Aankondiging

Samenvouwen

Voor dit subforum gelden additionele forumregels.

In de subfora van Markt gelden extra forumregels. Je kunt in dut forum spullen verkopen, zoeken, ruilen of je diensten aanbieden. Het spreekt voor zich dat dit alleen spullen en diensten mogen zijn die met onze hobby te maken hebben. Lees voor je een bericht plaatst eerst goed de regels door.

Advertenties en reacties die niet aan onderstaande punten voldoen, zullen zonder verder bericht verwijderd worden.

Voor Te koop, Gezocht, Ruilen en Diensten geldt de volgende regel:
  • Alleen bezoekers die minimaal 30 dagen gebruiker zijn van het Astroforum en 10 posts elders op het astroforum hebben mogen hier een te koop, gezocht, ruilen of diensten-advertentie plaatsen. Op de 31ste dag mag de 11e post dus een advertentie zijn. Dit om misbruik zoveel mogelijk tegen te gaan.
  • Een bericht in een van de marktfora met als doel om je waar te taxeren wordt niet toegestaan

Te koop
  • Vermeld altijd een vraagprijs.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te koop aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je verkocht wat je te koop aanbiedt, dan kun je de moderators dat laten weten door op het -icoontje te drukken. Een moderator zal dan je advertentie verwijderen. Dit houdt het subforum en jouw inbox schoon.
  • Na 2 maanden wordt het topic automatisch verwijderd.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds verkoopt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te koop aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Gezocht
  • Iedereen is vrij een advertentie te plaatsen waarin hij/zij iets zoekt. Dit moet uiteraard wel met astronomie te maken hebben.
  • Heb je gevonden wat je zocht, dan kun je een moderator even een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen mails mails meer ontvangt van mensen die hebben wat je zoekt.
  • Als je na 2 weken nog niet gevonden hebt wat je zoekt, dan kun je je advertentie "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst staat en men weet dat je de spullen nog steeds zoekt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden producten te zoeken en dan weer via andere media door te verkopen. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Ruilen
  • Vermeld altijd wat je voor je aangeboden spullen wilt ontvangen.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te ruil aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als je ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je geruild wat je aanbiedt, dan kun je een moderator een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van mensen die willen ruilen.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds wilt ruilen.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te ruilen aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Diensten
  • Heb je twee rechter handen of ben je handig met het patchen van een Autostar handcomputer en je wilt andere astroforum leden helpen. Meld het met een berichtje hier in het forum Diensten.
  • Wil je de Dienst niet meer aanbieden, laat het even weten aan een moderator, dan kunnen die de advertentie verwijderen.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Discussie
  • Heb je een goede (of minder goede) advertentie gezien op bijvoorbeeld Marktplaats? Biedt de Lidl weer haar beroemde telescopen aan? Laat het iedereen weten door een topic te starten. Vermeld hierin de link naar de advertentie, vat hem kort samen (i.v.m. het verwijderen van advertenties via andere websites) en geef aan waarom je dit een goede of juist slechte advertentie vindt.
  • Ook dit gedeelte is niet bedoeld voor commerciŽle of particuliere handel.
  • Het is niet toegestaan om een eigen advertentie onder de aandacht te brengen, daarvoor is te koop/gezocht of een sponsor mogelijkheid
Toon meer
Toon minder items

M6 bouten 15mm lengte

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M6 bouten 15mm lengte

Waar vind je (vermoedelijk) AMERIKAANSE bouten M6? En waar moet ik op letten?
    Ik wil een dovetailplaat op de ringen van mijn telescoop bevestigen, maar de M6 bouten die ik in de winkel heb aangeschaft, hebben een andere draad dan de openingen in de ringen.

Om de draad niet te beschadigen, durf ik deze dus niet gebruiken en moet ik verder op zoek.

De bouten op een bekende astrosite staan 9 a 10 euro en ik durf niet te denken of dat per stuk is, en wellicht is het niet per 50.
    Voor een tiental bouten betaal je in de ijzerwinkel 3 euro (maar het zijn dus de foute), dus ik vertik het om er te bestellen.
    Ik heb er 2 nodig...

In de rand: ik zoek dan ook een inbus (zeskant) sleutel die er in past - want de maat valt bij mijn sleutels net tussen 5 en 6.
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Dovetails zijn soms met draad in UNC maten. Bij onze Hubo kan je UNC bouten per stuk kopen in verzonken en rvs..............ook de betere gereedschaphandel en de betere auto accessoire handel, heeft zulke bouten. Verwacht het niet bij Gamma's of zo, nee, je moet vaak naar de beter uitgeruste gereedschapzaken. Daar hebben ze het wel.
    Of een Harley dealer in de buurt. Die heeft ze ook wel.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

M6 bouten zijn per definitie niet Amerikaans, Lifesvr . De UNC-bout die er het dichtste bij zit is 1/4-20 (6,35mm). UNC bouten zoals deze vind je bij Central Auto zonder al te veel problemen, maar vaak in verpakkingen van 50 stuks voor de goedkope en 10 stuks voor de minder courante (zoals imbusbouten, of imbusschroeven voor aanhangers van de ingetrokken NEN 5501-norm als er geen moer aan te pas komt).

