

In de subfora van Markt gelden extra forumregels. Je kunt in dut forum spullen verkopen, zoeken, ruilen of je diensten aanbieden. Het spreekt voor zich dat dit alleen spullen en diensten mogen zijn die met onze hobby te maken hebben. Lees voor je een bericht plaatst eerst goed de regels door.

Advertenties en reacties die niet aan onderstaande punten voldoen, zullen zonder verder bericht verwijderd worden.

Voor Te koop, Gezocht, Ruilen en Diensten geldt de volgende regel:
  • Alleen bezoekers die minimaal 30 dagen gebruiker zijn van het Astroforum en 10 posts elders op het astroforum hebben mogen hier een te koop, gezocht, ruilen of diensten-advertentie plaatsen. Op de 31ste dag mag de 11e post dus een advertentie zijn. Dit om misbruik zoveel mogelijk tegen te gaan.
  • Een bericht in een van de marktfora met als doel om je waar te taxeren wordt niet toegestaan

Te koop
  • Vermeld altijd een vraagprijs.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te koop aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je verkocht wat je te koop aanbiedt, dan kun je de moderators dat laten weten door op het -icoontje te drukken. Een moderator zal dan je advertentie verwijderen. Dit houdt het subforum en jouw inbox schoon.
  • Na 2 maanden wordt het topic automatisch verwijderd.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds verkoopt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te koop aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Gezocht
  • Iedereen is vrij een advertentie te plaatsen waarin hij/zij iets zoekt. Dit moet uiteraard wel met astronomie te maken hebben.
  • Heb je gevonden wat je zocht, dan kun je een moderator even een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen mails mails meer ontvangt van mensen die hebben wat je zoekt.
  • Als je na 2 weken nog niet gevonden hebt wat je zoekt, dan kun je je advertentie "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst staat en men weet dat je de spullen nog steeds zoekt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden producten te zoeken en dan weer via andere media door te verkopen. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Ruilen
  • Vermeld altijd wat je voor je aangeboden spullen wilt ontvangen.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te ruil aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als je ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je geruild wat je aanbiedt, dan kun je een moderator een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van mensen die willen ruilen.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds wilt ruilen.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te ruilen aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Diensten
  • Heb je twee rechter handen of ben je handig met het patchen van een Autostar handcomputer en je wilt andere astroforum leden helpen. Meld het met een berichtje hier in het forum Diensten.
  • Wil je de Dienst niet meer aanbieden, laat het even weten aan een moderator, dan kunnen die de advertentie verwijderen.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Discussie
  • Heb je een goede (of minder goede) advertentie gezien op bijvoorbeeld Marktplaats? Biedt de Lidl weer haar beroemde telescopen aan? Laat het iedereen weten door een topic te starten. Vermeld hierin de link naar de advertentie, vat hem kort samen (i.v.m. het verwijderen van advertenties via andere websites) en geef aan waarom je dit een goede of juist slechte advertentie vindt.
  • Ook dit gedeelte is niet bedoeld voor commerciŽle of particuliere handel.
  • Het is niet toegestaan om een eigen advertentie onder de aandacht te brengen, daarvoor is te koop/gezocht of een sponsor mogelijkheid
Toon meer
Toon minder items

telescoop kopen in the USA

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telescoop kopen in the USA

met de huidige stand van de dollar wordt het bestellen van een scoop vanuit de USA steeds aantrekkelijker.
    misschien een vreemde vergelijking maar als fan van the doors bestelde ik weleens cd's van deze band in the usa. Deze kon ik dan afhalen bij het postkantoor maar daar werd me wel 20 % invoerrechten of iets dergelijks in rekening gebracht, weet iemand of er bijkomende kosten zijn voor het bestellen van een scoop in de usa.
    Hoe is dit bijvoorbeeld geregeld met btw, die moest ik met die cd's ook ter plaatse betalen. Al met al werd een goedkoop lijkende cd op die manier toch nog duur.

Wie weet hoe dit werkt met telescopen ?

groeten

Marcel
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Re: telescoop kopen in the USA

Origineel geplaatst door titan
    met de huidige stand van de dollar wordt het bestellen van een scoop vanuit de USA steeds aantrekkelijker.
    misschien een vreemde vergelijking maar als fan van the doors bestelde ik weleens cd's van deze band in the usa. Deze kon ik dan afhalen bij het postkantoor maar daar werd me wel 20 % invoerrechten of iets dergelijks in rekening gebracht, weet iemand of er bijkomende kosten zijn voor het bestellen van een scoop in de usa.
    4.2% invoerrechten (op telescoop *EN* vervoerskosten), en dan de BTW op dat totaal.

Maar de meeste Amerikaanse telescopen hebben geen wereldwijde garantie.

Een Garantiegeval betekent de telescoop terugsturen naar de VS en dan laten terugsturen naar een adres in de VS, en dan pas terugsturen naar Europa, plus een hoop papierwerk voor transitdocumenten om niet wťťr de invoerrechten en BTW te betalen.

"Do you feel lucky"?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nee, je doet het niet zomaar door de haken en ogen.
      Wat echter wel opvalt is dat de prijzen bij "onze" leveranciers/handelaren niet zo hard dalen als de dollar .
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

En hopen dat de leverancier aldaar wel wil leveren in
        europa.
        Ik heb hier wel eens posts gelezen dat niet alle leveranciers uit
        de U.S. willen leveren in europa.

grtz

Commentaar

Blijft een avontuur volgens mij. Niet met de eerste de beste leverancier in zee gaan en vooral peilen naar ervaringen van andere mensen.
          Blijft ook een dure zaak, je zit nu eenmaal met transportkosten.
          Aan de andere kant als je echt een scoop uit de VS wil is het momenteel wel *het* moment gezien de dollarkoers...

Ik heb het er wel op gewaagd..

I was lucky...
          Obsession 18 inch F/4.5
          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
            Ik heb het er wel op gewaagd..

I was lucky...
            Obsession is niet Celestron of Meade, he - en de aanpak van Kriege met betrekking tot garantie is niet die van een massaproducent.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

als ik een berekening maak dan ben ik incl transportkosten + invoerechten + btw in the USA stukken voordeliger uit, scheelt biiv. al snel honderden euro's op een C8.
              Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Je zou hem ook zelf kunnen gaan halen.
                Ben je nog steeds goedkoper uit en je hebt ook nog een leuke trip.

Je zou ook eens op de 2e hands markt kunnen proberen.
                Op die manier zou je nog iets met de douane formulieren kunnen proberen.
                Laat er "gift" op zetten.
                Mijn ervaring is echter wel dat er niet zo heel veel Amerikanen zijn die hieraan mee willen werken.
                De "bekende" merken zoals Celestron, meade etc die mogen niet naar Europa verscheept worden.
                Dit om concurentie tegen te gaan.
                En je zit inderdaad ook met de garantie.

Welke telescoop had je in gedachten?
                Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door titan
                  als ik een berekening maak dan ben ik incl transportkosten + invoerechten + btw in the USA stukken voordeliger uit, scheelt biiv. al snel honderden euro's op een C8.
                  Klopt. Maar als er iets aan is, dan kom je gegarandeerd duurder uit dan als je hier een telescoop kocht met lokale garantie; het is dus een beetje een gok.

De meeste Amerikaanse dealers van Celestron verschepen trouwens niet naar andere landen met andere Celestron Authorized Resellers.

In Europa is resellers eisen niet in een andere Europees land te exporteren verboden, maar dat geldt hier niet (voor VS bedrijven en verkoop naar Europa).