1/4" bouten (aka UNC 1/4-20) vind je zo in elke camerawinkel, want de draad onderaan camera's is ook zo. Alleen durven die er evenveel voor te vragen als de astroshops ;-).
      Last bewerkt door sixela; 25-09-19, 21:56.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

In onze Hubo bouwmarkt kan je bouten en moeren gewoon per stuk kopen.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hoi Lifesvr, ik heb onlangs mijn C11 EdgeHD schoongemaakt en gereviseerd. De boutjes (in de handel en instrumentmakerij heeft men het gebruikelijk over schroeven) heb ik gevonden bij Montagetechniek Patrick Saes. Om een idee te krijgen over de gebruikte schroeven in de EdgeHD, zie mijn draadje op CN. Zoals ik daar al aangeef zijn de schroefgaten in de C11 een mengelmoes van metrisch, BSW (Engels) en UNC (Amerikaans). Ik weet niet of jij ze daarvoor nodig hebt, maar dit kan ook het geval zijn bij andere kijkers van Chinese makelij. Het vervelende is, dat BSW in kleine maten vrijwel niet te krijgen zijn, ik heb ze destijds tenminste niet kunnen vinden, niet in Nederland en ook niet elders op onze aardkloot. De UNC schroeven zijn een fractie dikker (circa 0.05mm) dan de BSW exemplaren en hebben een andere tophoek, maar hebben wel dezelfde spoed. Je zult daardoor merken dat als je een UNC schroef in een BSW schroefgat draait, dat deze vast gaat lopen. Met wat vet en lichte overtuiging krijg je ze bij een aluminium schroefgat er wel ingedraaid (een paar keer deels in en uit draaien en daarbij steeds wat dieper gaan). Mocht je ze in staal of RVS moeten draaien, dan is het aan te raden eerst een UNC-tap door het gat te halen

Hier een overzicht van de schroeven die ik destijds voor mijn C11 besteld heb:

10-24 (3/16) x 5/8 rvs - DIN 912 UNC
          10-24 (3/16) x 3/4 rvs - DIN 912 UNC
          10-24 (3/16) x 1/2 rvs - DIN 912 UNC
          10-24 (3/16) x 1 rvs - DIN 912 UNC
          8-32 x 1/2 rvs - DIN 912 UNC
          8-32 x 1/2 rvs - ISO 7380 UNC

Zoals je kan narekenen zijn al deze boutjes dunner dan de M6 waar jij het over hebt, dus ik denk dat jij het over andere boutjes hebt (dat zullen 1/4" UNC zijn), maar ook die zijn op bovenstaand adres ook verkrijgbaar.

Succes!
          Nicolŗs

Commentaar

Op die site waarschijnlijk de 1/4-20s. Die bestaan in alle lengtes, alleen is niet duidelijk over welke maat het gaat (in duim). Als het over "l" gaat: 16mm is 5/8".
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bij schroeven is de gebruikelijke notatie [diameter] x [lengte], bij Saes wordt de notering [diameter]-[tpi] x [lengte] aangehouden. De [tpi] is het aantal threads per inch, oftewel de spoed van het schroefdraad. De lengte staat in de tekeningen inderdaad als "I" aangegeven. Bij schroeven met een platte kop (dus niet verzonken kop) is deze lengte gemeten vanaf de onderzijde kop, bij de verzonken schroeven is dit vanaf de bovenkant kop.

Op de pagina van de 1/4" UNC schroeven staan deze in de lengtes 1/2" (dus circa 12.7mm) t/m 5" (circa 127mm). De notatie "1/4-20 x 1 1/4 rvs" staat dus voor een schroef met 1/4" diameter (6.35mm), 20tpi (1.27mm spoed) en 1 1/4" lengte (dit is 1.25" in decimaal, oftewel 31.75mm), waarbij het materiaal roestvast staal is (ik zal jullie niet weer in verwarring brengen door over het verschil tussen roestvast- en roestvrijstaal te beginnen, maar dat laatste bestaat niet ).

Nicolŗs
              Last bewerkt door InFINNity Deck; 25-09-19, 21:57. Reden: [diameter][tpi] x [lengte] vervangen door [diameter]-[tpi] x [lengte]

Commentaar

Klopt. En dan moet-ie inderdaad de 1/4-20 x 5/8" hebben. RVS (inderdaad "roestvast" en niet roestvrij) of verzinkt, dat hangt vooral af van waarop het bevestigd wordt.

Commentaar

Als je een adresje gevonden hebt, koop dan meteen een klein assortimentje van die dingen. Kost weinig en komt vaak van pas.
                  Daar hebben ze dan ook vast wel "inch" inbussleutels die passen.
                  Je kunt er beter "mee", dan "om" verlegen zitten. Te lange kun je altijd afzagen. een beetje bijzagen gaat je niet lukken.
                  Een beetje bijsnijden schijnt overigens wťl te kunnen.
                  Ik had in mijn Ioptron alles metrisch en op de, ook Chinese, Skywatcher die erop stond was alles UNC.
                  Hoezo standaard
                  Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ik heb destijds alles wat ermee te maken had (dovetails geloof ik) meegesleept naar de ijzerspeciaalzaak, zo'n ding heb je in Utrecht in het centrum wel zitten, en hun het uitzoekwerk in hun bakjes laten doen. Ze hadden alles en het kostte niet veel.
                    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Je kan ook BSW-draad gebruiken. BSW= Britisch Standard Wihworth. Kortweg Withworth-draad. (WW)
                      +/- 6 mm wil zeggen dat het gaat om 1/4 UNC of 1/4 WW gaat. Het verschil tussen beide is de tophoek van de draad. Die is bij UNC 60 graden en bij WW 55 graden. Je kan ongestraft een WW-bout gebruiken in een inwendige schroefdraad van UNC.
                      Zelf tap in er gewoon M6 in en dat gaat zonder problemen. Helemaal goed is dat natuurlijk niet omdat de spoed van 1/4 UNC en 1/4 WW 1,27mm is en van M6 is dat 1mm.
                      Maar het zijn geen autowielen die we ermee vastzetten, voor ons doel gaat dat prima.
                      Gerard van den Braak
                      [url]www.sterrenwacht.eu[/url]

Commentaar

Werken...
                      X