Commentaar

Hallo,

Uit ervaring weet ik dat het kopen van een telescoop
                    in de USA niet veel winst oplevert. Kleinere astroprodukten zoals filters, barlows, ccd cameraas die nogal aan de prijs zijn, kunnen winst opleveren indien men goede afspraken maakt met de leverancier.
                    Terecht wordt gezegd dat Celestron en Meade een verbod hebben
                    hun produkten aan Europa te verkopen.
                    Dan komen alleen nog produkten (lees geen Teleskopen)in aanmerking
                    die door de USA zelf worden gebouwd bv. Stellarvue.
                    Maar als ik de C8 als voorbeeld neem ben je wel goedkoop uit, maar er zijn andere zaken die en rol spelen bv. garantie, vervoer en levering.
                    Bij Teleskoop Service kost een nieuwe C8 1175 euro incl.
                    verzendkosten zijn minimaal. Garantie is aanwezig, voor jaren.
                    In de USA kost de gemiddelde C8 1000 US Dollar.
                    Komt bij vrachtkosten ongeveer 60 dollar, minimaaldat is dt samen 1060 US Dollar. Wordt omgerekend door de douane naar 720 euro.
                    4,2% op 720 euro is ongeveer 30 euro dus 720 + 30 = 750 euro
                    Dan de btw 19% van 750 is 142 euro, wordt samen bijna 900 euro.
                    Je verdient dus ongeveer 300 euro.
                    Het is aantrekkelijk maar het heeft zijn voor en nadelen.
                    Tevens moet je een leverancier vinden die aan jou een C8 wilt verkopen en opsturen en daarna komt de garantie, hoe regel je dat.
                    En hopen dat het transport goed verloopt.
                    Heel aantrekkelijk en ook niet zonder risico is op Astromart te kijken
                    en dan de C8 in de USA kopen tweedehands, maar ook hier zitten risico's aan. Al met al blijf in Europa of neem een retoourtje USA maar dan is de telescoop alles bij elkaar genomen nog duurder als in Europa.
                    Er is maar een goedkopere manier is iemand vinden die regelmatig op
                    Amerika vliegt en hem/haar de teleskoop mee laten brengen, scheelt nog
                    enige honderden euroos aan invoerrechten.
                    Een van de redenen waarom de produkten in Europa zo hoog in prijs blijven is, dat de inkopers er meer aan willen verdienen en ze vertellen het sprookje, net als de benzine leveranciers, we hebben onze produkten onder de oude dollar ingekocht. Wij allen weten dat de dollar al geruime tijd laag is, ik ken leveranciers die regelmatig zaken doen in de USA en op dit moment nog steeds hoge prijzen vragen. Tel uit je winst.
                    Mijn zoon had kort geleden een astro artikel nodig en het goedkoopste was hij in Duitsland te verkrijgen. Hij besloot naar een leverancier in Belgie te gaan, Brussel, en jawel die kon het produkt uit de USA laten komen en dat scheelde wel even 25 euro op een totaal bedrag van 170 euro. Dus het kan wel.
                    Afijn dit waren mijn gedachtes over het fenomeen kopen in de USA, met
                    voordelen en nadelen.

Kim.

Commentaar

Interessant betoog Kim! Zouden we eigenlijk ergens moeten vastleggen.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door cometdust
                        Hallo,

Uit ervaring weet ik dat het kopen van een telescoop
                        in de USA niet veel winst oplevert.
                        Kim.
                        Het zal ervan afhangen zeker. Ik heb meer dan 1000 Ä uitgespaard als ik kijk wat ik betaald heb en vergelijk met de verkoopprijs bij een Belgische dealer...
                        Da's niet bepaald een klein verschil....
                        Obsession 18 inch F/4.5
                        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door cometdust

Een van de redenen waarom de produkten in Europa zo hoog in prijs blijven is, dat de inkopers er meer aan willen verdienen en ze vertellen het sprookje, net als de benzine leveranciers, we hebben onze produkten onder de oude dollar ingekocht. Wij allen weten dat de dollar al geruime tijd laag is, ik ken leveranciers die regelmatig zaken doen in de USA en op dit moment nog steeds hoge prijzen vragen. Tel uit je winst.
                          Hier wil ik toch even op reageren.
                          Voor een groot deel is dat niet waar. (er van uit gaande dat je hier telescopen mee bedoeld)
                          De fabrikanten bepalen de prijs en dat is niet de verkoper.
                          Alles van bv Meade en Celestron komt gewoon hier uit europa vandaan dus daar heeft de verkoper geen last van btw en invoerrechten.

Waar je wel weer gelijk in hebt zijn de risico's die kleven aan het vervoer.
                          Telescopen worden vaak vervoerd door een UPS,Fedex of DHL, na mijn tien jaar bij de laatste gewerkt te hebben weet ik wat er allemaal fout kan gaan en zeker bij dit soort pakketten.
                          Je kan hem dan verzekerd op laten sturen, maar je zal uiteindelijk nooit het volledig bedrag terug krijgen. Mits je hem voor het volledige bedrag verzeker, maar dan kan je beter in je auto stappen en richting TS of zo rijden.
                          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Op optiek staat volgens de laatste stand van de douane een heffing van 20,4 (Sixela: hoe kom jij aan 4.2%??). Ik heb het een tijdje geleden nagevraagd bij onze inpandige declarant op mijn werk.

Dus scoop van $ 100,00 wordt $ 120,00.
                            Daaroverheen wordt de BTW gerekend, de BTW wordt OOK over de verzendkosten geheven en dus ook over de douanekosten !!

Als met al komt er ca 44% bovenop.
                            Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                            (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

4.2% voor telescopen, ik heb het vorige week zelf betaald voor de ETX-125AT die ik in de VS heb gekocht. 4.2% over de waarde en daarna nog eens 19% BTW over de waarde + verschepingskosten.
                              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                              X